Meridian Skrevet 13. september 2010 #1 Del Skrevet 13. september 2010 Jeg lurer på: Er Australia et land eller et kontinene? Eller er det begge deler? Hører Australia under verdensdelen Oceania eller er Australia en verdensdel for seg selv? Og er Australia under Storbrittanias styre, altså, at dronningen av England(storbrittania?) er overhodet over Australia også? Blir veldig glad for svar fra de som vet, trenger et klart svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thefainter Skrevet 13. september 2010 #2 Del Skrevet 13. september 2010 (endret) Australia = Land, og ja de er under Storbritannia Oseania = Kontinent http://no.wikipedia.org/wiki/Australia Endret 13. september 2010 av Thefainter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 13. september 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 13. september 2010 Australia = Land, og ja de er under Storbritannia Oseania = Kontinent http://no.wikipedia.org/wiki/Australia men jeg har lest at australia er et eget kontinent... blir så forvirra... Er kontinent en verdensdel? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane_W Skrevet 13. september 2010 #4 Del Skrevet 13. september 2010 Australia er et land og et kontinent som er en del av verdensdelen Oseania. Et kontinent og en verdensdel er ikke det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 13. september 2010 #5 Del Skrevet 13. september 2010 Et kontinent er vel en diger bit med land. Vi er en del av verdensdelen Europa, men ligger ikke på kontinentet. Oseania er verdensdelen som omfatter kontinentet Australia, samt New Zealand og tusenvis av Stillehavsøyer; mange, mange land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 13. september 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 13. september 2010 (endret) Så et kontinent er et stort land? Australia er et land, men også et kontinent? Og er en del av verdensdelen Oceania. Vil det si at USA, Canada, Russland og Kina er kontinent, siden de er store land som Australia? Små land som Norge, Sverige, Danmark og Tyskland er bare land, og ikke kontinent? Er Scandinavia et kontinent når det består av flere små land? Noen som har en bra definisjon på et land og et kontinent? Takker for alle svar, men jeg må bare ha det inn med te-skje Endret 13. september 2010 av meridian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 14. september 2010 #7 Del Skrevet 14. september 2010 Russland, Kina og Europa og resten Asia, er ett kontinent - kun én bit med land. Amerika er et kontinent, hel greia. Afrika regnes som et eget kontinent, selvom det offisielt hang fast i Asia (nå har vi jo Suezkanalen, så de er skilt nå). Altså- vi henger jo også fast i Europa-Asia-kontinentet, men det sies vel at vi ikke er på kontinentet fordi vi da bare snakker om Europa. Kontinent: fysisk, enormt svær klump med land (Storbritannia er ikke et kontinent) Verdensdel: region/område i verden. Forøvrig kan du søke på wikipedia eller i ordbok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane_W Skrevet 14. september 2010 #8 Del Skrevet 14. september 2010 http://no.wikipedia.org/wiki/Kontinent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 14. september 2010 #9 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Australia har aldri vært en verdensdel! Det er et land, på lik linje med Norge(eller USA, Belgia og Tyskland, for den sags skyld). Oseania er en verdensdel(på samme måte som Europa, Afrika osv. er verdensdeler), og den innebefatter langt flere land enn Australia. Endret 14. september 2010 av Rachel1968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 14. september 2010 #10 Del Skrevet 14. september 2010 Kontinent: fysisk, enormt svær klump med land (Storbritannia er ikke et kontinent) Verdensdel: region/område i verden. Selvsagt har du helt rett, men i dagligtalen referer som oftest begrepet "kontinent" til "verdensdel". At det strengt tatt er en feil anvendelse av begrepet, er en annen sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 14. september 2010 #11 Del Skrevet 14. september 2010 Selvsagt har du helt rett, men i dagligtalen referer som oftest begrepet "kontinent" til "verdensdel". At det strengt tatt er en feil anvendelse av begrepet, er en annen sak. Vil ikke si dét, vi snakker da aldri om kontinentet Asia? Tror det er mest dagligtale omkring Europa i så fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coarvi Skrevet 15. september 2010 #12 Del Skrevet 15. september 2010 Selvsagt har du helt rett, men i dagligtalen referer som oftest begrepet "kontinent" til "verdensdel". At det strengt tatt er en feil anvendelse av begrepet, er en annen sak. Eh, gjør man det? Det må ha gått den yngre generasjon hus forbi i så fall, jeg har aldri opplevd noen si kontinent når de mener verdensdel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kazcade Skrevet 15. september 2010 #13 Del Skrevet 15. september 2010 Det er vel ganske enkelt? Australia er et land, med egen statsminister men en del av det Britiske Commonwealth og har dermed dronningen som statsoverhode. Australia er også et kontinent, som det forøvrig regnes å være sju av; Europa, Asia, Afrika, Australia, Antarktika, Nord-Amerika og Sør-Amerika. Australia er en del av verdensdelen Oceania.Oceania består av Australasia (Australia og New Zealand), Melanesia, Mikronesia og Polynesia. Jeg tror det ikke er helt enighet bestandig om hvilke områder som tilhører en bestemt verdensdel. Men ved hjelp av Google/Wikipedia eller et godt gammeldags leksikon bør det være enkelt å finne ut hva som er den mest vanlige oppfatningen av dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 15. september 2010 #14 Del Skrevet 15. september 2010 ... et kontinent, som det forøvrig regnes å være sju av; Europa, Asia, Afrika, Australia, Antarktika, Nord-Amerika og Sør-Amerika. Enig med deg i det menste, men akkurat her har også du blandet sammen verdensdel og kontinent. Europa og Asia er ikke to kontinenter, men ett. Dette kalles det eurasiske kontinentet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kazcade Skrevet 15. september 2010 #15 Del Skrevet 15. september 2010 Enig med deg i det menste, men akkurat her har også du blandet sammen verdensdel og kontinent. Europa og Asia er ikke to kontinenter, men ett. Dette kalles det eurasiske kontinentet. Det er vel litt forskjellige oppfatninger om akkurat dét da. I mine Geography leksjoner lærte jeg nok sju De lærde strides vel! Disse linkene gir en ide om det.... http://www.worldatlas.com/aatlas/infopage/contnent.htm http://worldlandforms.com/landforms/continent/ http://www.naturalhistoryonthenet.com/Continents/mainpage.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 15. september 2010 #16 Del Skrevet 15. september 2010 Det er ikke rart det blir forvirring Jeg har geologibakgrunn, og vi opererer jo med kontinentalplatene. For meg gir det derfor lite mening å snakke om Europa og Asia som to forskjellige kontinenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kazcade Skrevet 15. september 2010 #17 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Det er ikke rart det blir forvirring Jeg har geologibakgrunn, og vi opererer jo med kontinentalplatene. For meg gir det derfor lite mening å snakke om Europa og Asia som to forskjellige kontinenter. Det har du jo rett i! Forrvirringen blir jo ikke mindre da ettersom India (etter hva jeg husker) ligger på en annen kontinentalplate enn resten av Eurasia...Men det er jo ikke et eget kontinent! Endret 15. september 2010 av kazcade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 15. september 2010 #18 Del Skrevet 15. september 2010 Det har du jo rett i! Forrvirringen blir jo ikke mindre da ettersom India (etter hva jeg husker) ligger på en annen kontinentalplate enn resten av Eurasia...Men det er jo ikke et eget kontinent! Riktig det. India kalles gjerne et subkontinent. Det samme gjelder den arabiske halvøy, som også er en egen kontinentalplate. *føle seg litt nerdete nå* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 15. september 2010 #19 Del Skrevet 15. september 2010 Australia er en del av verdensdelen Oceania.Oceania består av Australasia (Australia og New Zealand), Melanesia, Mikronesia og Polynesia. For å være litt nerdete: dette er snakk om etnologiske inndelinger Land i Oceania omfatter bl.a. Tuvalu, Tonga, Vanuatu, Kiribati, Marshalløyene, Mikronesia, Fiji, Salomoøyene, osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. september 2010 #20 Del Skrevet 15. september 2010 Det er vel litt forskjellige oppfatninger om akkurat dét da. I mine Geography leksjoner lærte jeg nok sju De lærde strides vel! Disse linkene gir en ide om det.... http://www.worldatlas.com/aatlas/infopage/contnent.htm http://worldlandforms.com/landforms/continent/ http://www.naturalhistoryonthenet.com/Continents/mainpage.htm Men var ikke dette oppe til diskusjon for en stund tilbake, da antallet ble forandret, slik at geografikunnskapene til de fleste ble utdaterte? Men er det bare meg eller skiller ikke engelsk mellom kontinent og verdensdel, men bruker continent for begge. Akkruat nå står det helt stille for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå