AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 -Far ga 6-åring ris på rumpa. Nå kan han havne i fengsel. -Dette er snakk om god gammeldags klaps på baken, eller ris på rumpa om du vil. Det fikk jeg selv mange ganger da jeg var liten, sier farens forsvarer, Torkild Jan Røseid, til Romerike Blad. Er ikke det i overkant streng reaksjon å gi fengselsstraff "klaps på baken"? Da er det i tilfelle mange som skulle ha vært fengslet! Hva mener du om dette? http://www.dagbladet.no/2010/09/13/nyheter/barnevern/innenriks/13382987/
Shade Skrevet 13. september 2010 #3 Skrevet 13. september 2010 Jeg synes det er helt greit. Man er nødt til å være ekstra streng når det kommer til dette fordi det har vært så lett undskylde mer alvorlig vold mot barn som "vanlig" straff e.l. så for å gjøre det vanskeligere må man slå hardt ned på alle tilfeller av vold mot barn.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #4 Skrevet 13. september 2010 Skriver som anonym fordi jeg ikke gidder hetset: Peolitisk korrekthet florerer her på KG. Over til saken. Djiiises: har vi ikke andre viktigere saker å bruke rettssystemet på? Dersom dette blir vanlig: de fleste av oss ryker til dersom det har tilbakevirkende kraft. Barna blir mer og mer klar over sine retter og de voksnes begrensninger: adhd er bare et symptom på uregjerlige barn vi ikke klarer å håndtere: mange av dem skulle fått en reall klaps bak så kanskje de ikke hadde turd å være så jxvlige?
Gjest Helene_Mari Skrevet 14. september 2010 #5 Skrevet 14. september 2010 En far blir fengslet for å gi ris til sønnen sin, mens mennesker som de to innvandrerne som hadde to barn som ble så mishandlet at naboene kunne høre skrikene deres fikk gå fri? Norge er et merkelig land.
Gjest BabyBlue Skrevet 14. september 2010 #6 Skrevet 14. september 2010 Unger kan bli mishandlet til døde, og politet reagerer ikke. Men et ris på baken? Hva faen er det purken bruker ressursene sine på??
Gjest LineaKristine Skrevet 14. september 2010 #7 Skrevet 14. september 2010 Jeg fikk selv ris på rumpa da jeg var liten, og jeg tilgir aldri moren min for det. Blir fortsatt sur når jeg tenker over det, for jeg mener det er helt feil måte å vise barn forskjellen mellom rett og galt. Akkurat som om det er greit å slå, det er det ikke.
MarilynM Skrevet 14. september 2010 #8 Skrevet 14. september 2010 (endret) Jeg fikk (svært velfortjent) ris på rumpa et par ganger da jeg var liten. Jeg var en håpløs, slem og obsternasig drittunge, og foreldrene mine så på det som siste utvei. Pr i dag har jeg et veldig nært og godt forhold til foreldrene mine, bedre enn de fleste jeg kjenner. Mamma og Pappa skal ha full honnør for at de klapset meg på baken når jeg trengte det, ga meg klem når jeg trengte det, og kjeftet på meg når jeg trengte det. Oppdragelse og omsorg i riktig forhold har gjort meg til en lovlydig og skikkelig samfunnsborger med langt mer respekt for autoriteter enn noen utenforstående (lærere f.eks) kunne forutse.. Barn som vokser opp idag vil derimot møte et pedagogisk/politisk korrekt "Nei vennen, det er ikke lov til å slå søster/banne/kaste ting på hunden" *smile pent og anstengt* "Nå må du sitte i trappa i tre minutter før du kan gjøre hva du vil igjen" BLÆH! Drittunge-oppførsel MÅ få konsekvenser som barnet respekterer, ellers går samfunnet nedenom og hjem! Endret 14. september 2010 av MarilynM
Gjest AnneShirley Skrevet 14. september 2010 #9 Skrevet 14. september 2010 Jeg synes også dette her helt feil angrepsvinkel.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #10 Skrevet 14. september 2010 Jeg fikk selv ris på rumpa da jeg var liten, og jeg tilgir aldri moren min for det. Blir fortsatt sur når jeg tenker over det, for jeg mener det er helt feil måte å vise barn forskjellen mellom rett og galt. Vet du, akkurat slik føler jeg det også! Jeg følte meg ydmyket og tråkket på da jeg fikk ris, og ennå velter kvalmen fram når jeg tenker på det. Det skjedde ikke mange ganger, det bar ikke preg av mishandling, bare gammeldags barneoppdragelse, men likevel er det en opplevelse jeg håper andre barn slipper. (Det skal nevnes at mamma og jeg hadde et godt forhold likevel, men når det gjaldt nettopp dette, kunne jeg ikke tilgi henne det)
Inx Skrevet 14. september 2010 #11 Skrevet 14. september 2010 For en latterlig sak, snakk om firkantet lovverk.
LilleMy28 Skrevet 14. september 2010 #12 Skrevet 14. september 2010 Dette blir en litt dum prinsippsak, synd for de involverte. MEN jeg mener at en ikke skal bruke fysisk avstraffelse på barn uansett og det er også ulovlig i Norge. Så sånn sett blir det riktig. Men jeg syns heller at barnevernet burde ført en tilsynssak og skolering av faren i akseptert disiplinering i steder. Folk som tyr til fysisk avstraffelser gjør det av uvitenhet og mangel på fantasi. Jeg har passet mange barn, også vært heltidsnanny i over ett år for 4 barn derav en med ADHD. Det har likevel aldri falt meg inn å bruke fysisk avstraffelse.
Berentsens Skrevet 14. september 2010 #13 Skrevet 14. september 2010 Dette er en flott sak! Voksne skal ikke slå barn. Et klaps og to på rumpa er vold mot barn. Voksne mennesker som ikke klarer å la være å slå sine barn, burde selvsagt ikke ha barn.
Chiyo Skrevet 14. september 2010 #14 Skrevet 14. september 2010 Jeg støtter ikke faren i dette. Han burde ikke slå barnet sitt, men samtidig. Syns jeg å skrive FAR GA SØNN RIS! er veldig overdrevet da han ga sønne to klaps på baken. Det hadde vært en helt annen sak om han hadde tat gutten over fanget, tat av han buksa og dasket løs. Det er i min mening ris. Ikke to dask. Selv om jeg syns det han gjorde var galt... så syns jeg å sende han i fengsel er litt gale. Fordi da er det mange foreldre som fortjener fengselstraff. Vi hører kanskje ikke om det, men det er mange som har i alle fall klapset barnet sitt en gang.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2010 #15 Skrevet 15. september 2010 Fengsel for å gi sønnen en dask eller to, er for drøyt. Når det gjelder folk med andre kulturer, så er det fritt fram.
Anglofil Skrevet 15. september 2010 #16 Skrevet 15. september 2010 Så flott, skulle bare mangle. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 15. september 2010 #17 Skrevet 15. september 2010 Tror egentlig det bare er bra. Hvis det skal så lite til, så kan det kanskje redde noen abdre unger fra å bli slått.
SummerJoy Skrevet 15. september 2010 #18 Skrevet 15. september 2010 Fantastisk! Det er ikke lov å bruke fysisk straff mot barn, men vet at mange foreldre ser igjennom fingrene på dette. Men loven er klar, og at noen blir straffet for dette er bare bra. Kanskje folk skjønner alvoret da.
Gjest imli Skrevet 16. september 2010 #20 Skrevet 16. september 2010 Merkeleg prioritering... Som folk skriv over - ungar blir mishandla til døde utan at noko skjer, medan ein far får fengselsstraff for å ha klapsa ungen? Heilt sjukt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå