AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #1 Skrevet 14. september 2010 Leste denne artikkelen om HPV-vaksinen til unge jenter. http://www.aftenposten.no/nyheter/article3809676.ece Her får jeg inntrykk av at dette er mødrenes valg? Men stemmer det? Bør ikke såpass store jenter få velge dette selv? Hvor gamle må de evt være før de kan velge å ta vaksinen hvis moren er mot? Og kan de nekte hvis moren vil at de skal vaksineres? Fedrene er ikke nevnt såvidt jeg kan se. Hvis foreldrene sier nei (dersom de faktisk kan det) så kan vel jentene ta den siden. Men om foreldrene kan tvinge jenta så har jo ikke hun noen mulighet til å gjøre om på det senere. Hva har dere med tenåringsdøtre gjort, og hvem bestemte? (Ser helst at dette ikke flyttes til kropp og helse, da jeg ikke lurer på det medisinske, men på hvordan dette styres innad i familiene).
HvittHus Skrevet 14. september 2010 #2 Skrevet 14. september 2010 Vår yngste på 12 fikk tilbudet om vaksine nylig, og vi avslo. Vi mener at vaksinen er for "fersk" til at vi ønsker å utsette henne for denne. Hun fikk selv være med å bestemme, og ønsket selv heller ikke å få vaksinen. Ombestemmer hun seg, skal hun selvfølgelig få vaksinen. Foreldrene har full bestemmelsesrett over denne vaksinen, som de har med alle andre vaksiner. Jeg mener at barna i denne alderen skal ha medbestemmelsesrett, og høres siden det faktisk gjelder deres kropp. En annen side er at man neppe klarer å sette vaksine på en 12 åring som ikke ønsker den. Legene klarte iallefall ikke å ta prøve av meg som 7 åring, med full sprøyteangst.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 Min datter skal ta den når hun blir gammel nok. Har en nær venninne som er blitt svært syk av livmorhalskreft og en som er blitt infertil pga HPV viruset, og dersom jeg kan skåne min datter for dette forsøker jeg på det. Om hun motsetter seg vil jeg ikke tvinge henne, men ja jeg vil anbefale at hun får den. Denne vaksinen er f.eks mye mer utprøvd en svineinfluensavaksinen som folk gikk mann av huse for å ta ifjor, og jeg stoler på at den er trygg. Dessuten kan man ikke vente evig, den må tas før jentene blir seksuelt aktive, og det forventer jeg ikke at de forteller mor når de tenker å starte med, så bedre føre var.
skandale Skrevet 15. september 2010 #4 Skrevet 15. september 2010 Når de er såpass store at de kan velge det selv, er det for seint. Derfor er det foresattes avgjørelse. Man KAN selvføglelig ta den når man blir myndig, men da er 80 % av de seksuelt aktive allerede smittet og det virker ikke. Hadde jeg fått en datter, skulle hun fått. Tar mange nok denne kan vi så og si utrydde livmorhalskreft og kjønnsvorter, det hadde jeg likt.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2010 #5 Skrevet 15. september 2010 Når de er såpass store at de kan velge det selv, er det for seint. Derfor er det foresattes avgjørelse. Man KAN selvføglelig ta den når man blir myndig [...] Så du mener at mennesker ikke blir bevisste nok til å ta en slik avgjørelse før de er 18?
skandale Skrevet 15. september 2010 #6 Skrevet 15. september 2010 Jeg ser ikke helt hvor jeg har skrivi at barn under atten ikke klarer å tenke, kranglefant. Jeg mener bare at et barn mellom ti og tolv ikke nødvendigvis evner å se så langt frem i tid og vurdere en slik risiko det er å ta denne omdiskuterte vaksinen helt aleine, og jeg synes det er helt på sin plass at foreldre snakker om dette hjemme med barna, men at de til syvende og sist tar avgjørelsen. NÅR de blir modne nok til å ta en slik avgjørelse selv, antar jeg at veldig mange av dem allerede har debutert seksuelt. (Og det er ikke nødvendigvis som attenåringer.)
Akat Skrevet 1. oktober 2010 #7 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg har vært veldig usikker i forhold til meg selv om jeg skulle ta vaksinen, men når det nå ser ut til at vaksina beskytter mot mer enn bare livmorhalskreft(link her) begynner jeg å føle at motargumentene svekkes noe. Får jeg tilbudet så tror jeg nok at jeg vil ta det nå. Som ecureuil skriver et barn mellom ti og tolv ikke nødvendigvis evner å se så langt frem i tid og vurdere en slik risiko det er å ta denne omdiskuterte vaksinen helt aleine, og jeg synes det er helt på sin plass at foreldre snakker om dette hjemme med barna, men at de til syvende og sist tar avgjørelsen. Er veldig enig med dette. Med tanke på nylige mediesaker, hvor koblingen mellom ME og vaksinasjon utforskes, kan vaksinasjonen virke risikabelt og det er mye som skal tas inn under betraktning. Du som voksen har et mer reflektert og helhetlig bilde av ting og tror derfor du bør ta avgjørelsen her, så kan datteren din få sitt å si når hun evner å reflektere på lik linje.
nettvenninnen Skrevet 2. oktober 2010 #8 Skrevet 2. oktober 2010 Noen bekjente av meg har delt omsorg. Faren vil ikke at datteren skal ha vaksinen. Moren vil at hun skal ta den. Faren vil ikke underskrive papirene. Moren har underskrevet. Og datteren er forvirret og vet derfor ikke hva hun ønsker. Men hun velger trolig å bøye seg for mor, selv om hun har utrykt at hun ikke har lyst på å ta vaksine. Hva helsestasjonen velger skal jo bli interessant å se. For her får de bare underskrift fra en av foreldrene. Spørmålet er vel egentlig om helsetasjonen til syvende og sist har det siste ordet, i saker som dette? Tviler på at de velger å lytte på faren, men det er lov å håpe på at også en far kan få det siste ordet... 1
Harlekin Skrevet 2. oktober 2010 #9 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg er selv operert for celleforandringer, så jeg vil gjerne at min datter skal få vaksinen i fremtiden. Det er noen år til hun blir gammel nok, så innen den tid er nok vaksinen del av vaksinasjonsprogrammet, kanskje. Jeg kommer ikke til å tvinge henne til å ta vaksinen, men forklare hvorfor og la henne bestemme selv. Synes det er litt merkelig at det er så stor motstand mot HPV-vaksinen, den er jo bedre utprøvd enn svineinfluensavaksinen som folk gikk mann av huse for å ta i fjor. Men det er kanskje de som generelt er skeptisk mot vaksiner som er imot begge deler.
Gjest Zizzi Skrevet 3. oktober 2010 #10 Skrevet 3. oktober 2010 Min datter har tatt HPV vaksinen, men jeg var veldig skeptisk til den da disse jentene er av de første som har fått denne. Datteren min var selv veldig klar for at denne vaksinen ville hun ta, de fleste er såpass modne i den alderen at de selv kan være med på å ta en slik avgjørelse. Grunnen til at jeg var skeptisk til vaksinen var eventuelle bivirkninger, men kom fram til at det er veldig uheldig om det skulle oppstå bivirkninger, noe man selvsagt ikke vet på forhånd. Jeg ville nok følt veldig på det om datteren min hadde fått livmorhalskreft om noen år å vi hadde takket nei til vaksinen. Skulle hun få livmorhalskreft så vet jeg ihvertfall at vi foreløbig har gjort det vi kunne for å forebygge det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå