kattemor Skrevet 5. oktober 2003 #1 Del Skrevet 5. oktober 2003 Hvor lenge bør en 16 års gammel jente få lov til å være ute i fredagskvelder og lørdagskvelder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rachel Skrevet 5. oktober 2003 #2 Del Skrevet 5. oktober 2003 Til klokken 23. Hvis hun MÅ være lenger, ringe og spørre. De fleste ulykker som involverer tenåringer skjer etter kl. 24, og nyttårsaften er verst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kattemor Skrevet 5. oktober 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 5. oktober 2003 Jeg er redd for at vi hadde fått ganske mange telefoner da, i går fikk hun lov til å være ute til halv ett, da var hun på fest, og ble hentet av meg, men jeg syns det er litt i seneste laget. Men som vanlig var det en surmulende jente vi fikk hjem, fordi hun måtte hjem så tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rachel Skrevet 5. oktober 2003 #4 Del Skrevet 5. oktober 2003 Så klart synes hun det. Hun hadde nok synes det var alt for tidlig om dere hentet henne kl. 5 også; skjønner?... :blunke: Sett grenser, og oppretthold dem. La det få konsekvenser hvis hun bryter grensene. Er egentlig overbevist om at dere allerede gjør dette, men jeg skriver det nå likevel. Hun vil takke dere når hun blir eldre. Men ikke spør; da kommer hun aldri til å innrømme at hun likte å bli holdt litt i tøylene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 5. oktober 2003 #5 Del Skrevet 5. oktober 2003 Da jeg var 16 måtte jeg være hjemme kl 01, og bl som regel hentet på togstasjonen (o skrekk og gru!!). Men jeg fikk bare lov til å være ute sent (etter ca 22) enten fredag eller lørdag, valgte dagen selv. Nyttår, 17 mai ol fikk jeg være ute til 02-03, men en satt alltid oppe og ventet. Var jeg for sen fikk jeg ikke gå ut neste helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 5. oktober 2003 #6 Del Skrevet 5. oktober 2003 Jeg synes en på 16 år bør få lov til å gå på fest innimellom, og da få være sent ute. Og ta i betrakning hvor man bor (bygd/by). Det å hente henne er jo en grei avtale da dere har en viss kontroll, og bruke det som betingelse for at hun får være så og så lenge på festen. Sett deg ned sammen med henne. Spør hva hun vil og mener er det riktige for henne. Si hva du vil og hva du mener er riktig. Se om dere kan komme til en ordning dere begge er enig i. I tillegg bli enige om hva sanksjonene blir dersom hun bryter avtalen. Da er rammene klare, hun vet hva som forventes og hva straffen evt blir om hun ikke overholder en avtale. Mulig du slipper mere surmuling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2003 #7 Del Skrevet 5. oktober 2003 Tips: Hva med å se på når venninnene hennes må være hjemme? Jeg er 27 nå, så det er en liten stund siden jeg var 16 år, men jeg husker fremdeles følelsen det var å måtte være den som måtte gå først hjem. (Måtte være hjemme kl. 23.00, men det er ikke relevant.) Først var det litt dumt å måtte være den første til å forlate morroa, men det verste var at jeg da måtte gå alene hjem/ til bussen. Det er skummelt når man er jente 16 år i byen en fredags kveld og jeg følte meg ofte litt forsvarsløs om noe skulle skje. Jeg fikk aldri mine foreldre til å forstå dette da de trodde det var en unnskyldning for å få være ute lengere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 6. oktober 2003 #8 Del Skrevet 6. oktober 2003 Her i huset er det klare regler. Sier vi klokka ti er det senest klokka ti og kommer hun fem over ti må hun være inne klokka seks dagen etter. Det nytter ikke å ringe og spørre om å få være lengre, en avtale er en avtale. Men jeg kan godt gå med på å utvide noe i helgene innimellom, men generellt sett har ikke sekstenåringer noe å gjøre ute etter klokka 23 i helgene. Hvis man er på besøk inne hos venninder kan man avtale at man henter de der, og også sjekke med de andre foreldrene. Men å vandre ute så sent på natten kommer ikke på tale. Og det med at tenåringen kan velge sent fredag eller lørdag var en god ide..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 6. oktober 2003 #9 Del Skrevet 6. oktober 2003 Inne klokken ti?? :o Jeg kom hjem som det passet meg, og det var ingen som satt oppe våkne og ventet på meg. Innetider har ikke vært diskutert siden jeg var rundt femten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde-på jobb Skrevet 6. oktober 2003 #10 Del Skrevet 6. oktober 2003 Her i huset er det klare regler. Sier vi klokka ti er det senest klokka ti og kommer hun fem over ti må hun være inne klokka seks dagen etter. Det nytter ikke å ringe og spørre om å få være lengre, en avtale er en avtale. Men jeg kan godt gå med på å utvide noe i helgene innimellom, men generellt sett har ikke sekstenåringer noe å gjøre ute etter klokka 23 i helgene. Hvis man er på besøk inne hos venninder kan man avtale at man henter de der, og også sjekke med de andre foreldrene. Men å vandre ute så sent på natten kommer ikke på tale. Og det med at tenåringen kan velge sent fredag eller lørdag var en god ide..... Hun er 16, datteren din - ikke 6? Da jeg var 16 praktiserte foreldrene mine "frihet under ansvar". Jeg sa f.eks. at jeg kom hjem kl 02:00 - det var helt greit, men da skulle jeg være der - HVIS IKKE RINGTE JEG OG GA BESKJED. Det er klart at en avtale er en avtale, men alvorlig talt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 6. oktober 2003 #11 Del Skrevet 6. oktober 2003 Datteren min er foreløpig bare ti, men jeg har tenkt å følge opp disse reglene uansett. Jeg hadde det slik da jeg var tenåring og tok langt ifra skade av det, tvertimot lærte jeg å ta ansvar og å respektere voksnes avgjørelser. Nå får hun selvsagt ikke være ute til ti, men den samme inne-klokka-seks-regelen gjelder her i huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 6. oktober 2003 #12 Del Skrevet 6. oktober 2003 Har en femtenåring i hus, og vi har fleksible innetider. Avtaler det fra gang til gang, og stoler på ham. (Det har vi all grunn, til vi kjenner vennene hans, og sammenhengene han skal på og vet at han er en fornuftig fyr) Det er ikke så ofte det er snakk om enda... og som oftest får han bli så lenge han vil... men da ringer vi ham underveis, og henter eller vet at noen av foreldrene til vennene hans henter. Hadde det vist seg at han ikke snakket sant en gang hadde vi blitt desto mer skuffet. Men innerst inne vet jeg at han er mye mer fornuftig enn jeg var da jeg var 15, jeg stakk på fester, satt på med eldre gutter og var med på det meste som var kult (eller som en jeg var forelska i var med på) Kunne ikke vente til jeg ble voksen... Stesønnen min er mye mer moden enn meg, men jeg mener også at femtenåringer skal ha lov til å gjøre noen dumme ting... det ligger liksom i konsepten å være femten... man er midt mellom og er ikke alltid fornuftig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iselilja Skrevet 6. oktober 2003 #13 Del Skrevet 6. oktober 2003 Da jeg var 16 måtte jeg være hjemme kl 24, og jeg ble alltid hentet. Var det noe spesielt jeg skulle på hendte det at jeg fikk være ute litt lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #14 Del Skrevet 6. oktober 2003 Dere er vel klar over at veldig mange 16 åringer flytter på hybel for å gå på skole, da må de ta ansvar for innetidene selv. Jeg syns 16 åringer (og 15 åringer også) må få lov til å tenke selv ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 6. oktober 2003 #15 Del Skrevet 6. oktober 2003 Da jeg var 16 bodde jeg på hybel (før mobiltelefoner ble vanlig), og måtte passe på innetider selv. Gikk bra det også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TefrA Skrevet 7. oktober 2003 #16 Del Skrevet 7. oktober 2003 Hva slags innetider man opererer med kommer vel an på undommen, vennene og hvor man bor.I utgangspunktet steiler jeg ikke om en 16 åring er ute til kl 01 i helgene. Men man trenger ikke være ute sent hver held da. Der jeg kommer fra begynte vi å gå på bygdafester etter at vi var konfirmerte. Festene varte til mellom kl 01 og 02.På disse festene var det mennesker fra 14 til 50/60 år. De gangene jeg var med å arrangerte fester kunne det hende jeg ikke kom hjem før kl 05 siden vi måtte rydde etter festen.Og ja, jeg var med å arrangerte fester fra jeg var 14/15 år. På slike fester ble det ikke solgt alkohol, men man hadde medbragt. TefrA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 7. oktober 2003 #17 Del Skrevet 7. oktober 2003 Min femtenåring har klokken 01 i helgene, men det hender hun kommer før helt av seg selv. På hverdager har det blitt klokken 23, som jeg synes er litt sent med hensyn til skole, men heller komme hjem klokken 23 og få følge med noen, enn å gå alene klokken 22 synes jeg. Man må se an og samarbeide med andre foreldre også. Det er ikke bra for selvfølelse eller noe å være den som må først inn. Det å være "lik" er viktig i den alderen. Og som noen nevnte nettopp - det finnes faktisk sekstenåringer som har flyttet hjemmefra og klarer seg selv - de er ikke småbarn lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 7. oktober 2003 #18 Del Skrevet 7. oktober 2003 Blir ganske sjokkert når jeg leser hva enkelte skriver her. Hadde muligheten til å komme hjem klokken fire da jeg var femten, men jeg tror jeg aldri brukte den muligheten mer enn en gang. Som regel gikk jeg hjem da de andre gikk, forskjellen var bare den at de måtte gå, jeg hadde valget. Tror det regulerer seg selv en del, det der. Hadde og har fremdeles en sperre på hvor sen jeg bør være hjemme, da i to, senest tre-tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 7. oktober 2003 #19 Del Skrevet 7. oktober 2003 når jeg var 16 flyttet jeg for meg selv, og bodde 10 mil unna heimen. det gikk så fint så!!! frihet under ansvar, sier jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 8. oktober 2003 #20 Del Skrevet 8. oktober 2003 Ellers kommer det an på ungdommen selv også da. Min femtenåring mente i sommer at nå kunne hun bestemme alt selv, og sommerferien var en fin tid å finne ut av dette på. Hun skulle komme inn når hun ville, hun kunne sove borte hvis hun ønsket det, bare hun ga beskjed... osv. I motsatt ende skulle hun selvfølgelig også ta ansvaret som følger med stillingen, sånn som å holde orden på egne saker så ikke mor skulle behøve og rydde og vaske etter henne, si i fra hvor man går og når man kommer, som en del av samfunnet "familien", osv. Ansvarsbiten klarte hun i fire dager. WOW. Resten klarte hun å strekke ut ganske langt fordi hun ikke forstod at hun hadde brutt avtalen. I denne perioden klarte hun å prøve hasj ofte - hun prøvde piller - og bensin. Alt veldig enkelt, fordi hun nærmest fikk komme og gå som hun selv ønsket. Nå er vi tilbake der hvor mor skal være våken og se og snakke med henne når hun kommer. Jeg tror dritten er over - jeg VET det for så godt kjenner jeg henne - men hun skal vite at tilliten er brudt og at det tar tid for henne å bygge den opp igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå