Gå til innhold

akvarie-spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisan!

jeg har noen spørsmål ang. akvarie: jeg er litt interessert i anskaffe meg dette en gang i fremtiden, men lurer litt på hvor tidskrevende akvarium egentlig er? kan tenke meg et ferskvannsakvarium på maks 60 liter. hvilke fisk trives i et såpass lite akvarium? føler ikke at de i dyrebutikken kan så veldig mye, får forskjellige svar hele tiden.. :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to 60 l ferskvannsakvarier. Jeg bytter 1/3 vann og skraper glassene en gang i uka, "thats it" av normalt vedlikehold.

Av fisker har jeg i det ene 6 Platy og 16 Kardinaltetra. I det andre er det 10 Guppyer, 8 Neontetra, 3 Algespisere (husker ikke navn), og 5 små reker.

Skrevet

Heisann!

Akvarier er mye moro, men det kreves litt arbeid i oppstartsfasen. Jeg ville heller anbefalt et akvarie rundt 100-110 liter -- dess større akvarie, dess mindre arbeid for å holde det ved like :-)

Jeg vil også anbefale deg en utvendig pumpe i stedet for en innvendig - de fleste nye akvarier selges nå med innvendige pumper eller biofilter. Innvendige pumper er ikke like effektive, i tillegg tar de opp plass i akvariet som ellers kunne rommet en plante / en hule/ annen dekor. Utvendige pumper er en del dyrere enn de innvendige, men det er virkelig verdt det! Eheim sine utvendige pumper er av de dyreste, til et akvarie rundt 100L vil jeg anbefale Amtop 3336, koster 779,- hos Tropehagen Zoo (www.tropehagen-zoo.no). Amtop er et billigere merke enn Eheim, men minst like effektive.

Dersom du absolutt ikke ser for deg et akvarie på 100L, vil en utvendig pumpe bli for kraftig og du bør holde deg til innvendig.

Når det gjelder fisk som kan trives i et lite akvarie bør du holde deg til enkle selskapsfisk, f.eks. platy, guppy, de forskjellige variasjonene av arten tetra (neontetra, kardinaltetra, glødebåndstetra osv osv) o.l. Stimfisk krever liten plass men gjør utrolig mye utav seg :-) Husk tommelfingelregelen; dersom en mindre fisk passer inni kjeften på en større fisk, vil den bli spist. Dersom du vil ha større, kraftigere fisk som f.eks. gurami, sørg for å beplante godt, slik at små stimfisk har noe å gjemme seg bort i.

Husk for all del arbeiderene i akvariet; botia / bunnmaller / algespisere, da disse "rydder opp" etter de andre fiskene og holder nitritt-nivåene nede i tillegg til å holde dekor/grus/glass rent og pent :-)

En kan gjerne supplere med en algeskrape / algemagnet for å holde glassveggene rene. Vær ytterst forsiktig med både skraper og magneter på pleksiglass-akvarier med buede hjørner, det skal veldig lite til for å lage en skade i veggen, noe som lett kan føre til 60L vann utover gulvet.

Til slutt vil jeg anbefale www.akvaforum.no -- mange flinke mennesker der som vet utrolig mye om akvarier :-)

Lykke til!

Skrevet

crazyforgum: takk for svar! dette hørtes ikke så mye ut som jeg "fryktet" hehe :)

pinnsvin: tuusen takk for så langt og utfyllende svar! 100 liter hørtes litt skremmende stort ut, men når jeg nettopp så på naboens 60 liters, så var det kanskje litt i minste laget. så skal absolutt gå i tenkeboksen om et større et. takk for råd ang. pumpe, dette skal jeg skrive ned! prøvde dette forumet du nevner, men skjønte ikke så mye, fant ingen tråder (?). kanskje jeg skulle prøve igjen, hehe.

Skrevet

crazyforgum: takk for svar! dette hørtes ikke så mye ut som jeg "fryktet" hehe :)

pinnsvin: tuusen takk for så langt og utfyllende svar! 100 liter hørtes litt skremmende stort ut, men når jeg nettopp så på naboens 60 liters, så var det kanskje litt i minste laget. så skal absolutt gå i tenkeboksen om et større et. takk for råd ang. pumpe, dette skal jeg skrive ned! prøvde dette forumet du nevner, men skjønte ikke så mye, fant ingen tråder (?). kanskje jeg skulle prøve igjen, hehe.

Bare hyggelig :-) Er tross alt jobben min i det daglige ;-)

Hvis du følger linken www.akvaforum.no ser du en meny øverst rett under logoen deres. Helt til høgre ligger en knapp som heter Forum - hold musepekeren over og velg Alle forum, så åpner det seg en hel verden med kunnskap :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...