Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vi er ferdig som studenter kommer vi til å ha en samlet inntekt på ca 800 000,- i året og rundt 150 000,- i egenkapital. Min svigermor insisterer på at vi kommer til å slite med å få lån.. Er dette virkelig sant? Om vi feks vil låne 1,7 mill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg tror dere vil få lån. Dere bør vel imidlertid ha 10% egenkapital, så dersom dere sparer noen titusener til er det nok en fordel. Husk at studielån o.l regnes inn i hva banken anser dere kan få i lån totalt, men jeg vil tro at et lån på 1.7 mill er innen rekkevidde om dere begge har fast jobb.

Skrevet

Nei, jeg tror dere vil få lån. Dere bør vel imidlertid ha 10% egenkapital, så dersom dere sparer noen titusener til er det nok en fordel. Husk at studielån o.l regnes inn i hva banken anser dere kan få i lån totalt, men jeg vil tro at et lån på 1.7 mill er innen rekkevidde om dere begge har fast jobb.

Kommer nok til å både spare mer og antakeligvis tjene mer, men dette er i verste fall :) Tror også at vi kommer til kunne få lån. Vi har jo både muligheten til å søke startlån hos kommunen og førstegangslån fra banken. 1,7 mill er jo bare rett over dobbelt av vår samlede inntekt - og ikke i nærheten av 3x inntektgrensen. Min svigermor fikk det allikevel til å høres ut som vi kom til å få kjempeproblemer med å få lån og at vi aldri kom til å klare å komme oss inn på boligmarkedet.

Skrevet

Det kommer nok til å gå bra. Vi lå på omtrent samme inntekt, hadde rundt 300.000 i studielån og 100.000 i billån, og med vår økonomi kunne vi se på boliger opp mot 2 mill. Det kommer litt an på annet lån og egenkapital, men jeg kan ikke skjønne at det skal være urealistisk :)

Skrevet

Når vi er ferdig som studenter kommer vi til å ha en samlet inntekt på ca 800 000,- i året og rundt 150 000,- i egenkapital. Min svigermor insisterer på at vi kommer til å slite med å få lån.. Er dette virkelig sant? Om vi feks vil låne 1,7 mill?

Spørsmålet er vell heller hva dere kan kjøpe for 1,8-1,9 mill. Nå vet ikke jeg hvor dere bor, men i de større byene ligger en toroms leilihet på ca. 2-2,2 mill. Så sånn sett kommer dere til å slite hvis det er prisen dere må betale.

Skrevet

Spørsmålet er vell heller hva dere kan kjøpe for 1,8-1,9 mill. Nå vet ikke jeg hvor dere bor, men i de større byene ligger en toroms leilihet på ca. 2-2,2 mill. Så sånn sett kommer dere til å slite hvis det er prisen dere må betale.

Hvis vi går etter tommelfingerreglen på at man kan ha lån på opptil 3x inntekten, så kan vi jo faktisk låne 2,2 mill. Allikevel finnes det flere leiligheter og rekkehus som går til under to mill - om man beveger seg ut av bykjernen i Oslo. Utenfor Drammen finner man til og med eneboliger til rundt 2 millioner.

Skrevet

Tenkte jeg bare skulle skrive det her, i tilfelle noen som googler er i samme situasjon senere.

Snakket med banken min angående lån og fikk vite at vi kunne låne opptil 2,5-2,7 millioner! Det hadde jeg virkelig ikke trodd.. Hadde tatt høyde for toppen 2,2 mill. Men da måtte vi ha 10% selv - noe vi kommer til å kunne klare. Eventuelt var det ikke umulig å få lån hos husbanken og ta opp et litt mindre lån hos dem. Hun regnet også med studielånet vårt. Puh, nå følte jeg meg mye lettere :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Sjekk om det er særlege gunstige vilkår for førsteheimslån der du bur. Det kan hende det er gunstigare enn å gå direkte til banken. Så vidt eg veit er det kommunene som forvaltar dette, men eg er ikkje sikker.

Skrevet

Det var flott å høre TS. Ikke hør på alle desse negative raringene som roper ulv hver gang noen snakker om boliglån! :)

Skrevet

Det burde dere klare fint. Er selv alene, har 1 250 000 i boliglån og 300 000 i studielån med en inntekt på 300 000 i året. Dette går helt strålende!

Lykke til, håper dere finner drømmeboligen! Det anbefales:)

Skrevet

Vi fikk beskjed om at vi ville få opp til 2,7 i lån hos banken. (jeg får BSU lån) Personen vi snakket med sa at vi ville klare 2,5 før lønnslipper og selvangivelse var sett på (samme konsulent som samboer har brukt tidligere). Samlet inntekt er på 600-700 tusen. Jeg har også studielån på 200. Nå skal det sies at vi har noe egenkapital, men kommer bare til å bruke noe av dette om vi finner drømmehuset som er litt dyrere enn det vi får i lån (max 300 000).

Det kan være lurt å sjekke flere banker, da samboer hørte om lån for 3 år siden var det stor forskjell på bankene, han fikk 1,3 alene. (Vi rekner med at vi får solgt for ca det samme nå når vi selger leiligheten)

Skrevet

Det tror jeg ikke at skal være noe problem.

Når jeg og min kjære var i banken for ett år siden kunne vi fått 1,8 millioner i lån. Han hadde 100 % fast stilling, og jeg ingenting, men tjente oppunder 300.000 allikevel (jobber i helsevesenet, lett å få vakter, men ikke noe fast)...

Etter at jeg fikk meg fast stilling (40 %) gikk vi i banken en gang til, og kunne da få 2,3 millioner i lån.

Vi har ca. 750 000 i samlede inntekter i året. :)

Skrevet

Vi fikk lån hos DNBnor på 1,7, uten egenkapital, på en langt mindre inntekt, og der en av oss var selvstendig næringsdrivende og derfor hadde utstabil inntekt.

OT, men det går fint an å skaffe en toroms til den prisen i Bergen, i alle fall.

Skrevet

dere får helt sikkert lån - MEN dere må være forberedt nå pga finanskrisen at dere må stille med 30% egenkapital/garantist - og resten av egenkapitalen kan dere søke om hos husbanken/startlån i kommunen.

jeg tjente da 370 000 - samboer er student, og vi fikk rett før finanskrisen opptil 1,7 med bare 5% egenkapital uten problemer.

samme bank sier at de ved neste boligbytte, dersom krisen fortsatt er her - vil kreve 30% egenkapital selv om vi da har større inntekt - ca samme som dere vil ha.

men igjen, vi har fortsatt kun under 100 000 i egenkapital.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...