Gå til innhold

kan man trene hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Typen sier at jeg ikke bør trene hver dag....jeg vil trene mye. Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typen sier at jeg ikke bør trene hver dag....jeg vil trene mye. Hva tror dere?

Det kommer an på hvor godt treningsgrunnlag du har. Toppidrettsutøvere trener hver dag, f. eks. syklister og langrennsløpere, men de tar seg ikke totalt ut hver dag.

Du må kjenne på kroppen, hvis du kjenner deg slapp og har lite overskudd bør du ta en hviledag. Det er ikke mange mosjonister som har treningsgrunnlag til å trene mer enn fire ganger per uke, da mener jeg å trene det samme, f. eks. jogging eller sykling, fire ganger per uke.

Jeg har syklet i mange år og deltar i konkurranser gjennom hele sesongen, det meste jeg har vært oppe i er fem økter per uke, da har to-tre av dem bare vært middels harde, dvs. at jeg nesten ikke kjenner dem dagen etterpå.

Du må nok bare innse at kroppen trenger restitusjon like mye som den trenger aktivitet, så du får smøre deg med tålmodighet noen dager i uka.

Skrevet

Jeg trener omtrent hver dag. Men da trener jeg ikke så intensivt og hardt, og har god variasjon. Trener for å bevege meg og holde kroppen i gang, ikke for å få superkondis og bli kjempesterk. Variere mellom styrke, jogging, og spinning. Merker jeg at kroppen er liten tar jeg en dags pause eller to.

Skrevet

Merker jeg at kroppen er liten tar jeg en dags pause eller to.

Jasså, hender det at du våkner noen dager og er bare 130 cm høy? :gjeiper:

Neida, jeg er helt enig i ditt opplegg; det går greit å trene ofte så lenge man har overskudd. Da blir det enda viktigere å sørge for å få sovet nok. Søvn er viktig for restitusjon og fremgang i treningen.

Skrevet

Jeg kan helt fint trene hver dag i løpet av en uke. Trener styrke i sal, core, aerobic, step/styrke og spinning. Søndager er det flow, som er helt supert for å lære pusteteknikker og avspenning.

Altså; ingen spesielt harde økter i løpet av uken, bortsett fra step/styrke og styrke i sal. Resten er mosjon.

Skrevet

Har du tenkt å springe maraton hver dag, så har han rett =)

Vanlig trening, kardio, variasjon, fotball, aerobic etc er greit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...