prinsess90 Skrevet 14. september 2010 #1 Del Skrevet 14. september 2010 Prøver å komme i form og ned i vekt. Når jeg trener så får jeg fort vondt i beina også, kanskje jeg belaster feil når jeg tråkker? også hvordan er best å sykle for å stramme inn og ned i vekt? intesivt, eller? har lite peiling på slikt. andre tips om hvordan stramme og løfte rumpa? Har aldri klart å få den "opp" takker for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 14. september 2010 #2 Del Skrevet 14. september 2010 Prøver å komme i form og ned i vekt. Når jeg trener så får jeg fort vondt i beina også, kanskje jeg belaster feil når jeg tråkker? også hvordan er best å sykle for å stramme inn og ned i vekt? intesivt, eller? har lite peiling på slikt. Tragisk... "stramme inn/opp og ned i vekt" er visst det eneste kvinner tenker på, i hvertfall hvis jeg skal dømme etter det jeg leser på denne siden. Du bør sykle for å komme i bedre form, hvis du i tillegg er passe disiplinert med kostholdet vil vektnedgangen komme av seg selv. Til ditt første spørsmål: Har du stilt inn sykkelen riktig? Setet skal være så høyt at når du legger hælen på pedalen, med de skoene du bruker når du tråkker, skal beinet være strakt. Hvor i beinet får du vondt? Foten? Leggen? Låret? Knærne? Hvis det er knærne så kan det tenkes at setet står for lang tilbake. Da må du skru opp den anordningen der setet er festet til setepinnen, dytte setet litt fremover og skru til. Når du tråkker skal foten ideelt sett gå i en perfekt sirkel, knærne skal peke rett frem og ikke vingle ut til siden når du tråkker. En annen mulighet er at du har på for hard belastning. Belastningen skal ikke være tyngre enn at du klarer å tråkke 70-90 omdreininger per minutt. De fleste ergometersykler har display som viser pedalfrekvensen. Hvis belastningen blir så hard at du kommer ned i 60 omdreininger og lavere per minutt så blir det hardt for knærne dine. For å komme i bedre for, og dermed også ned i vekt, så skal du i hvertfall ikke bare sykle intensivt. De aller, aller fleste utholdenhetsutøvere på høyt nivå trener 80% rolig, dvs. under melkesyreterskelen, og 20% intensivt. Mojonister som har begrenset tid til å trene kan fint øke andelen intensiv trening noe. Et greit startpunkt kan jo være to lange rolige økter per uke og én hard. Med lange rolige økter bygger du et grunnfjell av trening, samt at når man ligger under terskel vil det meste man forbrenner være fett, over terskelen er det mest glykogen, altså karbohydratlageret. Så lenge man trener en bestemt distanse så vil man altså forbrenne mer fett ved lavere intensitet enn ved høy intensitet. Syreterskelen er som en tommelfingerregel 220 minus alder for menn, 226 minus alder for kvinner. Husk også å ha en vannflaske på sykkelen. For hver prosent kroppsvæske du mister synker ytelsesevnen med 10%. andre tips om hvordan stramme og løfte rumpa? Har aldri klart å få den "opp" takker for tips! Du kan ikke få musklene i rumpa til å legge seg annerledes. Du vil selvsagt få mindre volum på kroppen og dermed også rumpa hvis du går ned i vekt som følge av at du forbrenner mye fett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Belle Skrevet 24. september 2010 #3 Del Skrevet 24. september 2010 Fine råd fra Lance Når det gjelder kondisjonstrening anbefaler jeg definintift intervalltrening! For å få det til skikkelig må du imidlterid ha en pulsklokke (kan fås ned i 300-400kr tror jeg) hvis ikke det er pulsmåler på sykkelen da. Intervalltreing er noe som passer for alle og som er veldig effektivt:) Kort om intervalltrenign: 5-10 minutters oppvarming i moderat tempo 4minutters intervaller hvor du jobber hardt (85-95% av makspuls) 3min pause mellom intervallen med lav puls (70% av maks) Gjenta 4 ganger. Nedtrapping 5 min og uttøying. Hele økta unnegjort på 40min! Du kan lese om intervalltreing her og her. Du kan selfølgelig ha noen intervalltrening og noen andre. F.eks 1t rolig sykling (70-75% av maks). Når det gjelder styrketrening bruker jeg treningsvideoene til Yngvar i Bedre Puls på NRK. Han har mange fine rumpevennlige øvleser:) Prøv f.eks 5 superøvelser Spesiellt den som heter Beinhev og den som heter Spenst synes jeg er fine. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå