AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #1 Skrevet 14. september 2010 Jeg vet at det kanskje ikke er vitenskapelig bevist at c-vitamin sjokk hjelper for å forhindre forkjølelse. Men jeg er av den troen at det er sånn. Tror dere det hjelper med C-vitamin sjokk hvis man allerede har blitt syk? Sånn at man blir fortere frisk?
Tabris Skrevet 14. september 2010 #2 Skrevet 14. september 2010 Nei, det tror jeg ikke. Etter hva jeg har forstått, så kan man i beste fall få forkortet sykdomsforløpet med en dag eller to. Men i de fleste tilfeller har det nok ikke noen særlig effekt.
oven Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 Lommelegen.no sier følgende: "Inntak av vitamin C i store doser, 1-2 gram pr. dag, brukes av mange for å forebygge eller helbrede forkjølelse. Enkelte forskere har vist at et slikt "C-vitamin-sjokk" kan ha en beskyttende virkning og bedre forkjølelsessymptomer hvis kuren startes tidlig nok. Men effekten av slike kurer er små og svært omdiskutert og de høye dosene kan gi bivirkninger." "Overdosering av vitamin C kan gi dannelse av nyresten. Diaré kan også forekomme. I og med at vitamin C øker opptaket av jern, kan mye vitamin C over lang tid føre til for høye jernnivåer i kroppen. Maks anbefalt inntak er 1000 mg."
toyses Skrevet 14. september 2010 #4 Skrevet 14. september 2010 Man får ikke overdosering av vitamin C ved å spise mer vitamin C enn anbefalt når man er syk. Det gjelder vel heller hvis man tar mer enn 1000 mg, regelmessig. Vitamin C er et vannløselig vitamin og skilles ut gjennom nyrene og urinen. Det vitamin C inntaket du tar i løpet av en dag, vil som regel ha blitt skilt ut til neste dag (hvis du ikke tar ekstremt store mengder selvfølgelg). Det er nok som lommelegen.no sier at vitamin C øker opptaket av jern. I Norge forekommer jernmangel relativt ofte, spesielt blant tenåringsjenter og kvinner, men ellers også. Jeg tror derfor ikke at det er skadelig å ta C-vitamin sjokk når man er syk. Men ikke ta over anbefalt inntak til vanlig. Det stemmer også at høyt inntak gir økt risiko for nyrestein og kan også gi diare. Men som sagt gjelder nok ikke dette litt høyere inntak enn vanlig, i en liten periode.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #5 Skrevet 14. september 2010 Man får ikke overdosering av vitamin C ved å spise mer vitamin C enn anbefalt når man er syk. Det gjelder vel heller hvis man tar mer enn 1000 mg, regelmessig. I Norge er C vitaminene 250 mg pr tabelett, i USA 1000 mg pr tabelett. Så det er forskjell på anbefalt mengde å ta pr.dag alt etter hvor man bor her i verden. Jeg tar 2000 mg når jeg kjenner antydning til forkjølelse/halsvondt. Har lest flere forskningsrapporter som sier at det ikke virker, men jeg har det så i meg fra barnsben av at jeg tar dosen min allikevel. Om det er vitaminen eller placebo effekten som hjelper, så samma det! Bare det virker!
toyses Skrevet 14. september 2010 #6 Skrevet 14. september 2010 I Norge er C vitaminene 250 mg pr tabelett, i USA 1000 mg pr tabelett. Så det er forskjell på anbefalt mengde å ta pr.dag alt etter hvor man bor her i verden. Jeg tar 2000 mg når jeg kjenner antydning til forkjølelse/halsvondt. Har lest flere forskningsrapporter som sier at det ikke virker, men jeg har det så i meg fra barnsben av at jeg tar dosen min allikevel. Om det er vitaminen eller placebo effekten som hjelper, så samma det! Bare det virker! Enig med deg. Om du tar 2000 mg når du kjenner at du holder på å bli syk gjør jo ingenting. C-vitaminene skilles raskt ut av kroppen så overdosering skal mye til. Men jeg mente bare det at hvis man tar mye over anbefalt inntak over en lengre periode så kan man jo (som oven over her skriver) få for høye jernnivåer. Men jeg tror ikke dette er noe man trenger å tenke på hvis man tar høyere doser av c-vitamin en gang iblant.
Pingting Skrevet 14. september 2010 #7 Skrevet 14. september 2010 Jeg skrev om nettopp om dette i Mytetråden. Ikke noe vits i å sitere hele innlegget mitt med henvisninger til forskning og det hele, men her er konklusjonen: Med andre ord: har du et bedritent kosthold så kan det hjelpe å ta c-vitamin. Trener du ekstremt og mye, så kan det hjelpe. Er du voksen, har et normalt kosthold og er frisk så vil c-vitamin på det beste ikke forhindre en eneste forkjølelse, men redusere varigheten på den fra 12 til 11 dager. Men: det gjelder vitamintilskudd som tas jevnlig, ikke som plutselig tas i kjempedoser. Det er det ingen indikasjoner på at har noe effekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå