Gå til innhold

Er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg fikk ei lita tulle for to år siden. Svigerforeldrene mine har gitt henne penger til både dåp og bursdager, men disse ser vi ingenting til. De har nemlig satt det inn på en "privat konto" til henne. Nå har vi hatt litt dårlig råd denne måneden siden bilen ble ganske dyr på eu-godkjenning.

Datteren vår trenger noen småtting til barnehagen, siden det har blitt kaldere. Dermed tenkte mannen min at han kunne spørre om han kunne få de pengene - og da fikk han et kryssforhør om hva han skulle bruke de på; der det ble konkludert med at svigermor kunne gå og kjøpe det vi trengte (om hun også mente vi trengte det). Jeg synes det blir ganske ekkelt når jeg må sitte å si hvor mye penger jeg trenger og akkurat hva jeg skal bruke de på, for å så få høre at de har det billigere et annet sted. Synes det blir unaturlig når de faktisk har gitt de pengene i gave allerede.

Vi har også sagt om og om igjen at vi ikke ønsker at datteren vår skal få masse penger når hun blir konfirmert. Vi ønsker å bruke pengene litt smart, feks språkreiser, depositum på leiligheter osv.. Ikke one piece og ny mobil. Føler ikke svigermoren min respekterer det i det hele tatt.

Er dette helt vanlig og jeg som må skjerpe meg? Føler hele tiden at svigermoren min ikke stoler på mannen min og meg - og at hun må passe på pengene til datteren min. Når det er sagt er mannen min og jeg godt utdannet, og eier både hus og bil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en del som velger å spare til barnebarn og oldebarn i sitt eget nav. Grunnen er at de ønsker å styre hva pengene blir brukt til. Dette er penger som de ønsker barnet skal ha senere i livet og vil ikke at foreldrene skal kunne bruke disse. Personlig synes jeg dette er en helt grei måte å gjøre det på. Jeg synes det blir feil å spørre giveren om å få ta ut noen av disse pengene pga. at EU-godkjenningen ble dyrere enn antatt. Jeg ville respektert giverens ønske om at pengene skal komme barnet til gode senere i livet.

Skrevet

Dere må jo ha råd til klær til ungen uten å bruke av sparepenger som er satt av fra besteforeldre. De vil sikkert at ungen skal bestemme hva han/hun vil bruke dem til senere?

Skrevet

Jeg skjønner at du ikke synes det er noe særlig å måtte spørre svigermor om penger på den måten, men jeg kan godt forstå at svigermor gjør som hun gjør, sett i lys av denne tråden.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=511665&hl=ferie&st=0

Nå sier ikke jeg at dere er troende til å gjøre dette, men det kan jo tenkes at svigermor har dårlig erfaring, at hun kjenner andre som har gjort akkurat dette og derfor ønsker å forsikre seg mot at det skjer igjen?

Skrevet (endret)

Feilpost, beklager.

Endret av Eliisa
Skrevet

Jeg synes ikke du har noen rett til å be om å få pengene utbetalt. Dette er penger som besteforeldrene til barnet sparer på eget initiativ, og som andre her sier burde du ha råd til klær til ungen din uavhengig av andre.

Når det er slik at dere prioriterte bilen foran varme klær til datteren din synes jeg ærlig talt dere kan skylde dere selv.

Skrevet

Det er ikke vanlig å be om penger dere ikke har rett på, for det er jo bestemor som sparer til barnet blir eldre. Det høres ut som du egentlig vil at barnet ditt skal få penger, men du vil samtidig styre hva disse pengene blir brukt til.

Og allerede snakke om konfirmasjonsdagen når barnet er to år gammel, er litt vel "over the top".

Det er helt vanlig at besteforeldre sparer til sine barnebarn, men det er ikke vanlig av foreldre og mer eller mindre kreve å få pengene fordi dere trenger noe nytt til barnet.

Hva om dere heller spør om et lån av dine foreldre eller svigermor? Da slipper dere å bruke de pengene.

Og bestemor stoler ikke på dere, kanskje det er fordi hun kjenenr sin sønn?

Skrevet

Jeg synes ikke du har noen rett til å be om å få pengene utbetalt. Dette er penger som besteforeldrene til barnet sparer på eget initiativ, og som andre her sier burde du ha råd til klær til ungen din uavhengig av andre.

Dette er jeg helt enig i.

Når det er slik at dere prioriterte bilen foran varme klær til datteren din synes jeg ærlig talt dere kan skylde dere selv.

Her skyter du derimot bom. EU-kontroll på bilen med tilhørende reparasjoner er ikke akkurat noe man gjør for moro skyld. Dette har med hele familiens sikkerhet å gjøre, og uten EU-kontroll risikerer du dessuten avskilting. Og mange, spesielt barnefamilier, er helt avhengige av bilen for å få hverdagen til å gå rundt.

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig å be om å bruke barnets sparepenger til dagligdagse ting når giver ønsker at dette skal komme barnet tilgode senere.

Skrevet

Det er ganske vanlig at besteforeldre OG foreldre åpner en sparekonto til barna. Gjerne en som er sperret frem til de er 18. Det er meningen pengene skal gå til utdanning og etablering, ikke til ting dere som foreldre burde kjøpe for deres egne penger.

Skrevet

Her skyter du derimot bom. EU-kontroll på bilen med tilhørende reparasjoner er ikke akkurat noe man gjør for moro skyld. Dette har med hele familiens sikkerhet å gjøre, og uten EU-kontroll risikerer du dessuten avskilting. Og mange, spesielt barnefamilier, er helt avhengige av bilen for å få hverdagen til å gå rundt.

Barnefamilier er sikkert avhengig av bil, men det betyr ikke at det er barnets gavepenger som skal gå med til å dekke utgiftene på den.

Skrevet
EU-kontroll på bilen med tilhørende reparasjoner er ikke akkurat noe man gjør for moro skyld. Dette har med hele familiens sikkerhet å gjøre, og uten EU-kontroll risikerer du dessuten avskilting. Og mange, spesielt barnefamilier, er helt avhengige av bilen for å få hverdagen til å gå rundt.

Jeg er fullstendig klar over dette, men synes fortsatt det er på trynet å prioritere bilen foran sitt barn. Jeg hadde ikke nølt et sekund med å sette fra meg bilen om jeg måtte velge mellom varme klær til mitt barn eller muligheten til å kjøre bil.

Skrevet

Jeg er fullstendig klar over dette, men synes fortsatt det er på trynet å prioritere bilen foran sitt barn. Jeg hadde ikke nølt et sekund med å sette fra meg bilen om jeg måtte velge mellom varme klær til mitt barn eller muligheten til å kjøre bil.

Bor man slik at man uten noe problem kan ta kollektiv transport, vil jeg tro at de fleste tenker som deg. Bor man på landet der det ikke er så bra kollektiv transport, er det ikke alltid like enkelt å prioritere slik. Kan ikke akkurat ringe jobben å si at sorry kommer ikke på jobb i nærmeste fremtid, for ejg måtte prioritere klær fremfor bil akkurat nå. Lurer på hva sjefen ville sagt

Skrevet

Det er ikke vanlig å be om penger dere ikke har rett på, for det er jo bestemor som sparer til barnet blir eldre. Det høres ut som du egentlig vil at barnet ditt skal få penger, men du vil samtidig styre hva disse pengene blir brukt til.

Og allerede snakke om konfirmasjonsdagen når barnet er to år gammel, er litt vel "over the top".

Det er helt vanlig at besteforeldre sparer til sine barnebarn, men det er ikke vanlig av foreldre og mer eller mindre kreve å få pengene fordi dere trenger noe nytt til barnet.

Hva om dere heller spør om et lån av dine foreldre eller svigermor? Da slipper dere å bruke de pengene.

Og bestemor stoler ikke på dere, kanskje det er fordi hun kjenenr sin sønn?

TS her

Pengene er jo ikke noe vi har rett på, men jeg føler det er rart å si at datteren vår får 1000 kr i bursdagsgave - for å så skulle gi de til henne mange år senere. Det svigermor etterpå sier er at hun sparer til konfirmasjonen hennes. Det er derfor jeg snakker om konfirmasjonen.

Det går heller ikke på at vi ikke har råd til å kjøpe klær og slik til tulla vår, for det har vi vitterlig. Men når hun hadde bursdag for noen uker tilbake og skulle få 1000 kr, så hadde det kommet godt med akkurat nå. Allikevel er det ikke pengene jeg tenker mest på - men selve prinsippet. At datteren vår skal få penger til bursdagen sin, som blir spart til konfirmasjonen for å så bli gitt igjen da.

Har aldri opplevd at man gir noen en penger til en bursdag eller dåp, som man selv sitter å sparer på til senere.. Det er en ting å spare til barn og barnebarn, det skjønner jeg godt - men når man liksom har gitt det i gave. Det er helt nytt for meg.. Synes bare det blir litt rart. Hadde satt mye mer pris på at han hadde fått en gave til 200 kr feks.

Skrevet

Man kan da ikke gi en gave to ganger, både til bursdag og til konfirmasjon? Det var ganske merkelig.

Jeg ville sagt at dere ikke ønsker at hun skal få penger til bursdagen, og at dere heller ønker nyttige ting som ullklær og ytterklær. At hun aldri i hele sitt liv skal få bursdagsgave av besteforeldrene blir bare teit.

Ellers er jeg enig i at barnets sparepenger ikke nødvendigvis skal disponeres av dere.

Skrevet

Du argumenterer fremdeles som om bil og EU-kontroll er en luksusting, mens mitt argument er at den for en stor del av Norges befolkning er en nødvendighet. Mat er enda viktigere enn varme klær, og hvordan kjøper du mat til barna når du ikke kan jobbe fordi bilen er avskiltet?

For å spinne videre på Pipers utmerkede eksempel: Forsøk å fortelle NAV at du ikke hadde annet valg enn å si opp jobben når du selvsagt måtte prioritere vinterdress fremfor å sette bilen i forsvarlig stand.

(Bortsett fra det tror jeg vi begynner å bevege oss litt bort fra hovedtemaet her. Beklager.)

Skrevet

Jeg føler du motsier deg selv. Du vil at pengene ikke skal gå til onepiece, samtidig så føler du at de ikke stoler på deg. Hvis du oppdrar barnet ditt riktig velger hun jo språkreise fremfor onepiece. Jeg ser virkelig ikke problemet her, det er jo ikke snakk om at de vil ta tilbake pengene. Jeg synes pengene skal være på konto til hun er 16-18 år og faktisk er gammel nok til å f.eks. dra på språkreise.

Skrevet

TS her

Pengene er jo ikke noe vi har rett på, men jeg føler det er rart å si at datteren vår får 1000 kr i bursdagsgave - for å så skulle gi de til henne mange år senere. Det svigermor etterpå sier er at hun sparer til konfirmasjonen hennes. Det er derfor jeg snakker om konfirmasjonen.

Det går heller ikke på at vi ikke har råd til å kjøpe klær og slik til tulla vår, for det har vi vitterlig. Men når hun hadde bursdag for noen uker tilbake og skulle få 1000 kr, så hadde det kommet godt med akkurat nå. Allikevel er det ikke pengene jeg tenker mest på - men selve prinsippet. At datteren vår skal få penger til bursdagen sin, som blir spart til konfirmasjonen for å så bli gitt igjen da.

Har aldri opplevd at man gir noen en penger til en bursdag eller dåp, som man selv sitter å sparer på til senere.. Det er en ting å spare til barn og barnebarn, det skjønner jeg godt - men når man liksom har gitt det i gave. Det er helt nytt for meg.. Synes bare det blir litt rart. Hadde satt mye mer pris på at han hadde fått en gave til 200 kr feks.

Jeg tror rett og slett og dere skal være takknemlige for at besteforeldrene har en konto til barnet deres som de overfører penger til og som dere ikke har tilgang på.

På den måten så har barnet deres mulighet til å begynne voksenlivet med en liten kapital.

Jeg tror at med den respekten dere utviser for disse gavene -så hadde det blitt søla bort i utgifter opp gjennom livet og blitt en sove pute for deg og din mann.

Vær glad at noen sørger for at barnet ditt kan møte voksenlivet med en startkapital. Så får bare du og din mann øke gjeld, eller hva det måtte være for å greie deres forpliktelser.

Skrevet

TS her

Jeg er vant til at det blir gjort på den måten, for det gjør farmoren til sønnen min også. Hun gir han ikke gave til bursdagen, men setter inn penger på en konto han skal få den dagen han blir 18 år. En litt merkelig tankegang, men jeg har bare sluttet å forstå meg på slike mennesker. Tror kanskje det er like greit du gjør det også, for ellers blir det nok mye frustrasjoner.

Jeg tror nok barnet ditt vil savne gave fra besteforeldrene sine, når han blir eldre. Kanskje besteforeldrene vil gjøre noe annet da. Eller dere kan komme med spesifikke ønsker, for jeg selv ville aldri gitt penger til en så liten en. Men enkelte mennesker tenker annerledes, og det er ikke så mye å gjøre med det. Det er deres penger, og da må de bare rett og slett får gjøre som de vil med de. Uansett om man er enig eller ikke

Skrevet

Det jeg reagerer mest på her er om bestemor setter av penger hver bursdag og så gir denne "potten" til barnet på konfirmasjonsdagen. Da har hun etter mitt syn snytt barnet for alle bursdagsgavene gjennom oppveksten!

Jeg vet at man ikke har krav på gaver osv., men det er da normalt at besteforeldre gir gaver til barnebarna på bursdagen.

Jeg foreslår at TS ønsker seg "fornuftige" gaver (f.eks. parkdress, vinterstøvler osv.) på vegne av barnet inntil barnet blir stort nok til å ønske seg ting selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...