Gå til innhold

Føler meg underlegen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente som har vært sammen med samboeren min i litt over to år. Vi har det stort sett bra, han er en helt super fyr; kjekk, smart, ambisiøs, snill og omtenksom. Kort tid før vi ble sammen kom jeg imidlertid ut av et svært dårlig forhold. Eks'en min brukte mye manipulasjon og rett og slett psykisk mishandling for å få meg til å bli i forholdet, og det tok meg veldig lang tid å komme meg ut av det. Selv om det i ettertid er klart for meg at det var eks'en min som var usikker og ikke jeg, og at det var han som behandlet meg dårlig og ikke omvendt, tror jeg at det var dette som ødela litt for meg. I mitt nåværende forhold føler jeg meg nemlig veldig utilstrekkelig. Det har nok litt med at jeg har generelt dårlig selvtillit, og også det at min nåværende kjæreste er mye kjekkere og har mange flere venner og en større omgangskrets enn de jeg før har vært sammen med. Ubevisst har jeg nok hatt en tendens til å være sammen med gutter som kanskje har vært litt underlegne meg, det ser jeg i hvert fall i etterkant. Jeg kunne nok krevd mer, for å si det sånn. Det har jeg nå gjort, men da blir resultatet at det er jeg som føler meg som den underlegne (selv om det ikke nødvendigvis er sant), og det er ingen god følelse.

Saken er at jeg føler at min usikkerhet ødelegger så mye for oss. Han er en mann av få ord, dvs. at han ikke er spesielt flink til å gi komplimenter eller oppmuntre meg. Hvis han merker at jeg "fisker" etter komplimenter (noe jeg egentlig hater å gjøre, men jeg føler hele tiden at jeg trenger bekreftelse) slår han seg litt vrang og sier bare at "sånn er ikke jeg". Uansett er det jo heller ikke hans jobb å forbedre selvtilliten min. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan forbedre selvtilliten, både i forholdet men også generelt? Er redd for at han skal gå lei, elendig selvtillit er jo ikke akkurat noen turn-on...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn å utforske andre sider ved deg selv, vær med egne venner, egne hobbyer og "drikk fra andre brønner" for å få bekreftelse. Kanskje det er lettere for ham å gi det hvis han føler at det ikke kreves av ham? :)

Når det er sagt så er jeg helt med på den der; er så vemmelig å føle at men egentlig burde være selvsikker, men føler seg heller "sytete" og krevende. Vil jo være sterk og tiltrekkende for partner, men er drittvanskelig når usikkerheten hele tiden tar overhånd:(

Man bør snakke med partner om det, men er lett å føle at man gjentar seg selv for mange ganger; at man stadig trenger påfyll av bekreftelse.

Kanskje man bare får håpe at partneren er tålmodig nok og samtidig overtale seg selv til å tenke og tro positvt:) Han er jo sammen med deg; det må jo være NOE bra der:) ;):)

Uansett, lykke til:) :)

Skrevet

Det første du må gjøre er å slutte å fiske etter komplimenter, se på deg selv som en som har liten selvtillit og godta at kjæresten din er sammen med DEG fordi DU er den han vil ha.

Så enkelt, så vanskelig. Men og så viktig.

Som Gjest over sier; tenk og tro positivt. Jo mer du står trygt i deg selv, jo mer selvsikker virker OG BLIR du. Se på kjæresten din når han ser på deg; du ser kjærlighet. Han liker det han ser, han ser DEG. Kan du ikke begynne der?

Skrevet

Milla hadde kloke ord.

Husk at hvert kjærtegn, hvert blikk der han nyter din skjønnhet, alt dette er komplimenter , uttalt med kroppsspråk.

Hvis du er flinkere til å si hyggelige ting til han enn han er til å si noe hyggelig til deg, så er du jo på ettt høyere nivå på dette området.

En god partner vil være tilsynelatende bedre enn deg, fordi han har kvaliteter du mangler. Det du har er en selvfølge for deg, og du regner derfor ikke med det.

Skrevet

Du kan også huske på å gi han komplimenter. Da blir det kanskje naturlig at han også gir noen etter hvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...