Gå til innhold

Er det vanlig å invitere kun ett søskenbarn (m/ partner) per familie i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg stusset litt over det. Et vennepar gifter seg om et par måneder. De ha bestemt at de skal invitere kun ett søskenbarn (med partner) per familie. På den ene siden har de mange tanter og onkler og også mange søskenbarn. På den andre siden er det kun én familie og to søskenbarn.

Hva mener dere? Er det rett å gjøre det sånn? Det blir jo bare ett søskenbarn som blir utelatt fra den ene siden, mens på den andre siden er det jo mange, så da er det jo flere i samme båt.

Uansett, er det normalt å gjøre det sånn? Trodde heller de kuttet ut alle søskenbarn jeg.

Det skal nevnes at alle søskenbarna er over 18 år, så det er ikke noe argument her.

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Vi inviterte alle tantene og onklane, og to søskenbarn, som vi har hatt særleg god kontakt med. Dei 15 andre (!!) vart ikkje invitert.

Skrevet

Kanskje de har kontakt med kun ett søskenbarn på hver side?

Vi inviterte ikke noen søskenbarn.

Skrevet

TS her.

Nei, det har ikke noe med å gjøre at de har bedre kontakt med noen. De har sagt at det var sånn de ville gjøre det. Jeg synes det høres litt rart ut.

Skrevet

TS her.

Nei, det har ikke noe med å gjøre at de har bedre kontakt med noen. De har sagt at det var sånn de ville gjøre det. Jeg synes det høres litt rart ut.

Det er slik de vil gjøre det og de om det, det kan ha et økonomisk ståsted også og kansje de inviterer de søskenbarna de er nærmest i alder og som de har hatt mest med å gjøre? Uansett hvordan det høres ut for deg så er de som bestemmer.

Skrevet

Det er slik de vil gjøre det og de om det, det kan ha et økonomisk ståsted også og kansje de inviterer de søskenbarna de er nærmest i alder og som de har hatt mest med å gjøre? Uansett hvordan det høres ut for deg så er de som bestemmer.

Selvfølgelig er det de som bestemmer. Skjønner ikke hvor du har fått det for deg at jeg har tenkt å gjøre noe med dette. Jeg har jo ikke noe med hvordan de vil gjøre det. Jeg hadde bare et spørsmål om hva folk her på forumet synes om dette. Jeg kjenner dette paret ganske godt og det har ingenting å gjøre med at de har bedre kontakt med noen enn andre. Det var bare sånn de ville gjøre det. Og det er greit. Men jeg spør bare om det er normalt at man gjør det sånn. Er det flere som har opplevd det?

Skrevet

Når søstra mi gifta seg, inviterte de alle søskenbarna. Vi skal derimot bare ha onkler og tanter + noen få søskenbarn på hans side som han har god kontakt med. Men jeg har ikke spesilet god kontakt med noen av mine søskenbarn.

Skrevet

Jeg husker det var ganske vanlig i konfirmasjon, men i bryllup er det nok mer vanlig å evt invitere de søskenbarna man har/har hatt mest kontakt med, hvis man inviterer bare noen av dem.

Vi inviterte de vi har hatt mest kontakt med, og på min side betydde det to fra én familie, én fra noen familier, og ingen fra noen andre. Alder spilte naturlig nok også en rolle, da det som regel er dem som er nærmest i alder man har et forhold til, så fra de familiene der vi bare inviterte ett søskenbarn, var det den som var nærmest i alder som ble invitert.

Skrevet (endret)

Man gjør vel det som er naturlig for paret? Jeg har ikke noe forhold til mine søskenbarn, ergo blir heller ikke de invitert. Kjæresten min iniviterer sine, men det har en del med at han har en mye mindre familie enn meg og det føles mer riktig for oss begge. Og alder har en del og si. Jeg har kun fettere, og alle er de mye eldre enn meg. Jeg har nesten aldri hatt kontakt med noen av dem, med mindre det har vært store lag ift bursdag osv. Uansett, det hadde vært merkelig for meg å invitere fettere som er 35-40 år og mellom 15-20 år eldre enn meg selv, karer jeg kun vet om. De ble heller aldri bedt til min konfirmasjon.

Folk må få gjøre som dem vil, så jeg kan ikke se problemet i dette tilfelle.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Vi inviterte 3 av mine søskenbarn (to single, ei med mann, men han kunne ikkje kome), for det var dei tre eg er på ca same alder med og som eg er venninner med. Resten av søskenbarna (dvs ca 20 stk) vart ikkje invitert.. Ingen frå mannen si side var inviterte.

Skrevet

Vi kommer til å invitere alle søskenbarna våre, de som har følge (ektefelle, samboer, kjæreste) blir invitert med følge.

Men har hørt om par som har invitert ett søskenbarn fra hver familie dvs. tanter og onkler og ett av deres barn.

Uansett hvem som blir invitert, så er det opp til hvert enkelt brudepar. Noen inviterer alle, noen inviterer noen og noen inviterer ingen av søskenbarna.

Skrevet (endret)

Vet ikke hva som er vanlig. Men jeg ville valgt alle eller ingen (vi valgte ingen), eller de vi hadde mest kontakt med. Ville ikke "satt en strek" slik at én ble utelatt.

Endret av Jade
Skrevet

Vi inviterte de vi har hatt kontakt med, og det ble en kusine på ene siden og tre på andre. Så i mine øyner er det helt greit å gjøre det slik, for har man ikke kontakt med den ene på den ene siden, hvorfor skal man da invitere den til bryllupet. Har man like mye kontakt med begge, blir det kanskje litt rart å gjøre det på den måten.

Men ejg mener at brudeparet bestemmer hvem de ønsker å dele denne dagen med, og alle andre må bare respektere det. Jeg selv inviterte en tante uten onkle, noe vi avtalte på forhånd at jeg skulle gjøre. Hadde hun ikke vært enig i det, ville jeg ikke invitert henne heller. Hun ble forbanna etterpå, og beklageligvis var det min mor som fikk all driten fra henne, noe jeg fikk vite i ettertid. Men heldigvis kom en annen søster på banen og stoppet hele galskapen før det gikk for langt, for jeg hadde aldri invitert henne om jeg visste hva som foregikk. Aksepterer man en slik invitasjon, så får man stå for det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...