Gjest Marit Skrevet 14. september 2010 #1 Skrevet 14. september 2010 Først må jeg nevne at jeg selv har bakgrunn fra førskolelærerutdanningen, og i tillegg har barna skiftet barnehage et par ganger, så jeg vet vel hvilke krav jeg bør stille. Barna har nettopp startet i en ny, privateid barnehage pga. flytting. Siden den er ny, har jeg inntrykk av at ting ikke har falt helt på plass enda. Har vært oppe å gått i et halvt år nå, og enda mangler de bl.a. liste på bleieskift, og hvor lenge barnet har sovet står sjeldent på listen det også. I tillegg er det ingen som helst pedagogisk dokumentasjon. Tidligere barnehager vi har gått i var veldig flinke til dette, i form av lysbildefremvisning i gangen ved henting, bilder/formingsaktiviteter samt samtaler sitert av barna. Dette er det overhode ingenting av, og jeg som forelder sitter igjen med null forståelse for hva som foregår innenfor husets fire vegger. I tillegg stusser jeg litt på gruppefordelingen. Det ene barnet mitt som blir to år om noen måneder hører til på storbarnsavdelingen, der han sitter på vanlig stol, drikker av vanlig kopp. Lekene på storbarnsavdelingen er også tilpasset store barn, så dette blir for meg svært forvirrende. Da særlig når de ikke klarer å komme med gode argumentasjoner på hvorfor det er slik. Dette med kopp og stol er for seg veldig bra, men når barnet ikke er moden nok, og det skaper voldsomt frustrasjon hjemme hos oss foreldre når han ikke får lov til de samme tingene. Mitt største barn er litt over fire år. Siden det er en nokså nyoppstartet barnehage, er fireåringen blant de største, og spredningen i alderen er nokså stor. Alikevel deles ikke barnegruppen inn i mindre grupper ift. utvikling, alder, interesser. Fireåringen har f.eks. interesse for bokstaver, mens toåringen knapt har språk enda. Føler i tillegg at barna er til for barnehagen, og ikke barnehagen er til for barna. Med andre ord, det er ingen tilpasninger. Skal på foreldresamtale snart, og lurer derfor på om dette er ting man bør si ifra om? Eller blir det tatt som kritikk?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #2 Skrevet 14. september 2010 Først må jeg nevne at jeg selv har bakgrunn fra førskolelærerutdanningen, og i tillegg har barna skiftet barnehage et par ganger, så jeg vet vel hvilke krav jeg bør stille. Barna har nettopp startet i en ny, privateid barnehage pga. flytting. Siden den er ny, har jeg inntrykk av at ting ikke har falt helt på plass enda. Har vært oppe å gått i et halvt år nå, og enda mangler de bl.a. liste på bleieskift, og hvor lenge barnet har sovet står sjeldent på listen det også. I tillegg er det ingen som helst pedagogisk dokumentasjon. Tidligere barnehager vi har gått i var veldig flinke til dette, i form av lysbildefremvisning i gangen ved henting, bilder/formingsaktiviteter samt samtaler sitert av barna. Dette er det overhode ingenting av, og jeg som forelder sitter igjen med null forståelse for hva som foregår innenfor husets fire vegger. Må barnehagen ha lister over bleieskift som henger oppe? En del barnehager krysser av i dagboken om det er skiftet bleie. Av hensyn til taushetsplikten så bør ikke slikt henge framme. Det samme gjelder vel for søvn? Jeg kan forstå at du savner et referat fra hvordan dagen har forløpt. Det synes jeg du kan ta opp på foreldresamtale. I tillegg stusser jeg litt på gruppefordelingen. Det ene barnet mitt som blir to år om noen måneder hører til på storbarnsavdelingen, der han sitter på vanlig stol, drikker av vanlig kopp. Lekene på storbarnsavdelingen er også tilpasset store barn, så dette blir for meg svært forvirrende. Da særlig når de ikke klarer å komme med gode argumentasjoner på hvorfor det er slik. Dette med kopp og stol er for seg veldig bra, men når barnet ikke er moden nok, og det skaper voldsomt frustrasjon hjemme hos oss foreldre når han ikke får lov til de samme tingene. Mitt største barn er litt over fire år. Siden det er en nokså nyoppstartet barnehage, er fireåringen blant de største, og spredningen i alderen er nokså stor. Alikevel deles ikke barnegruppen inn i mindre grupper ift. utvikling, alder, interesser. Fireåringen har f.eks. interesse for bokstaver, mens toåringen knapt har språk enda. Det med gruppeinndeling er viktig for barns læring. Det er viktig at de har barn de kan sammenligne seg med og også strekke seg etter, men at en toåring skal strekke seg etter en femåring er i overkant. Dessuten er jo ferdighetsnivået til en toåring langt lavere enn for en fire- femåring. Føler i tillegg at barna er til for barnehagen, og ikke barnehagen er til for barna. Med andre ord, det er ingen tilpasninger. Slik skal det ikke være. Jeg tenker med gru dersom barnehagen har barn med spesielle behov når tilpassningen er så dårlig for normaltfungerende barn Skal på foreldresamtale snart, og lurer derfor på om dette er ting man bør si ifra om? Eller blir det tatt som kritikk? Om det du tar opp her blir tatt som kritikk for så være. Dersom barnehagen har tenkt å drive godt bør de få signaler på at ting ikke er så bra. Det sprer seg raskt dersom en barnehage får dårlig rykte. Hva sier andre foreldre?
Chiquita Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 Dersom du savner dokumentasjon på det som skjer i barnehagen (det pedagogiske opplegget) så bør du etterspørre dette. Pedagogisk dokumentasjon (som er noe annet) vil jeg forvente at barnehagen driver med kontinuerlig, men at dette ikke kommer til syne for dere foreldre. Men du kan jo gjerne spørre
Gjest wild bird Skrevet 14. september 2010 #4 Skrevet 14. september 2010 Når man som forelder har ting man lurer på, er misfornøyd med eller ønsker tilbakemelding på, skal man kunne ta det opp på en samtale uten at det skal oppfattes som kritikk. Mye ligger jo i måten det blir sagt på også Jeg vil også nevne at jeg selv har vært med å starte opp en privat barnehage, og vet hvor krevende det er. Det tar tid før man får på plass alle rutiner, alle de voksne skal bli kjent med hverandre, de skal bli kjent med barna, man prøver og feiler litt før man finner sin vei. Det er en prosess, og ting tar tid, rett og slett. Det viktigste er at de tar seg godt av barna, at de er til stede for dem og har omsorg for dem. Så får bleielister, sovelister og dokumentasjon komme etter hvert, tenker jeg. Dette er jo ting som tar tid - tid som man ofte må ta fra barna - dessverre.
CeeCee Skrevet 15. september 2010 #5 Skrevet 15. september 2010 Jeg blir litt forundret over hvorfor du ikke har tatt dette opp med barnehagen? Dersom du selv har bakgrunn fra utdanningen, så vet du også at ting tar tid og at det er mye å tenke på i en oppstartsfase. Du vet også at det beste er god kommunikasjon; foreldresamarbeid. Vi kan ikke gi deg noen svar på dette. Dette må du ta opp med barnehagen.
Gjest my Skrevet 15. september 2010 #6 Skrevet 15. september 2010 Er du førskolelærere???? Jeg mener det viktigste er at personalet prioriterer å være tilstede for barnet, at de sitter i sankassa, eller på gulvet med de.. Regner med barnet ditt har fått tørr bleie løppet av daagen?? MÅ du vite klokkeslettet for det?? Evt spørr de, så kan de nok svare.. Syns det er helt topp at personalet er TILSEDEVÆRENE der barnet er jeg.. ikke på kontoret for å skrive liste, bilder osv. Og du får vel tilbakemeldinger på hvordan dagen til barnet har vært? DE prater med deg når du henter?? Det er den beste dokumentasjonen syns jeg.
Gjest Marit Skrevet 16. september 2010 #7 Skrevet 16. september 2010 Trådstarter her igjen. Nei, jeg er ikke utdannet førskolelærer, men har blant annet studert pedagogikk, samt endel andre fag på førskolelærerlinjen. Jeg har prøvd å kommunisere, men det er litt vanskelig å svare utdypende når man har barn rundt seg. Det er derfor vi har fått innkallelse til foreldresamtale, slik at vi får vårt synspunkt på sakene. Men hvor fornuftig er det å komme med forslag til hvordan man driver en barnehage? Og å "klage"? Skal jo selvsagt bruke de rette ordene, så blir det ikke oppfattet feil. J
Gjest Porcelain Skrevet 16. september 2010 #8 Skrevet 16. september 2010 Du trenger jo ikke å komme med "forslag" i den forstand, du kan jo bare etterspørre disse tingene - si at de har du opplevd i andre barnehager og at du føler at det er nyttige hjelpemiddel for dere. På den annen side: Må du vite NÅR barnet har fått bleie? Man bruker litt tid på å skrive dette, og det er svært få foreldre som i det hele tatt sjekker dette. Jeg har brukt å si ifra hvis det har kommet unaturlig mye i bleia en dag, eller dersom de bæsjer rett før de blir henta ("nå har han akkurat fått ny bleie" ) , soving kan jeg også "dokumentere" muntlig dersom det er avvik fra det som foreldrene har bestemt. Opplever det samme med dette som med bleielister, svært få foreldre som sjekker (kanskje fordi de vet de får beskjed dersom det har vært store avvik?) Spør du om disse tingene når du henter? Dersom du spør og ikke får ordentlige svar synes jeg du kan kreve lister , men dersom de har full oversikt når du spør så kan du jo vurdere om dette er noe du MÅ kritisere? Du kan evt snu det til en "Jeg er vant til at det er bleie- og sovelister, men personalet her har vært veldig flinke til å si ifra. Men det gjør ikke meg noe å lete det frem på listen selv".. Noe i den duren? Når det gjelder avdelinger er dette varierende. På mange måter vil jeg si at forskjellen på en baby som ligger på gulvet og en 2åring som løper rundt er større enn forskjellen på en 2åring og en 5åring, iallfall rent fysisk. At det skal være forskjellige opplegg for disse gruppene er naturlig, man tar ikke med både 5åringene og 2åringene på det samme opplegget på biblioteket f.eks.. Er dine barn på samme avdeling? I den ene barnehagen jeg jobber i har man hatt 0-3 avdeling, også to avdelinger på de største ; Mens i en annen barnehage har man 0-2 avdeling, der de største barna på denne avdelingen blir flyttet til en 2-5års avdeling omtrent når de fyller 2 år, litt avhengig av hvor "modne" de er. Dersom din snart 2åring klarer å sitte på stol og drikke av kopp er han kanskje for stor til å være på en "tåteflaske"avdeling? Samtidig skjønner jeg at du synes dette er rart iom han ikke har gått i denne barnehagen før, og det ikke foreligger noen pedagogisk grunn for å flytte han over.. Men kanskje har det ganske enkelt med plassbehov å gjøre? Uansett: Du kan gjerne ta opp ting på foreldresamtale, det er det den er til for! Men ikke heng deg opp i småting som du kanskje egentlig ikke synes er viktige, utenom at det er det du er vant til! PS: Jeg er ikke utdannet førskolelærer , har kun erfaring fra vikarjobbing..
CeeCee Skrevet 17. september 2010 #9 Skrevet 17. september 2010 "Respektfullt nysgjerrig" er et begrep i pedagogikken. Du har sikkert hatt om det på skolen. Begrepet betyr at man tilnærmer seg den man snakker med med respektfylt nysgjerrighet i spørsmålet, holdningen og stemmebruken sin. D.v.s. man krenker ikke vedkommende, eller får den til å føle seg angrepet på noe vis. Du kan stille spm. slik forrige bruker hadde eksempel på: "Jeg er vant med sove-, og bleielister, og lurer på om dere vurderer å begynne med det, eller hvilken praksis/ rutiner dere har i denne barnehagen/ avd.?" Slik trenger du ikke å komme med forslag til noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå