Gå til innhold

Innredning av liten kjellerstue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å innrede en liten kjellerstue og trenger litt råd og tips for at det skal bli et innbydende og koselig samlingssted for familiens yngste. Skal fungere som et sted hvor de kan se TV, spille TV-spill, dataspill og ellers ha besøk av venner.

Rommet er ganske lite og smalt, ikke noe vindu - kun en rad med glassbyggestein som gir noe overlys. Rommet har malt panel, helt lyst. Lys parkett på gulvet.

Det står en sovesofa på den ene kortveggen og den andre kortveggen har stor TV samt oppbevaring for DVD'er, CD'er, spill etc. Ønsker ikke store veggseksjoner eller skap, det blir å ta for mye plass.

Trenger tips til:

- Belysning (tak/vegger...)

- Bord (ett stort eller flere små?)

- Bilder/plakater (type/farge...)

- Forslag til fargevalg på puter/matte etc

- Sittealternativer (stol, puter...)

Akkurat nå fremstår rommet som veldig kaldt og ikke noe koselig sted. Ønsker at det skal bli en koselig "hule" hvor ungene synes det er ok å være, kanskje litt bohemaktig. Tenker litt sånn marokkansk beduin stil med dype farger og rike stoffer.

Takknemlig for både tips + linker til aktuelle sider på nettet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(En desperat) TS: Ingen?

Skrevet

Jeg må begynne med å nevne at jeg ikke har peilig på interiør og slikt i det hele tatt!

Men den som spør skal få svar....

Personlig synes jeg det er koselig med kjellerstuer som innredes litt som "huler" som du sier, og siden det hovedsakling er barna som skal være der, bør det kanskje innrettes litt etter dem. Har du spurt hva de ønsker?

- Jeg synes at det i kjellerstuer kan være kjempekoselig med shaggyteppe (noe slikt) Jeg er ikke spesielt fan av slike ellers, men i en kjellerstue, og spesielt når det er barn som skal holde til der, kan det være koselig med noe mykt og godt.

- Tilsvarende ville jeg satset på "godstoler" (siden du allerede har sofa), altså stoler man kan synke litt ned og "forvinne" i. Barn (som alle andre) liker jo å krølle seg sammen i store stoler, og siden det også fort kan bli kaldt i en slik kjeller når vinteren kommer, ville jeg gått til innkjøp av en god del pledd som kan ligge over armlener.

- Ang. farger, ville jeg satset på sandfarger og jordfarger. Hele spekteret fra lys khaki til mørk brun alt etter hvordan du vil ha det. Synes like farger passer godt i en kjellerstue

- Du burde absolutt ha bord der, da barn kommer til å ha med snacks og drikke ned dit. Dette bordet/disse bordene bør tåle fuktighet (det er ikke fritt for at barn søler og setter kopper/flesker ned uten brikke). Du kan eventuelt kjøpe et bord som ikke takler fuktighet så godt og heller ha en voksduk over. Man får mange pene voksduker nå til dags som ser ut som helt normale duker. Om du bør ha et stort eller flere små kommer an på hvordan du velger å gjøre resten av rommet.

- Ang. belysning vet jeg egentlig ikke. Spotter kan være fint, men jeg tror det viktigste er at hva enn du velger har dimmer, så man kan velge lysstyrken.

Håper jeg ga deg noen ideer, og lykke til med innredning! :)

Skrevet

Du skal innrede en kjellerstue for de yngste men vil innrede det som et marokkansk horehus?

Ha ha ha :ler: den var ny.

Skrevet

Du skal innrede en kjellerstue for de yngste men vil innrede det som et marokkansk horehus?

Ha ha ha :ler: den var ny.

Skikkelig konstruktiv tilbakemelding... Dust

Skrevet

For det første må jeg si at den viktigste infoen mangler, målene.

Hvor stort er rommet, hvor stor er sofaen. Ellers så er det noe annet som er veldig viktig med ett gutterom, hvor enkelt er det å holde orden der? Og hvor gamle er de?

Selv ville jeg ha kjøpt en ikea expedit bokhylle av denne typen for så og fylle den med lekman kasser på de 2 nederste nivåene. Det gjør det veldig enkelt å holde ting ryddig, fordi alle slags småting kan slenges direkte i kassene, og DVDer, bøker og spill får plass lengre oppe i hyllen. Jo lettere det er å rydde rommet jo finere vil det se ut der til vanlig.

Etter det så ville jeg ha kjøpt noen flere hyller, denne gangen av typen LACK hyller. Du kan se dem her

Disse ville jeg ha satt tett oppunder taket på begge sider av rommet for å kunne lagre ting som ikke får plass i hyllen. Som store spill og liknende, eller ski, eller hva som helst egentlig som du får oppå der. Veldig praktisk og fin løsning i små rom

Videre så ville jeg ha fortsatt med LACK\EXPEDIT serien fordi det ser veldig bra ut når alt er i samme stil og det er lett og holde det ryddig. Også er det billig

Det finnes både TV-bord og stuebord i serien, men heng allikevel TVen på veggen. Der får du veldig mye igjen for plassmessig!

Det høres ut som jeg stapper veldig mye inn i rommet nå og det er i grunn ganske riktig, men fordi gulvhyllen står langs veggen og de andre hyllene helt oppunder taker så vil det allikevel føles ganske luftig. Det går og fint an å kjøpe det minste av stuebordene hvis det er mangel på gulvplass.

Men stol på meg når det kommer til det å ha plenty av lett tilgjengelig oppbevaringsplass, det er mye lettere å holde ett romt rent og pent når du slipper å tenke så mye over hvor du skal plassere ting. Da er det ryddingen, vaskingen gjort på 5-6 minutter, gå inn, kast alle tingene inn i hyllen eller kassene, legg playstationkontrollene på TVbordet, tørk av bordet, snu det opp ned i sofaen og ta gulvet og tørk hyllene. Slipper å småputle med ting når du skal plassere dem og det som ikke bør ligge fremme blir borte. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...