Gå til innhold

Pauser i treningsøkten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste lært en del om styrketrening. Før trente jeg gjerne 2 timer med ganske lange pauser mellom øvelsene. Ikke noe intensivt i det hele tatt. Trodde ikke det gjorde noe, annet enn at jeg brukte lang tid av ettermiddagen på trening. Har ikke merket særlig med framgang pga usystematisk og lite intensivt.

Det jeg nå har lært er at man skal ta så korte pauser som mulig mellom øvelsene, ellers har det ikke særlig effekt. (når man trener utholdende styrke). Stemmer dette?

Jeg blir så sliten at jeg orker jo færre repetisjoner enn jeg ville gjort med pause.

Også har jeg hørt at man skal ta så mange som mulig på rad (minst 25 rep pr serie). Da må jeg ha ganske lette vekter for å klare det. (bruker hovedsaklig maskiner, ikke frivekter)

Er 30 rep. med 10 kg bedre enn 15 rep. på 20 kg? Når treningsformen er utholdende styrke. Det skal visst stresse metabolismen mer å holde på lenge enn tungt, men jeg syns det høres så rart ut å ta så lette vekter bare for å orke holde på lenge.

Nå tar jeg 15 rep. 2-3 serier pr øvelse. Ca 10+ øvelser. Tyngden er såpass at jeg ikke klarer flere enn 15. Jeg må holde på til bristepunktet, ellers har det liten effekt?

Prøver å få det til ca 2 ganger i uken.

Tror dere 15 rep er nok? Eller blir det verken "fugl eller fisk"? (altså verken utholdende eller maksimal styrke, bare en blanding som ikke funker noen vei).

Om det har noen betydning skal det nevnes at målet med treningen er å gå litt ned i vekt (3-5 kg), få mer muskler så hvileforbrenningen øker og få en god form!

Trener ulike idretter og kondis ved siden av, men nå lurer jeg kun på styrkedelen.

Ble så forvirret av all den nye kunnskapen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Også har jeg hørt at man skal ta så mange som mulig på rad (minst 25 rep pr serie). Da må jeg ha ganske lette vekter for å klare det. (bruker hovedsaklig maskiner, ikke frivekter)

Er 30 rep. med 10 kg bedre enn 15 rep. på 20 kg? Når treningsformen er utholdende styrke.

Hvor har du hørt dette hen? Det harmonerer ikke med noe som helst jeg har vært borti. 25 reps er tullball som noen form for styrketrening (15 reps er forsåvidt også på grensen til tullball); det kan i høyden duge som kondisjonstrening.

Som førsteordens approksimasjon kan man si at for maksimal styrke er det mest effektivt å trene korte sett (5 reps eller enda kortere) så tungt man greier, med så lange pauser som nødvendig mellom settene. Lengre sett (opp til 8-10 reps) er mer for vekst i muskelmasse. Utholdende styrke kan man trene effektivt med korte sett og korte pauser.

Og for all del, dropp maskinene hvis du vil ha faktiske resultater.

Skrevet

Hvor har du hørt dette hen? Det harmonerer ikke med noe som helst jeg har vært borti. 25 reps er tullball som noen form for styrketrening (15 reps er forsåvidt også på grensen til tullball); det kan i høyden duge som kondisjonstrening.

Som førsteordens approksimasjon kan man si at for maksimal styrke er det mest effektivt å trene korte sett (5 reps eller enda kortere) så tungt man greier, med så lange pauser som nødvendig mellom settene. Lengre sett (opp til 8-10 reps) er mer for vekst i muskelmasse. Utholdende styrke kan man trene effektivt med korte sett og korte pauser.

Og for all del, dropp maskinene hvis du vil ha faktiske resultater.

Jeg har hørt det fra en som er høyt utdannet i idrett, men syns det høres litt rart ut.

Vet at man skal ta få, men veldig tunge rep hvis man skal trene maksimal styrke, men det er ikke det jeg vil (foreløpig hvertfall)

Jeg vil trene utholdende styrke og fikk da høre at jeg må kjøre virkelig mange rep.

På gruppetimer (som jeg tar i tillegg) trener vi hver store muskelgruppe i ca 3 min, uten pause.

Er foressten jente og vil ikke ha svære muskler (det er ikke målet og vet uansett at jeg neppe får det), men bli sterkere generellt.

I følge fyren jeg snakket med var ca 10 rep med passe tungt bortkasta.

Føler maskinene er gode jeg, blir jo sliten av det hvis jeg tar tungt nok og lenge nok. Gjør øvelser som utfall med vektstang osv også, men da på gruppetimer.

Skrevet

Over 20 repetisjoner er bortkastet i forhold til å trene styrke. Det ideelle er å ha det så tungt at du greier 8-12 repetisjoner, mens 5 og 15 rep er min/maks.

Og man får ikke plutselig svære muskler selv om man trener effektivt, i hvert fall ikke vi jenter. Så bare kjør på, så får du heller slutte å legge på vekt dersom du føler at du har nok muskler.

Pauser er litt dumt, fordi man ødelegger drivet i treningen, og må varme opp på nytt, men tar du en økt med 8-12 repetisjoner vil økta gå såpass fort at det ikke er noe behov for pause, etter min erfaring.

Skrevet

Vet at man skal ta få, men veldig tunge rep hvis man skal trene maksimal styrke, men det er ikke det jeg vil (foreløpig hvertfall)

Jeg vil trene utholdende styrke og fikk da høre at jeg må kjøre virkelig mange rep.

På gruppetimer (som jeg tar i tillegg) trener vi hver store muskelgruppe i ca 3 min, uten pause.

Er foressten jente og vil ikke ha svære muskler (det er ikke målet og vet uansett at jeg neppe får det), men bli sterkere generellt.

I følge fyren jeg snakket med var ca 10 rep med passe tungt bortkasta.

Du sier jo mot deg selv. Du ønsker å bli sterkere, men samtidig kun trene utholdenhet. Da får du bestemme deg for hva du vil.

Jeg trener med 1-10reps og har god fremgang med det styrkemessig. over 12 reps er bortkasta med mindre du trener til en spesifikk idrett.

apparater er også tull da du nesten ikke får trent noe av støtte muskulaturen, bevegelses banen er også vanligvis den samme.

Får ta kristine tutta hansen som et eksempel igjen da!

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7273075

http://www.moss-avis.no/popup/forn-yd-sammen-med-eks-styrkel-fter-og-far-kjell-rune-hanssen-smilte-kristine-tutta-hanssen-17-1.4295322?view=imagezoom

http://www.moss-avis.no/sport/satte-ny-norgesrekord-1.4295323

60kg veier hun og løfter langt mer enn meg i de 3 store.

Ingen kan si at hun er stor, allikevel løfter hun 130kg i benkpress, 190 i knebøy og 170kg i markløft!

Skrevet

Ja; for den som ønsker "å bli sterkere, men ikke bli kjempestor" burde det være åpenbart at den mest vettuge framgangsmåten er å trene som en styrkeløfter. (Bare man lar være å spise som en styrkeløfter i aller øverste vektklasse, da.)

Skrevet

Takker for opplysende svar.

Kan hende jeg misforstod han, men det virket som han mente at det må være enten-eller. Enten få, veldig tunge. Eller mange lette.

Hva trener jeg hvis jeg tar 8-10 ganske tunge rep. (sånn at jeg kjenner det godt på de siste)

Blir det utholdende styrke? Maksimal? Eksplosiv? Volumbyggende?

Skrevet

Takker for opplysende svar.

Kan hende jeg misforstod han, men det virket som han mente at det må være enten-eller. Enten få, veldig tunge. Eller mange lette.

Hva trener jeg hvis jeg tar 8-10 ganske tunge rep. (sånn at jeg kjenner det godt på de siste)

Skrevet

Utholdende styrke = f eks 3x12 med 10 sec pause.

Maksimal styrke = det du maksimalt klarer å løfte.

Eksplosiv styrke = Hvis du utfører øvelsen eksplosivt.

Volumbyggende = Kan sies at det er volumbyggende hvis du klarer å øke volumet på det du løfter. Ellers bygger du ikke volum!

Ville sagt at det heller mer mot volum.

Selv varierer jeg fra uke til uke:

uke 1, 5x5

uke 2, 3x12

uke 3, 1x5, 1x3

uke 4, 4x8

Varierer også pause mellom settene og utførelse av hurtighet.

Det viktigste er at du har en progresjon, enter i form av å øke reps eller vekt. Trener du med den samme belastningen over tid så kommer du ingen vei.

Skrevet

Utholdende styrke = f eks 3x12 med 10 sec pause.

Maksimal styrke = det du maksimalt klarer å løfte.

Eksplosiv styrke = Hvis du utfører øvelsen eksplosivt.

Volumbyggende = Kan sies at det er volumbyggende hvis du klarer å øke volumet på det du løfter. Ellers bygger du ikke volum!

Ville sagt at det heller mer mot volum.

Selv varierer jeg fra uke til uke:

uke 1, 5x5

uke 2, 3x12

uke 3, 1x5, 1x3

uke 4, 4x8

Varierer også pause mellom settene og utførelse av hurtighet.

Det viktigste er at du har en progresjon, enter i form av å øke reps eller vekt. Trener du med den samme belastningen over tid så kommer du ingen vei.

Tusen takk!:)

Skrevet

Start på et styrkeløfterprogram. Du kommer til å bli sterkere av det, men du kommer garantert ikke til å bli seende ut som en bodybuilder. Såfremt du ikke begynner med doping da.

Kan anbefale to programmer som jeg har prøvd selv og har hatt suksess med begge:

RYP og Stronglift's 5x5

Jeg synes du skal lese gjennom begge og enten velgen det programmet du vil ha, eller ikke velge noen av dem og ta med deg kunnskapen videre.

Det er mye lærerikt på begge sidene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...