Gjest jomfrua Skrevet 15. september 2010 #21 Del Skrevet 15. september 2010 Det jeg reagerer mest på her er om bestemor setter av penger hver bursdag og så gir denne "potten" til barnet på konfirmasjonsdagen. Da har hun etter mitt syn snytt barnet for alle bursdagsgavene gjennom oppveksten! Jeg vet at man ikke har krav på gaver osv., men det er da normalt at besteforeldre gir gaver til barnebarna på bursdagen. Jeg foreslår at TS ønsker seg "fornuftige" gaver (f.eks. parkdress, vinterstøvler osv.) på vegne av barnet inntil barnet blir stort nok til å ønske seg ting selv. Dere trekker noen voldsomme slutninger her, synes jeg. Jeg er ganske sikker på at en bestemor som har en konto til sitt barnebarn også gir små gaver som barnet synes det er fint å få. Husk at det ene utelukker ikke det andre nødvendigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliisa Skrevet 15. september 2010 #22 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Jeg tenker det at det er helt vanlig at svigermoren sparer penger til barnebarnet, men at måten det blir gjort på er litt spesiell. Tror Piper har helt rett i at det bare er som det er. Endret 15. september 2010 av Eliisa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2010 #23 Del Skrevet 15. september 2010 Det svigermor etterpå sier er at hun sparer til konfirmasjonen hennes. Det er derfor jeg snakker om konfirmasjonen. Hvordan kan hun være så sikker på at barnebarnet skal konfirmere seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2010 #24 Del Skrevet 15. september 2010 Man kan da ikke gi en gave to ganger, både til bursdag og til konfirmasjon? Det var ganske merkelig. Det jeg reagerer mest på her er om bestemor setter av penger hver bursdag og så gir denne "potten" til barnet på konfirmasjonsdagen. Da har hun etter mitt syn snytt barnet for alle bursdagsgavene gjennom oppveksten! Jeg vet at man ikke har krav på gaver osv., men det er da normalt at besteforeldre gir gaver til barnebarna på bursdagen. Jeg foreslår at TS ønsker seg "fornuftige" gaver (f.eks. parkdress, vinterstøvler osv.) på vegne av barnet inntil barnet blir stort nok til å ønske seg ting selv. Akkurat slik har jeg det mine svigerforeldre også. De setter inn penger på kontoen til dattern vår hver jul og bursdag. for at de skal gi de seinere. Syns det er litt sært. Om hun får de i konf.gave f.eks, så har hun ikke fått noen gave i hverken dåp eller bursdag... Mamma derimot, sparer hver mnd til alle barnebarna, og når de får de pengene når de blir store blir det jo noe helt annet, for da har hun jo bare gitt de en gang Ellers så mener jeg faktisk at foreldrene må få bruke pengegaver til barna, nettopp på barna, og ting barna trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 15. september 2010 #25 Del Skrevet 15. september 2010 Det er jo mulig at svigerforeldrene også gir en ekstra sum når konfirmasjonsdagen er der, det er ingen som sier at hun ikke kommer til å gi noe den dagen men bare på bursdager... Så, hvordan dere kan si at ungen blir snytt for bursdagsgaver før det overhodet har blitt en realitiet er for meg uforståelig.... Personlig tror jeg ikke at en unge vil reagere på at den ikke får gave fra den ene eller den andre om ikke foreldrene gjør noe stort poeng ut av det. De aller fleste i dag, etter min erfaring, får evig nok både til jul og bursdag. Og når ungen er blitt større så vil nok forståelsen for at det står penger på konto som er gitt opp gjennom årene være der. Og jeg synes ikke det er rart at noen velger å spare penger til et barn øremerket på egen konto. Det gjorde mine besteforeldre til meg, og det var på 70-80-tallet. En gave er nemlig en gave, og ikke noen selvfølgelighet. Om man ikke greier å være takknemlig for at man får noe, men "krever" å få disponere eventuelle penger gitt til barnet selv, vel, da mener jeg man har noen "krav" til en giver som ikke henger på greip. Ingen av oss kan vel velge fritt for hva man vil ha og faktisk forvente å få det?? Hva da om en giver ikke vil gi det man vil ha? Skal man da bli sur for at gaven er "feil"?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2010 #26 Del Skrevet 15. september 2010 Synes det er merkelig å gi gaven to ganger (hvis jeg har forstått det riktig). Men det blir annerledes dersom de slenger på litt ekstra til konfirmasjonen. Dersom konfirmasjonsgaven bare er midler barnet har fått ved dåp/bursdager, mener jeg det er veldig merkelig. Gaven blir da at besteforeldrene har spart barnets penger, og ikke pengene i seg selv. Ut fra det første innlegget ditt, ts, virket det som om dere slet litt med penger akkurat nå pga. bilen. I neste innlegg avviser du dette og styrer diskusjonen over i måten besteforeldrene gjør tingene på. Jeg er enig i at det er merkelig, samtidig som jeg mener at man ikke kan belage seg på gaver for å kunne gi barnet nødvendige ting, som f.eks. vinterklær. Jeg mener du ikke kan kreve å disponere disse pengene, selv om det gjerne er det mest vanlige. Vi bruker ikke barnets penger på barnet (og selvfølgelig heller ikke oss selv). De blir stående urørt til barnet trenger dem til noe mer enn klær, vogn, utstyr og dagligdagse ting, f.eks. språkreise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 15. september 2010 #27 Del Skrevet 15. september 2010 Jeg synes dere skal sette pris på at besteforeldrene sparer til barnet, jeg. Uansett på hvilken måte og når de blir "overgitt". Og når det gjelder andre utgifter, forutsatte eller ikke, er jo det noe dere uansett hadde måttet dekke. Så jeg anbefaler deg å ikke tenke noe mer på disse pengene før den dagen de blir gitt til barnet. Og om du er motstander av at en 15 åring skal få disponere pengene selv, så husk at det har dere som foreldre myndighet til å hindre. Selv om pengene blir "gitt" til barnet av besteforeldrene når hun/han er 15 (enten det er konfirmasjonsgave eller overføres samtidig med konfirmasjonen av andre grunner -det synes jeg er irrelevant å diskutere her), så kan dere sørge for at det blir stående på en konto hun/han ikke har disposisjonsrett over før hun er 18. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulta Skrevet 15. september 2010 #28 Del Skrevet 15. september 2010 Og hvis hun ikke vil konfirmeres da??? Hva da?? Skal hun plutselig få masse penger i gave, eller ikke få pengene i det hele tatt?? Syntes det er en veldig rar måte å spare til barnebarnet sitt. Her har du 1000,- kr i gave, men du får de ikke før om 13 år?!!Den blir sikkert populær når ungen blir større... for å ikke snakke om at ungen aldri får gave fra bestemor og bestefar!! Vet det ikke er en rett å få gave, men hvilke besteforeldre som har kontakt med barnebarnet sitt gir ikke bursdagsgave da?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 15. september 2010 #29 Del Skrevet 15. september 2010 TS her Pengene er jo ikke noe vi har rett på, men jeg føler det er rart å si at datteren vår får 1000 kr i bursdagsgave - for å så skulle gi de til henne mange år senere. Det svigermor etterpå sier er at hun sparer til konfirmasjonen hennes. Det er derfor jeg snakker om konfirmasjonen. Hva skal et lite barn med 1000 kr nå? Det går heller ikke på at vi ikke har råd til å kjøpe klær og slik til tulla vår, for det har vi vitterlig. Men når hun hadde bursdag for noen uker tilbake og skulle få 1000 kr, så hadde det kommet godt med akkurat nå. Allikevel er det ikke pengene jeg tenker mest på - men selve prinsippet. At datteren vår skal få penger til bursdagen sin, som blir spart til konfirmasjonen for å så bli gitt igjen da. Her sier du det jo selv! Dere HAR råd til klær, allikevel har du tenkt til å bruke av din datters sparekonto for å kjøpe dette?? Er du moralt helt korrupt?? Har aldri opplevd at man gir noen en penger til en bursdag eller dåp, som man selv sitter å sparer på til senere.. Det er en ting å spare til barn og barnebarn, det skjønner jeg godt - men når man liksom har gitt det i gave. Det er helt nytt for meg.. Synes bare det blir litt rart. Hadde satt mye mer pris på at han hadde fått en gave til 200 kr feks. Det er veldig vanlig at konfirmasjonsgaven fra besteforeldre er en konto de har spart penger på i en årrekke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 15. september 2010 #30 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Man kan da ikke gi en gave to ganger, både til bursdag og til konfirmasjon? Det var ganske merkelig. Hadde det vært snakk om 200 kr hadde jeg vært enig, men når det er så mye som 1000 kr hver bursdag (som jeg mener TS sa), synes jeg det er greit, da dette er langt utover vanlig sum å gi for. Endret 15. september 2010 av Gjesten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piper Skrevet 15. september 2010 #31 Del Skrevet 15. september 2010 Dere trekker noen voldsomme slutninger her, synes jeg. Jeg er ganske sikker på at en bestemor som har en konto til sitt barnebarn også gir små gaver som barnet synes det er fint å få. Husk at det ene utelukker ikke det andre nødvendigvis. Og bestemoren til min sønn gir ikke noe annet til bursdagen, enn de pengene hun setter inn på en konto han skal få når han blir 18. Så du kan være så sikker du bare vil, men min sønn får fortsatt ikke noe fra farmoren til bursdagen. Han sier selv han ikke bryr seg lengre, og han bryr seg heller ikke om han får de til 18 årsdagen sin eller ikke. Så langt har det gått, at han rett og slett ikke bryr seg lengre. farmoren er en meget merkelig dame, som man bare må lære seg til å akseptere som hun er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piper Skrevet 15. september 2010 #32 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Hadde det vært snakk om 200 kr hadde jeg vært enig, men når det er så mye som 1000 kr hver bursdag (som jeg mener TS sa), synes jeg det er greit, da dette er langt utover vanlig sum å gi for. Kanskje bestemoren kunne kjøpt en liten gave til 200 kr, for så å sette 800 kr inn på kontoen. Og hva som egentlig er vanlig i din krets, behøver vel ikke være vanlig hos alle andre. Jeg ahr i allefall aldri vært borti en bestemor eller bestefar som bare gir 200 kr i bursdagsgave, og da kjenner jeg en god del. de fleste gir mellom 500-1000 kr. De fleste kan vel ønske ting fra besteforeldrene til barna, og noen ganger ønsker man seg gjerne litt ekstra tøy. Er alltid kjekt å få noe nytt til barna sine, og av og til kan selv de beste økonomene få litt problemer. Burde det da ikke være mulig å ønske seg klær fra besteforeldrene? Eller skal man ikke lengre kunne ønske noe til barna sine, for da er man ikke økonomisk, og da burde man kanskje ikke fått barn. Og har man ikke råd til klær til barna sine, burde man prioritert klær i stedet for bilen osv. Er det virkelig helt ute å ønske seg klær til bursdagene og julene? I vår familie har vi i alle år ønsket det barna hadde behov for der og da, og som vi gjerne ikke hadde økonomi til å kjøpe selv. Besteforeldre og tanter og onkler gikk ofte sammen for å kjøpe en litt større gave, alt etter hva de ønsket seg. Men her inne får man ikke lov til å ha dårlig råd en liten periode, for da prioriterer man ikke riktig. En perfekt verden inne på KG, der man er så flink til å passe på alle andre, og selvfølgelig er man perfekt selv også. Noe annet ville vært merkelig. Endret 15. september 2010 av Piper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2010 #33 Del Skrevet 15. september 2010 Det er ganske vanlig at besteforeldre OG foreldre åpner en sparekonto til barna. Gjerne en som er sperret frem til de er 18. Det er meningen pengene skal gå til utdanning og etablering, ikke til ting dere som foreldre burde kjøpe for deres egne penger. Hvor vanlig er dette? Jeg har aldri hørt om noen i min omgangskrests som hverken har sett noe til slike penger, eller som har spart slik til barna eller barnebarna selv heller. I noen tilfeller er dette også snakk om mennesker med veldig god økonomi, så det eneste stedet dette ser ut til å være vanlig er på KG. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2010 #34 Del Skrevet 15. september 2010 Hva skal et lite barn med 1000 kr nå? Her sier du det jo selv! Dere HAR råd til klær, allikevel har du tenkt til å bruke av din datters sparekonto for å kjøpe dette?? Er du moralt helt korrupt?? Det er veldig vanlig at konfirmasjonsgaven fra besteforeldre er en konto de har spart penger på i en årrekke. TS her Ville ikke helt kalle meg moralt korrupt fordi jeg (mannen min faktisk) hadde lyst til å bruke penger datteren vår fikk til bursdagen sin - på ting hun trenger nå. Datteren vår trenger overhode ikke 1000 kr nå, det har jeg aldri sagt. Jeg hadde satt mye mer pris på at hun fikk en liten ting til 100 kr, enn at hun aldri skal få noe av dem. Det er greit nok at konfirmasjonspengene er noe besteforeldre har spart, men føler ikke det er vanlig at man gir noen en gave to ganger - om du skjønner. Allikevel har jeg bare bestemt meg for å la det ligge. Håper mannen min gjør det samme... Takk for støtten, Piper! Virker som du har skjønt det litt.. Føler folk oppfatter det som at jeg krever at datteren min skal få de 1000 kronene - og det er virkelig ikke slik det ligger an. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 15. september 2010 #35 Del Skrevet 15. september 2010 Det må jo være helt SUPERT at besteforeldra sparer penger til henne!!! Ser virkelig ikke problemet i det hele!! Bedre det enn å bruke de på "tull" bare fordi hun har bursdag/det er jul! Har ikke tall på hvor mange bamser eg har fått pga eg hadde bursdag, som aaaaldri har blitt rørt Og ikke får å være frekk, men det at dere ikke har råd til noe denne mnd pga eu godkjenning av bilen (noe dere viste om i flere mnd på forhond) er da virkelig ikke besteforeldra sin feil eller sitt problem!! Eg syns det er viktig å ha oppsparte penger til barna (det virker det som dere syns også), dere er super heldige som har sånne besteforeldre til jenta deres!! Eg hadde heller spurd svigermor om de kunne sperret pengene til hun ble 18 og trenger de mer, enn til konfirmasjonen. Da har jenta mer bruk for de, til leilighet osv som dere sier. Det er da de rareste ting å lage problemer om!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trollmor Skrevet 15. september 2010 #36 Del Skrevet 15. september 2010 her gjor bestefar det samme, nesten. Forskjellen er at han alltid gir en liten gave i tilegg. Ønsker barnet seg noe stort som feks ski er han med å spleise på det i stedenfor å sette inn penger til barnebarna. Vi sparer også til barna våre hver måned, så hos oss er det vanlig. Vi er helt på gjennomsnittet økonomisk sett. jeg har aldri tenkt tanken på å spørre om de pengene som blir spart, regner egentlig ikke med dem. De er vekke og noe barna skal få råderett over når de blir voksen. Når jeg var liten hadde vi også en slik konto, penegene fikk vi når vi var voksen som innskudd i egen bolig. Vi fikk også tatt ut til store ting som et år i utlandet og språkreiser som våre foreldre ikke hadde råd til av egne midler. Tanken min bak pengene vi sparer er at om vi har behov for dem, feks at vi ikke har økonomi til å dekke lappen når de er 18, så har vi en buffer å ta av. Går det ikke an å foreslå for svigermor at hun evt setter av litt penger, men at barnet trenger en ny vinterdress/sko eller andre bruksting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Montefalco Skrevet 15. september 2010 #37 Del Skrevet 15. september 2010 Det jeg reagerer mest på her er om bestemor setter av penger hver bursdag og så gir denne "potten" til barnet på konfirmasjonsdagen. Da har hun etter mitt syn snytt barnet for alle bursdagsgavene gjennom oppveksten! Jeg vet at man ikke har krav på gaver osv., men det er da normalt at besteforeldre gir gaver til barnebarna på bursdagen. Jeg foreslår at TS ønsker seg "fornuftige" gaver (f.eks. parkdress, vinterstøvler osv.) på vegne av barnet inntil barnet blir stort nok til å ønske seg ting selv. Om besteforeldrene snyter barnet for gaver blir jo et definisjonsspørsmål. Dersom alternativet er at besteforeldrene ikke sparer og barnet får eksempelvis 1000,- kr til konfirmasjonen kontra at bestemforldrene sparer og barnet får 15 000,- til konfirmasjo, kan jeg ikke se at barnet er "snytt". Jeg synes for øvrig det er noe tull å spare til barner konfirmeres eller blir 18 år. I begge tilfeller er det vsentlig sjanse for at barnet ikke er modent nok til å få pengene. Vi sparer penger til barna våre i eget navn. Pengene får de når de har behov for de til noe viktig. Det vil si bolig eller utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husfrua Skrevet 16. september 2010 #38 Del Skrevet 16. september 2010 Jeg er faktisk litt enig med deg ts. jeg syns også det er rart å gi noen en gave og bestemme at disse skal stå på en lukket konto. Vår sønn pleier å få pengegaver av min manns slekt, men vi får alltid beskjed om å bruke disse til det vi vil, altså klær, leker etc som han trenger. stort sett så bruker vi ikke av disse pengene når vi kjøper klær o.l til han, men skulle vi hatt svært dårlig råd en mnd, f.eks pga en dyr eu-kontroll, som du sier, så hadde jeg brukt av disse pengene dersom han trengte ny vinterjakke osv, uten å ha dårlig samvittighet for det. Da blir på en måte den jakken en gave fra hans besteforeldre Derimot sparer hans besteforeldre penger til han hver mnd, og det ville vi selvfølgelig aldri bedt om å få tatt ut, uansett hvor dårlig råd vi skulle hatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husfrua Skrevet 16. september 2010 #39 Del Skrevet 16. september 2010 TS her Ville ikke helt kalle meg moralt korrupt fordi jeg (mannen min faktisk) hadde lyst til å bruke penger datteren vår fikk til bursdagen sin - på ting hun trenger nå. Datteren vår trenger overhode ikke 1000 kr nå, det har jeg aldri sagt. Jeg hadde satt mye mer pris på at hun fikk en liten ting til 100 kr, enn at hun aldri skal få noe av dem. Det er greit nok at konfirmasjonspengene er noe besteforeldre har spart, men føler ikke det er vanlig at man gir noen en gave to ganger - om du skjønner. Allikevel har jeg bare bestemt meg for å la det ligge. Håper mannen min gjør det samme... Takk for støtten, Piper! Virker som du har skjønt det litt.. Føler folk oppfatter det som at jeg krever at datteren min skal få de 1000 kronene - og det er virkelig ikke slik det ligger an. Altså, de sparer penger som skal gis til henne i konformasjonsgave på hennes bursdag? Dette hørtes helt merkelig ut syns nå jeg da. Når hun blir eldre, så antar jeg at hun selv syns det blir merkelig å ikke få noe fra sine besteforeldre. Da syns jeg vel de heller burde gitt henne 200 kr i bursdagsgave og heller spart 800 kr, dersom de er veldig opptatt av at hun skal få en stor sum på konfirmasjonsdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 16. september 2010 #40 Del Skrevet 16. september 2010 Kjenner faktisk jeg blir litt sur av å lese denne tråden. Vær glad for at dere har langsiktig tenkende besteforeldre som tenker på barnas framtid. Han som var nevnt her som "ikke bryr seg lenger" fordi bestemor bare setter inn penger på konto...!!?? gi da for guds skyld de pengene til noen som setter pris på de, hvis han bryr seg så lite. Hva om dere ikke hadde hatt besteforeldre? Eller hva om de ikke hadde brydd seg om å gi noe som helst? Kom ikke å si at dere ville blitt like glad for noe skrot til 100 kroner for det er ikke sant. Og om dere hadde hatt to barn? Hvilket barn sine penger skulle blitt brukt til bil etc da? Hver sin gang? Nei, vær takknemlig sier jeg, dette kan ikke kalles PROBLEM. Barna deres får faktisk startkapital til studier / reiser / innskudd i leilighet etc. Kan ikke tenke meg bedre gave! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå