Gjest Gjest Skrevet 14. september 2010 #1 Skrevet 14. september 2010 Jeg klarer ikke å sove når jeg sover sammen med kjæresten. Kan våkne midt på natten, etter et par timers søvn, og får ikke sove igjen. Ligger bare og lytter til han og hva han gjør...Ofte sover jo ikke han heller. Vi er begge enige om at vi er utrygge på hverandre. Hvorfor han er det på meg aner jeg ikke, for det har han ingen grunn til (rent bortsett fra at han kanskje er redd jeg skal kaste han ut som jeg jo ofte har gjort når jeg føler meg utrygg) Mens jeg derimot har opplevd uprovosert vold fra hans side. Dette er lenge siden nå da men..Det var et skikkelig sjokk for meg. Tenker at det plutselig kan klikke for han når jeg ligger der helt forsvarsløs. Jeg tenker faktisk fluktmuligheter, hvilke forsvarsvåpen jeg skal bruke, og det er så såvidt jeg ikke springer ut døra..det har jeg da også gjort, og samtidig også av og til bedt han om å gå. Jeg tenker også på om jeg har penger til å betale drosjen hans med. Så desperat er jeg på å få han ut. Han går alltid frivillig da (!) så jeg føler han både forstår og har respekt for meg, og som sagt så vet han at jeg er utrygg på han. Jeg elsker han og vil så gjerne være trygg på han, men underbevisstheten min sier kanskje noe annet. Vil jeg noen gang komme over dette "traume", eller....Kanskje det å prate med en psykolog kunne hjelpe? Vil ikke bare løpe unna heller selv om de fleste her sikkert vil si det. Jeg får eventuelt se det an, vedvarer dette blir det jo umulig å leve sammen med han. Kan jo ikke begynne med sovepiller heller. Har forresten opplevd det samme med ei venninne, da jeg følte hun var litt aggressiv og vi delte soverom klarte jeg heller ikke å sove. Jeg har også blitt langt utryggere ute og har kjøpt meg forsvarsspray (men det trenger ikke ha noe med dette å gjøre.. )
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 Yikes, jeg forventet å lese at du ikke fikk sove fordi det var nytt, han snorker etc., ikke fordi at du er redd fyren! Henger meg på Wildbird, hvorfor i all verden..!?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2010 #4 Skrevet 14. september 2010 Og dere er sammen fordi...? Fordi vi har det fint på dagen! Jeg elsker han og han elsker meg. Deler samme synet på mange ting, han er en interesaant samtalepartner, han tar faktisk ofte hensyn til meg og mine ønsker, veldig kjærlig, skryter av meg, har aldri kritisert meg for noe, medfølende, han er tolerant +++ Skal også legge til at da han slo så hadde jeg oppført med utrolig dustete. Han sliter litt psyskisk så kanskje jeg fanger opp signaler fra han også..
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2010 #5 Skrevet 14. september 2010 Yikes, jeg forventet å lese at du ikke fikk sove fordi det var nytt, han snorker etc., ikke fordi at du er redd fyren! Henger meg på Wildbird, hvorfor i all verden..!? Jeg er ikke redd han på dagen..
Gjest wild bird Skrevet 14. september 2010 #6 Skrevet 14. september 2010 Fordi vi har det fint på dagen! Jeg elsker han og han elsker meg. Deler samme synet på mange ting, han er en interesaant samtalepartner, han tar faktisk ofte hensyn til meg og mine ønsker, veldig kjærlig, skryter av meg, har aldri kritisert meg for noe, medfølende, han er tolerant +++ Skal også legge til at da han slo så hadde jeg oppført med utrolig dustete. Han sliter litt psyskisk så kanskje jeg fanger opp signaler fra han også.. Uansett hvor dustete du oppfører deg, så er det aldri greit å slå! Det eneste rådet jeg kan gi, er at dere prater sammen om kilden til problemet. Ingen av dere stoler på hverandre. Dere må jobbe med den biten, så kanskje dere klarer å sove i samme seng etter hvert.
Gjest Xelle Skrevet 14. september 2010 #7 Skrevet 14. september 2010 Fordi vi har det fint på dagen! Jeg elsker han og han elsker meg. Deler samme synet på mange ting, han er en interesaant samtalepartner, han tar faktisk ofte hensyn til meg og mine ønsker, veldig kjærlig, skryter av meg, har aldri kritisert meg for noe, medfølende, han er tolerant +++ Skal også legge til at da han slo så hadde jeg oppført med utrolig dustete. Han sliter litt psyskisk så kanskje jeg fanger opp signaler fra han også.. Han er medfoelende, tolerant...saa han slo deg? Ser du ikke hvor feil det er? Man slaar aldri den man er glad i. Med mindre den andre slaar foerst. Et slag, og man drar.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2010 #8 Skrevet 14. september 2010 Uansett hvor dustete du oppfører deg, så er det aldri greit å slå! Det eneste rådet jeg kan gi, er at dere prater sammen om kilden til problemet. Ingen av dere stoler på hverandre. Dere må jobbe med den biten, så kanskje dere klarer å sove i samme seng etter hvert. Selvsagt vet jeg - og også han - at det ikke er greit å slå uansett. Men der sa du det; vi stoler ikke på hverandre, og det må vi jobbe med! Tusen takk for rådet, av og til klarer man jo ikke å tenke klart..for nå er jeg bare fortvilet.
LetThemEatCake Skrevet 14. september 2010 #9 Skrevet 14. september 2010 Han kommer aldrig att förändras. Har man tendenser till att bli våldsam har man alltid tendenser till att bli våldsam.. Du har egentligen bara två alternativ. 1. Lämna honom och sov gott. 2. Var rädd för honom (och det med all rätt!) och lär dig att bara sova ett par timmar per natt. Det finns gott om killar där ute (som längtar efter att träffa någon som dig) som inte har våldsamma drag. Bara för att man hittat kärleken en gång betyder det inte att man inte kan hitta den hos någon annan. Ett sådant här problem är inte som att komma över att han glömde bort att ringa en gång, eller att han glömt bort att handla. Sådant kan man komma över, men våld.. Nej, det går nog inte att glömma bort.
Rumohra Skrevet 14. september 2010 #10 Skrevet 14. september 2010 .. Mens jeg derimot har opplevd uprovosert vold fra hans side. Dette er lenge siden nå da men..Det var et skikkelig sjokk for meg. Tenker at det plutselig kan klikke for han når jeg ligger der helt forsvarsløs....... så jeg føler han både forstår og har respekt for meg, og som sagt så vet han at jeg er utrygg på han. Håper du selv skjønner hvor galt dette er. Han har ikke respekt for deg om han slår. Det er aldri greit å slå, som du selv sier - men merkelig det er greit å slå deg da? Joda, du kan sikkert gå til psykolog for å behandle traumer, men det fjerner ikke det faktum at han har slått en gang, og kan gjøre det igjen. Ingen psykolog kan fikse et tillitsbrudd, han kan ikke gjøre det, og du kan ikke gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2010 #11 Skrevet 14. september 2010 Håper du selv skjønner hvor galt dette er. Han har ikke respekt for deg om han slår. Det er aldri greit å slå, som du selv sier - men merkelig det er greit å slå deg da? Joda, du kan sikkert gå til psykolog for å behandle traumer, men det fjerner ikke det faktum at han har slått en gang, og kan gjøre det igjen. Ingen psykolog kan fikse et tillitsbrudd, han kan ikke gjøre det, og du kan ikke gjøre det. Det kan jo klikke for noen og enhver ..det betyr jo ikke at de er totalt blottet for respekt eller empati med andre. Det er jo ikke snakk om psykopat heller. En psykopat kan sikkert slå, men alle som slår er jo ikke psykopater. Som sagt; han tar hensyn til meg, han går når jeg ber om det. Og jeg tror vel at alle tillitsbrudd kan fikses! Som sagt ble jeg også redd min venninne og hun har da aldri slått meg eller gjort med noe annet vondt. Kanskje jeg bare er svært følsom..
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2010 #12 Skrevet 14. september 2010 Ett sådant här problem är inte som att komma över att han glömde bort att ringa en gång, eller att han glömt bort att handla. Sådant kan man komma över, men våld.. Nej, det går nog inte att glömma bort. Det er det jeg er redd for...
Gjest Nanette Skrevet 14. september 2010 #13 Skrevet 14. september 2010 Og hvor lenge har du vært sammen med han der?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2010 #14 Skrevet 14. september 2010 Og hvor lenge har du vært sammen med han der? Lenge nok til å like han bedre og bedre og kort nok til å ikke være tilstrekkelig trygg på han.
Gjest Nanette Skrevet 14. september 2010 #16 Skrevet 14. september 2010 Lenge nok til å like han bedre og bedre og kort nok til å ikke være tilstrekkelig trygg på han. Ok, regner med dette er i starten. Maks et halvt år. Tro meg, du kommer til å bli utslitt i dette forholdet, det vil suge all energi ut av deg, og jeg tror neppe at han har slått deg for siste gang. Men det virker helt håpløst å bryte ut av det der, så du får vel bare bruke tida.
Bringebærjenta Skrevet 15. september 2010 #17 Skrevet 15. september 2010 Jeg tror ikke en psykolog kan få deg til å føle deg trygg på en person det er naturlig å være utrygg på. I alle fall ingen med hodet på rette plass ville hjulpet deg å komme over at han slo deg så dere kan være sammen igjen. Den reaksjonen du har er naturlig. Hvis du hadde fått sove og fint kunnet være trygg på han, DA hadde du hatt noe å uroe deg for da...
-milla j- Skrevet 15. september 2010 #18 Skrevet 15. september 2010 (endret) Svarer helt sett bort fra den gangen han slo deg. Det er noe som ikke burde skje, men ut fra svaret ditt tolker jeg det at det var noe som skjedde i kampens hete, og du har tilgitt ham og gått videre bortsett fra tankene du får om at du er utrygg på ham. Det er vanlig å ikke klare å sove sammen med andre med en gang - det krever tid for mange å sove godt med noen ved siden av seg. Dere har jo ikke vært sammen så lenge så dere har vel ikke kommet over sove-sammen-kneiken. Som du merket f.eks. da du overnattet med venninnen din. Noen har ikke problemer med dette, mens jeg og kjæresten måtte gjennom en tilvenningsprosess som varte noen måneder før vi begge sov godt når vi sov sammen. Nå sover vi best sammen. Det kan høres ut som om du er litt engstelig som person, at du kanskje tenker mye og har vanskelig for å roe deg selv når du har vonde tanker. Føler du deg utrygg på ham alltid eller er det bare når du ligger våken om natten? Er han utrygg på deg fordi du er utrygg på ham? Er det mange områder i livet du føler deg utrygg på, f.eks. være alene i mørket? Spør du meg, så tror jeg alt dette henger sammen. Mønsteret du har er å tenke deg til hva som kan skje, og jeg har en mistanke om at du har en tendens til å skremme deg selv og spinne litt på tanker. Kjenner den igjen fra meg selv, på andre ting men det er fremdeles samme sak når det gjelder tankespinnet. Flere jeg kjenner er f.eks. litt redde for mørket, og lager seg historier om hva som kan skje der, hva som kan befinne seg der, og så blir dette nesten en sannhet for dem og de tør ikke nærme seg engang. Det du kan gjøre, er å bryte mønsteret ditt. Når du merker at du har disse tankene, bagatelliser frykten litt og si til deg selv fast og bestemt at du har kontroll på tankene og de skal over på noe mer positivt. Ha gjerne samme tema du bruker hver gang hvis du finner noe som virker bedre enn andre. Tenk kanskje på noe fint du har opplevd sammen med kjæresten Endret 15. september 2010 av -milla j-
Batteri Skrevet 15. september 2010 #19 Skrevet 15. september 2010 Jeg hadde aldri, aldri , ALDRI blitt hos en som hadde slått meg. Uansett hva som blir sagt eller gjort er det ikke under noen omstendighet greit å slå et annet menneske. Du ser jo selv hva dette gjør med deg?
Jade Skrevet 15. september 2010 #20 Skrevet 15. september 2010 Jeg ville aldri vært sammen med noen som jeg var redd. Jeg ville ikke engang vært venner med noen som jeg var redd. "Han går når jeg ber om det". Dette hørtes kjent ut. Har du lagt inn flere tråder om denne mannen? Om han er psykopat eller ikke, har ingenting å si. Ikke-psykopater kan også slått. Han HAR jo slått! Om du oppførte deg dårlig når han slo, har INGENTING å si! Han har IKKE lov til å slå deg! Problemet er ikke at du er redd han. Problemet er at du har grunn til å være redd han. Eneste måten å løse det på, er å få han ut av livet ditt, og omgi deg med mennesker du er trygg sammen med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå