AnonymBruker Skrevet 15. september 2010 #1 Skrevet 15. september 2010 Har 3 barn. Eldste gutt har blitt samboer, de er først i 20-årene. Midterste gutt har har nå vært kjæreste med en jente i 6 mnd. Minste har hatt samme kjæreste i 2 år. Guttene er alle i 20-årene. Kjærestene til de er i alderen 16-23 år. Hva ville dere gjort, i forhold til julegaver til kjærestene? Samme type gave? Samme pris på gave?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2010 #2 Skrevet 15. september 2010 Det spørs kanskje litt på seriøsiteten i de ulike forholdene, men ehr høres det ut som alle tre er like seriøse og da hadde jeg tenkt omtrent samme pris/kvalitet ja..' Hvis jeg ikke hadde gått for "noe til huset" til samboerne da
juliane Skrevet 15. september 2010 #3 Skrevet 15. september 2010 Det beste er nok å gå for det samme til alle tre, altså noe til samme verdi/i samme kategori, ikke nødvendigvis samme ting. Dumt å skape usikkerhet ved å forskjellsbehandle pga alder eller hvor lenge de har vært sammen. Den eneste situasjonen det er greit å gjøre ulikt er hvis du kjøper noe felles til samboerne, mens de to som ikke bor med kjæresten sin får noe annet.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2010 #4 Skrevet 15. september 2010 Jeg ville nok fort falt inn på tanken om å "oppjustere" etter hvert som de ble samboere og særlig etter evt bryllup eller barn. Tror jeg hadde blitt veldig skuffet om jeg som mangeårig svigerdatter og mor til to barnebarn ble gitt samme gave som en fersk kjæreste til mannens bror (så vi får se hva som skjer i jula.. mannens bror har nettopp fått seg kjæreste ) Jeg fikk forresten ingen julegave av svigerforeldrene før vi hadde blitt samboere. Det ene året vi var "bare kjærester" var det bare mannen som fikk gave, men den var i litt "huslig kategori", så jeg tror de hadde tenkt litt på meg også (da hadde vi vært sammen i 8 mnd)
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #5 Skrevet 19. september 2010 Jeg har barn med samboere. De er under utdannelse og har lite med penger. Det har jeg også siden jeg er uføretrygdet. Jeg gir mine barn en større gave en svigerbarn. Rett og slett fordi det kun er meg som kan gi de en dyrere presang. Samboerene har familie med god økonomi og kan bidra hele tiden. Jeg har forklart hvorfor jeg har valgt å gjøre som jeg gjør og har ikke fått negativ tilbakemelding på det.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #6 Skrevet 19. september 2010 Jeg har barn med samboere. De er under utdannelse og har lite med penger. Det har jeg også siden jeg er uføretrygdet. Jeg gir mine barn en større gave en svigerbarn. Rett og slett fordi det kun er meg som kan gi de en dyrere presang. Samboerene har familie med god økonomi og kan bidra hele tiden. Jeg har forklart hvorfor jeg har valgt å gjøre som jeg gjør og har ikke fått negativ tilbakemelding på det. Her var vel ikkje spørsmålet om man skulle gi likt til barn og "svigerbarn", men om dei tre "svigerbarna" skal få likt. Til jul i fjor fekk vi nokså like gåver med mine svigerforeldre, som det mi svigerinne og samboar fekk, og sjølv om dei har vore saman kortare, hadde eg syns det var rart om dei fekk noko mindre enn oss. No er vi rett nok samboarar begge para, og fekk felles gåve, både frå svigerforeldre og foreldre på begge sider. Eg ville iallfall gitt tilnærma likt, eller kanskje felles gåve til dei som bor i lag, om det er noko "husleg" dei treng.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #7 Skrevet 19. september 2010 Man trenger ikke gi det samme, men lik verdi kan være et poeng. Nettopp fordi at ingen skal føle seg mindre likt i familien. Selv om ikke det er intensjonen, så kan noen få det for seg at det er sånn. Og slikt blir det bare styr av.
Gjest gjest Skrevet 21. september 2010 #8 Skrevet 21. september 2010 Litt delt mening. Burde jo være lik pris. Men om en jente på 16 år har vært sammen med ene sønnen i ca 6 mnd, og en annen jente på 22 år som er samboer med en annen sønn, så blir det ikke helt det samme, mener jeg. Det blir litt mer seriøst med samboer, og om de har vært sammen noen mnd, eller et par år. Og det blir fort noen kroner av det, 3 barn, men kjærester er plutselig 6 personer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå