Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har drevet en liten familiebarnehage med 4 barn i 6 år nå, og har aldri vært syk eller hadde behov for å søke om dagpenger. Nå som jeg har kun 1 barn, noe som utgjør mindre inntekt( ikke lønnsomt å drive lenger) var jeg nødt til å ringe Nav for å forhøre meg om mine rettigheter. Jeg fikk sjokk da jeg hørte at alle med enkeltsmanforetak ikke har rett til dagpenger. Jeg mener at dette er urettferdig når jeg har hele tiden jobbet og betalt like mye i skatt som alle andre ansatte.Det blir krise for meg og min familie hvis jeg skal fortsette med kun et barn, eller om jeg blir arbeidsledig.

Har tilfeldig lest på nettet om at det er mange som gjøre om enkeltmannsforetaket til et Nuf-selskap av hensyn til økonomiske og sosiale rettigheter.

Lurer derfor på om det kan være noe i mitt tilfelle, og hvor lenge man skal være medlem før man har de rettighetene.

Hvilket selskap anbefaler dere?

Takker for all tips og råd jeg får av dere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har dagpengerettigheter hvis du omgjør ditt enkeltmannsforetak til et aksjeselskap. :) Da står du registrert som arbeidstaker istedenfor, og betaler ikke forskuddsskatt lengre.

Hvor lenge man må jobbe for å få rett på dagpenger er jeg usikker, men du må jobbe en måned for å få rett på sykepenger.

Men NUF-selskap er kanskje et annet ord for aksjeselskap? :sjenert:

Skrevet

Jeg fikk sjokk da jeg hørte at alle med enkeltsmanforetak ikke har rett til dagpenger.

Regelverket er sjelden på enkeltmannsforetakets side, og det er flere som har tatt til orde for å få gjort det enklere og tryggere å drive et enkeltmannsforetak. For samfunnets del så er det jo supert at folk evner å skaffe seg sitt eget levebrød, men man skulle ikke tro det når man ser hvor lite ting blir lagt til rette - tvert i mot oppleves det som at næringsdrivende regelrett blir motarbeidet.

Når det er sagt, så er regelverket godt tilgjengelig. Jeg vil sterkt anbefale deg å sette deg inn i flere problemstillinger, for det kan være flere overraskelser på lur.

På mange måter er du forresten et godt eksempel å vise for vår andre næringsdrivende, hun som har tråden om hvordan man skal oppgi næringsinntekt. Sant nok så har dere to vidt forskjellige problemstillinger, men felles for dere begge er manglende innsikt i regelverket. Du har akkurat funnet ut hvor katastrofalt det kan være å ikke kjenne til hvilke regler som gjelder.

Lite annet vi kan gjøre enn å ønske lykke til og håpe det går bra. For din egen del så bør du som sagt sette deg inn i regelverket, eller kjøpe den hjelpen du trenger (selv om forretningsfører kanskje ikke er så aktuelt ettersom det ligger an til at aktiviteten opphører), slik at du slipper å håpe og tro - men heller kan vite.

Skrevet

Er det ingen her som har opprettet NUF og som kan fortelle litt om deres erfaring?

NUF skal gi samme rettigheter som AS, bortsett fra at man trenger ikke å ha egen kapital på kr.100.000,-

Venter fortsatt på råd og tips!

Skrevet

Visste du ikke det før du begynte, vurderte risikoen og satte av litt hver måned til "i tilfelle-penger"? Syns ikke synd på deg, såpass bør en vite når en først starter et enkeltmannsforetak. Det er allmennkunnskap.

Skrevet

Dersom du skal fortsette å drive enkeltmannsforetak (nå eller en gang i fremtiden) bør du forsikre deg. Både slik at du får sykepenger og slikt, og også for å få pensjonspoeng. Selv driver jeg enkeltmannsforetak og har ikke skaffet meg forsikring enda ... men jeg skal :sjenert:

Jeg vet ikke noe ang. NUF, dessverre, men flere har anbefalt meg å endre foretaket mitt til NUF, så noe er det sikkert i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...