Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å finne mnds lønnen min, tar jeg årslønnen delt på 12. Men jeg får bare utbetalt 11 mnds lønner. I juni får jeg nemlig kun feriepenger utbetalt. Dette er jo penger jeg har "spart" opp fra i fjor, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får både lønn og feriepenger? Jeg får 12% feriepenger, har 5 uker ferie.

Kan noen forklare dette på en enkel måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For de betaler ikke ferien din, det er noe du må opparbeide deg.

Så du får ikke lønnet ferie.

Er det ikke sånn det fungerer?

Skrevet

Du får jo lønn kun for de mnd du jobber. Feriepengene skal dekke de ukene du har fri. Du får ikke lønn i tillegg.

Skrevet

11 mnd lønn + feriepenger er vanlig.

Skrevet

Går ut fra at du har månedslønn.

Du skal jo ikke ha både i "pose og sekk".

I ferie, så jobber du ikke og skal ikke ha lønn. Men derimot feriepenger, som du har opptjent til nettopp ferie, foregående år.

Har du mere enn 1 mnd ferie (Du har 5 uker), så skal du også trekkes for det overskytende på en av månedslønnene nær ferien (4/26 deler). Altså en måned du ikke får full lønn.

I mitt firma får vi feriepengene i Juni i stedet for lønn. På disse er vi da trukket for det av ferie, som overstiger en vanlig månedslønn. Så får vi vanlig lønn i Juli.

Du har (nesten) 11 vanlige månedslønner i et år + feriepenger.

Men, jeg innrømmer jeg ikke er helt sikker på hva du mener?

Skrevet

Feriepengene skal erstatte lønn for de ukene du har ferie, ganske enkelt. Mener du at du skal ha lønn når du har ferie? :klø:

Skrevet

Her er enda en måte å si det på:

Årslønn er den lønna en ville hatt i løpet av et år dersom en ikke hadde hatt ferie.

Skrevet

Som de andre her sier, dette er enkelt. ;)

Du får lønn for de månedene du faktisk jobber, dette betyr at du får lønn for 12 måneder minus antall uker du tar ut ferie!

Jobber du hele året=ikke bruker en eneste feriedag (vet ikke hvor lovlig dette er, men tenkt), så får du lønn for 12 måneder + feriepengene du tjente opp i fjor.

Jobber du vanlig år og tar ut 5 uker ferie, får du full årslønn (12 mnd) minus 5 ukers lønn.

Det er ikke normalt at en bedrift betaler deg for IKKE å jobbe, så det er grunnen til at du ikke får lønn de ukene du ikke jobber=har ferie.

Skrevet

Jepp, du får lønn for det du jobber. Så hvis du jobber 11 måneder så får du bare lønn for 11 måneder. Tar du ikke ut ferie (som ikke er lov, men blir jo praktisert uansett), så får du lønn i 12 måneder.

Feriepenger skal som tidligere her sagt erstatte lønn når du har ferie, og er på 12% eller 10,2% (avhengig av hvor mye ferie du har rett på tror jeg) av lønna di forrige år.

Man får ikke lønnet ferie (kanskje noen få med spesialavtaler får det, men det er ikke det som er vanlig).

Skrevet

Hmmm...men hvis jeg ikke tar ut ferie, får jeg jo forsatt bare 11 mnds lønner og kun feriepenger i juni...

Jeg har nå skjønt at feriepenger er 1 mndslønn + 4/26 deler eller noe i den duren....:)

Skrevet

Hmmm...men hvis jeg ikke tar ut ferie, får jeg jo forsatt bare 11 mnds lønner og kun feriepenger i juni...

Jeg har nå skjønt at feriepenger er 1 mndslønn + 4/26 deler eller noe i den duren....:)

Hvis du ikke tar ut ferie, så skal du ha betalt for alle 12 månedene jo, + feriepengene du tjente deg opp i fjor.

Men siden det ikke er lov til å ikke ta noe ferie, så må nok dette taes med lønningskontoret, da de helt sikkert har fast rutine på lønnskjøring inkl feriepenger.

Jeg har i perioder ikke tatt ut full ferie, det vil si jeg har kanskje bare tatt ut 2 uker i løpet av ett helt år, da har jeg måttet snakke med lønning og avtalt hvordan vi skal gjøre det med utbetalinger.

Stort sett så har det vært greit å avtale full lønn alle måneder også trekke den ferien jeg tar når jeg tar den. Det vil si at jeg får lønn også i juni i tillegg til feriepenger, men når jeg da tar en uke i oktober, så blir jeg trukket en uke på den månedslønna.

Så dersom du ikke har tatt ut noe ferie, så snakk med lønningsavdelingen. Du skal ha lønn for alle måneder du jobber, at du får feriepenger opptjent i fjor er ikke noe som skal erstatte lønn dersom du faktisk ikke tar fri.

Men igjen, det er vel ikke lov å ikke ta ut noe ferie, selv om det praktiseres, så dette må avtales i forkant med sjefen din også avtale med lønningsavdelingen hvordan utbetalinger blir gjort dersom sjefen aksepterer at du jobber uten noen ferie ett helt år.

Skrevet

Nei, hvis du har fem ukers ferie så er feriepengene 12% av fjorårets lønn minus 4/26 av en vanlig månedslønn.

Hvor mye feriepenger som er opptjent står på lønnsslippen din.

Skrevet

Hver måned blir du trukket i lønn fordi bedriften "sparer" for deg slik at du ikke skal gå uten penger de ukene du har ferie og ikke jobber. Kanskje lettere å forstå hvis du tenker tilbake til det første året du jobbet der, da startet du på null og fikk jo ikke feriepenger av dem.

Jeg synes det er bra at noen tar ansvar for å passe på at jeg har noe å leve for i ferien :fnise: æh, spare, hva er det for no.. :lete:

Mange land har ikke slik ordning, men de har heller ikke pålagt ferie slik vi har.

Skrevet

Du kan ikke la være å ta ut ferie. Ferieloven krever at man tr ut 4 uker + 1 dag. To av disse ukene kan overføres til året etter, men da blir feriepengene med dem. Det er din plikt som arbeidstaker å ta ut ferie og arbeidsgivers plikt å påse at du gjør det.

Ferieloven

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...