Gå til innhold

Forbrukerkjøpsloven gir deg ingen rettigheter som kunde?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en koffert i Oslo for 1 år siden der glidelåsen plutselig har slått seg helt vrang.

Jeg har behandlet den normalt, slik man kan forvente at normalt bruk av en koffert på reiser.

I utstyrsbutikken sier de følgende:

a) -Dette kan ikke gå på garanti, da det ikke er noen produksjonsfeil på varen

b) -Dette er ingen reklamasjon, fordi glidelåsen virket da du kjøpte den og i et helt år etterpå

c) -Vi kan forbrukerkjøpsloven og vi har rett!

d) -Glidelåsfeilen har helt klart blitt til på grunn av en ytre skade. Det kan alle se.

Jeg sa at bevisbyrden i den påstanden ligger på butikken, men de sier at produktet må ha blitt påført en ytre skade (som ikke de kan noe for).

Da låser det seg jo helt. Loven hjelper ikke forbrukeren nå?!

Kan det ikke forventes at en koffertglidelås eksternt holder seg i mer enn 1 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da låser det seg jo helt. Loven hjelper ikke forbrukeren nå?!

Det kommer jo an på om du velger å ta saken videre.

Skrevet

Det kommer jo an på om du velger å ta saken videre.

Men er det realistisk? Om det koster flere tusen kroner å ta saken videre - så kan man like gjerne kjøpe en ny koffert.

Derfor har loven ingen reell nytteverdi for den gjengse forbruker?

Eller vet du om at en kunde kan ta saken videre i forum som ikke koster noe?

Skrevet

Men er det realistisk? Om det koster flere tusen kroner å ta saken videre - så kan man like gjerne kjøpe en ny koffert.

Derfor har loven ingen reell nytteverdi for den gjengse forbruker?

Eller vet du om at en kunde kan ta saken videre i forum som ikke koster noe?

Du klager til Forbrukerrådet. Les mer her: http://forbrukerportalen.no/klageguide/klag_til_forbrukerradet

Skrevet

Send en mail eller ring forbrukerrådet, så vet du hvor landet ligger. De svarer raskt på mail.

Skrevet

Fortell butikken at du kommer til å advare alle du kjenner mot å handle der, og legge ut om det på nettet osv. og spre det overalt - og gjør alvor av det om de ikke bryr seg. Kontakt TV2 Hjelper deg, og ForbrukerInspektørene, ikke sikkert de har kapasitet til å ta det men kanskje hvis de evt. lager et tema angående kofferter og "forventet holdbarhet" o.l.? Etter egen og andres erfaring så er ikke dette du har opplevd noen ukjent problemstilling. Men butikkene satser dessverre ofte på at kundene ikke orker å gjøre noe! Og der er mange av oss faktisk altfor sløve! Sånn sett får vi hva vi fortjener..

Skrevet

En klagesak til Forbrukerrådet og gratis jusmeklingsmøte i Forliksrådet er tingen i slike forbrukerkjøpssaker.

Skrevet

En klagesak til Forbrukerrådet og gratis jusmeklingsmøte i Forliksrådet er tingen i slike forbrukerkjøpssaker.

Forbruksrådet er ikke helt gratis. Det koster 860,-. Det må betales av den som leverer forliksklage.

Begynn med en mail til forbrukerrådet du. Svaret kan du ta med og vise til butikken.

Skrevet

Jeg mente forliksrådet ikke forbruksrådet :skratte:

Skrevet

Butikken er ikke helt urimelig. De hevder du har brukt kofferten feil, du hevder dette er en produksjonsfeil.

Forbrukerkjøpsloven sikrer deg mot fabrikasjonsfeil i to år, men ikke mot konsekvens av normal slitasje.

Kontakt forbrukerombudet, men ikke forvent å vinne saken. Ikke engasjer advokat, det blir for stor økonomisk risiko i forhold til verdien av kofferten.

Skrevet (endret)

Du får kjøre på så langt du mener er riktig, og alt etter hvor stor risiko du til ta i forhold til kostnden med å bare kjøpe ny. Men om det hadde vært fabrikasjonsfeil på glidelåsen hadde du nok oppdaget det før det hadde gått ett år. Og ting kan bli ødelagt, selv ved normal bruk. Hvis kofferten har vært med på noen flyturer sammen med annen bagasje kan den jo ha fått seg en trøkk, slikt skjer hele tiden.

Butikken kan ikke bevise eller motbevise noe som helst angående hvordan du har brukt kofferten.

Jeg syns ikke butikken er urimelig.

Lykke til med saken.

Endret av Tulling
Skrevet

De må da bevise at du har brukt kofferten på en unormal måte. Det har du sikkert ikke. Kjør på.

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Feil som avdekkes innen 6 måneder etter at du kjøpte varen ansees å eksistere når du kjøpte den. Videre har man reklamasjonsrett i 2 år etter at feilen ble oppdaget. Spørsmålet her er jo hvorvidt feilen er en produksjonsfeil eller feil på din side. Hvor mye koster det å skifte glidelås på kofferten da?

Ettersom varen er brukt i ett år, uten problemer er det mulig du vil få problemer med å legge feilen over på næringsdrivendes side. Ville sendt inn en mail til forbrukerrådet ja ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...