AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #1 Skrevet 14. september 2010 Hei Er det andre her som arbeider turnus og er alene med hund? Jeg skal overta en 2 år gml omplasseringshund. Hun er vant til å være hjemme alene der hun har bodd til nå, men da sammen med en annen hund. Hos meg vil det kun være henne, bortsett fra en hund som bor i annen del av huset. Den kan bjeffe litt på dagtid, så marerittet blir jo om disse to står og bjeffer i kor.. Jeg skal ta en uke ferie når hun kommer, lurer på om noen har tips og råd til hvordan jeg bør gå frem? ser for meg at de 2-3 første dagene bør vi bare være sammen og bli kjent? Tenker at når jeg har senvakt går jeg først en liten tur på morgenen, så en lengre tur før vakt og en ny tur når jeg kommer hjem ? Vurderer å leie inn hundepass noen dager, men vet ikke om hunden kan bli "vant" til dette og takler dårligere å være alene hjemme? Er jo dyrt med hundepass så det blir jo ikke noe dagligdags..
goille Skrevet 15. september 2010 #2 Skrevet 15. september 2010 Hei hei Jeg tror jeg ville startet som om det var en valp...korte turer ut av rommet, så litt lengre...snartur på butikken osv... Dette er jo en ny plass og situasjon for hunden, og mange omplasseringshunder kan utvikle seperasjonsangst...synes det er kjempeflott at du tar en uke fri slik at den får vent seg på situasjonen Lykke til med boffsen
Gjest Raggy Skrevet 16. september 2010 #3 Skrevet 16. september 2010 Start gjerne med å gå ut av døre for så å komme inn igjen med en gang. Øk gardvis tiden du går ut, gjerne med noen få minutter av gangen. Jeg har lykkes med å avlede min hund som er omplassert hit ved å gjøre dette: sett på radioen ganske høyt før du går, da minsker risken for at hunden reagerer på lyder utenfra og at den bjeffer. Kjøp et margbein(selges i dyrebutikk el i ferskvaredisk), fyll hulrommet i beinet med leverpostei og legg det i frysere. Gi hunden beinet når du skal dra fra den, da blir den antagelig veldig opptatt med jobben det er å få ut all leverposteien, og iom at den har blitt hard i fryseren blir det litt jobb:) Liker hunden din leverpostei vil den antagelig bli så forkusert på dette at den ikke registrerer at du går og den får heller ikke en negativ opplevelse av å bli forlatt. Om hunden din skulle like noe annet enn leverpostei kan du jo forsøke å fylle beinet med det en liker best. Jeg har også lagt biter av frossen vom på ulike steder i huset før jeg går fra hunden, frosen vom er det beste hunden min vet. Gjemmer du bitene litt her og der har hunden mye å finne på mens den er alene:) Å ja jeg vet vom stinker men hva gjør man ikke for sin beste venn!!?? Lykke til med ny hund
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå