AnonymBruker Skrevet 15. september 2010 #1 Skrevet 15. september 2010 Jeg kjøpte en laptop på Elkjøp for under 3 mnd siden, og det er massevis av feil med den. Blant annet at vifta går på fullt hele tiden, maskinen blir ubehagelig varm fort, lydkortet forsvinner osv osv...nå har jeg levert den på reparasjon og er da uten pc i 4 uker (!??! heldigvis har jeg pc på jobb) Men når har man rett på ny pc (samme modell, bare ny)? :klø:
mac84 Skrevet 15. september 2010 #2 Skrevet 15. september 2010 Vet ikke hvor mange ganger pc'en eventuelt må inn til reparasjon før du får ny, men dersom du trenger å ha pc hjemme i perioden din egen er inne på service, så mener jeg du skal ha rett til å få en låne-pc... Men, kun av interesse, hvordan pc var det du kjøpte? Hvilket merke var det og er det en vanlig laptop eller en sånn bitteliten surfepc?
Inx Skrevet 15. september 2010 #3 Skrevet 15. september 2010 Rett på har du vel etter 3 forsøk på å rette samme feil. Men jeg tipper de vil gi nytt produkt før det... Heller enn at kjøpet heves. Forbrukerkjøpsloven § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #5 Skrevet 24. september 2010 Okei, jeg har fått tilbake pcen min som har vært til reparasjon. De sa at ingenting var galt med den, så det var ikke noe å gjøre. Når jeg kommer hjem så funker lydkortet og nettverkskortet fint, men cd-rom'en klikker totalt hvis jeg skal spille av /rippe/brenne en cd. Da får jeg ikke ut cd'en, uten å nåtte stikke nål inn i det lille hullet på cd-rom'en og selv da er det ikke alltid jeg får ut cd'en. Jeg må da starte pcen på nytt for å få tatt ut cd'en som er inni maskinen. Og viften som "var helt normalt og ikke bråker" ifølge supporten på Elkjøp, går på fullt og støyer veldig av ikke noe(høy susing og en salgs pipe-lyd)! Unnskyld uttrykket, men hva faen gjør jeg nå? Det er jo tydelig at noe er galt, men Elkjøp sier at det ikke er det
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #6 Skrevet 26. september 2010 Nå er CPU aldri under 30% når jeg ikke gjør noen ting og på 50-60% når jeg bare er på MSN og har EN samtale! Laveste temperatur inni maksinen i dag er 57 grader. Og den klikka totalt da jeg satte i en minnekort i kortleseren :klø: Ingen som har noe råd om hva jeg kan gjøre?
annemette Skrevet 9. oktober 2010 #7 Skrevet 9. oktober 2010 Hei, dersom du mener det er en feil på den (noe det høres ut som) anbefaler jeg at du tar den med inn til nærmeste Elkjøp butikk å forklarer problemet. Pass på at du gir riktig feilbeskrivelse. Verkstedene elektronikkkjedene samarbeider med er jo utdannet og autoriserte til å reparere pc'er og andre elektroniske duppeditter, så dersom det faktisk er en feil der vil de jo finne feilen. Normalt har kjeden 2 ganger på seg til å reparere feil, og du har mulighet til å få låneprodukt etter 7 dager.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #8 Skrevet 9. oktober 2010 Takk for svar annemette Jeg leverte den inn til reparasjon igjen, men en liste av ting som jeg mener er dårlig med den. De sendte den til et autorisert verksted hvor de byttet MB og CPU. Men det har ikke hjulpet noen ting på vifta. Nå er den på fullt hele tida. Den bråker mer en broren min sin gamle PS3 som er full av støv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå