Gjest Dora Skrevet 15. september 2010 #1 Del Skrevet 15. september 2010 Jeg står for øyeblikket midt i et samlivsbrudd og trenger noen synspunkter. Vet ikke om dette er riktig forum, men prøver. Jeg har en et barn fra før på 12 år, sammen har vi et barn på 3. Vi er enige om å ha delt omsorg for vårt felles barn mens jeg da går tilbake til å være aleneforsørger for barnet jeg har fra før. MEN nå er det slik at han er under gjeldsordning og derfor har en stram økonomi. Hvis vi velger delt omsorg får vi ingen andre ytelser enn en ekstra barnetrygd på deling. Jeg kan skatte i klasse 2 hvert år siden jeg er aleneforsørger mens han kan skatte i klasse 2 annen hvert år. Men hvis han får eneomsorgen for barnet vårt og jeg har 15 dager med samvær i måneden stiller det seg helt annerledes ser det ut som. Da har han plutselig krav på stønad til barnetilsyn, overgangsstønad og i følge bidragskalkulatoren ca 700 kr. pr måned i bidrag fra meg. Mens rent praktisk blir det jo det samme, vi får like mye tid med barnet hver. For meg har det lite å si økonomisk tror jeg. Mens for han er det kanskje avgjørende for om han kan klare å skaffe seg en ok bolig blant annet. Det jeg er skeptisk til er om han da kan ta store avgjørelser, som for eksempel å flytte med barnet, skifte barnehage og sånne ting uten at jeg har noe jeg skulle ha sagt? Jeg synes dette er vanskelig. Jeg vil gjerne at han skal ha det greit økonomisk fordi det påvirker barnet vårt, men jeg er usikker på hva som er best. Han ønsker ikke at jeg skal ha full omsorg mens han har samvær så det er uaktuelt. Noen erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2010 #2 Del Skrevet 15. september 2010 Ville gått for delt omsorg, så du sikrer deg mot at han kan flytte hvor han vil. Er han under gjeldsordning så har han sikkert rett på bostøtte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2010 #3 Del Skrevet 15. september 2010 Hadde gått for delt omsorg. For hans økonomi spiller det nemlig ingen rolle. All hans inntekt vil telle inn i forhold til betaling av kreditorer i en gjeldsordning, så økonomien hans vil bli den samme som før. Kreditorene vil bare få mer. Så lenge han har såpass med samvær som 50 % så blir også det ekstra han skal ha til barn greit i forhold til de utgifter han har. Han får heller ikke mer til bolig enn han trenger, bolig og livsopphold går jo ut av regnestykket før resten fordeles på kreditorene. Og har han den daglige omsorgen selv, så kan han som du sier ta alle beslutninger selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 15. september 2010 #4 Del Skrevet 15. september 2010 For barnets skyld ville jeg gått for delt omsorg og heller latt barna selv velge et annet alternativ når det blir eldre. Tidligere (og jeg tror det er sånn fortsatt) var det sånn at delt omsorg med ett barn ble praktisert på følgende måte av myndighetene: a) Myndighetenes datasystem åpner ikke for at et barn kan ha 2 adresser. I praksis medfører dette at bare den forelderen barnet bor hos kan få skatteklasse 2. b) Ettersom barnet bare bor ett sted er det bare en av foreldrene som får barnetrygd. Den måten dette løses på av myndighetene i praksis er at foreldrene endrer barnets bostedsadresse hvert år. Dermed får foreldrene skateklasse 2 og barnetrygd annethvert år. Om dete skilles som "venner" er det ingenting i veien for at barnet har bostedsadresse hos deg, og at du derfor betaler en barnetrygd til far. Skatteklasse 2 får du bare en gang så denne blir da uforandret hos deg. Far tjener da en barnetrygd ekstra pr mnd. du tjener også økonomisk på det vettersom et barn som oftest koster mer enn 1 barnetrygd pr mnd. Barnebidrag kan dere avtale til 0 eller hva som helst annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå