Gå til innhold

Orkideen min blomstrer av

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, overskriften sier sitt.

Tenkte jeg skulle la være å kaste den denne gangen, kanskje den kommer på nytt... Den har mistet tre blomster i dag, og resten begynner å lukke seg. Hva gjør jeg nå når den er avblomstret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, overskriften sier sitt.

Tenkte jeg skulle la være å kaste den denne gangen, kanskje den kommer på nytt... Den har mistet tre blomster i dag, og resten begynner å lukke seg. Hva gjør jeg nå når den er avblomstret?

orkideene jeg har hatt, mister blomstene og ser nesten døde ut, men så kommer blomstene på nytt igjen... ville latt den stå litt jeg:) de kommer nok tilbake..

Skrevet

Kutt orchideén ved tredje "ledd" eller hva jeg skal kalle det. Vann det på vanlig måte. Kan ta noen måneder, men de kommer tilbake! Bare vær tålmodig. Lykke til =o)

Skrevet

Det var det med kuttinga jeg lurte på. Tredje ledd ovenfra eller nedenfra?

Skrevet

Tredje ledd ovanfrå. Mutter pleie vatne orkideane under springen, fyller opp slik at vatnet går over kanten på potta, står i 1- 2 min. og så lar ho vatnet renne av. Dei fleste står uten direkte sol. Ho har ti stk som ho har hatt i fleire år, og dei kjem igjen og igjen og igjen etter at ho begynte med å vatne på denne måten. Fleire av dei hadde ikkje blomstra på to år før denne metoden vart sett i verk. No døyr dei visst aldri ;)

Skrevet

Takk for tips, da gjør jeg det! Jeg har også begynt å vanne på denne måten, og denne orkideen har stått mye lengre enn de andre jeg har hatt tidligere. Håper bare jeg ikke glemmer den nå da :)

Skrevet

Tredje ledd ovanfrå. Mutter pleie vatne orkideane under springen, fyller opp slik at vatnet går over kanten på potta, står i 1- 2 min. og så lar ho vatnet renne av. Dei fleste står uten direkte sol. Ho har ti stk som ho har hatt i fleire år, og dei kjem igjen og igjen og igjen etter at ho begynte med å vatne på denne måten. Fleire av dei hadde ikkje blomstra på to år før denne metoden vart sett i verk. No døyr dei visst aldri ;)

Oi, så lurt! Det skal jeg prøve på. Har en som blomstret av i mars :fnise: Hvor ofte vanner hun de? En gang i uken?

Skrevet

Jeg lar orkideen stå, klipper bort grenene når de har tørket godt inn (og energien dermed har trukket tilbake til planten). Før styrte jeg med å klippe grenene etter 3 ledd, men det gidder jeg ikke nå lenger. Blomstene kommer fint tilbake allikevel :)

Skrevet

Mutter vatnar ein gong i veka ja, og eg veit ikkje om ho klipper dei først. Ho styrer veldig lite med dei, og dei kjem igjen og igjen. Knepet lærte ho av tanta mi, som har gjort det same i mange år, og har over 20 orkidear som blømer og blømer, år etter år. Men dei set dei mørkt (ikkje direkte sollys) når dei er avblomstra, gjerne i trappeoppgangen frå kjellaren der det er vindu men aldri direkte lys.

Skrevet

Den ene greina er visnet langt forbi tredje ledd nå, så jeg må visst klippe mer uansett. Lar den stå ei stund til nå, jeg regner med den visner mer og mer. Det er vel lurt å vente med klippingen til den har visnet helt!

Kan de stå kjølig da, når de ikke har blomster? Jeg har ingen mørke steder bortsett fra et gjesterom, og der har vi ikke varme på om vinteren... Jeg kommer til å glemme den da :sjenert:

Skrevet

Da min "døde" i fjor høst så bare glemte jeg å kaste den og vannet enda mer sparsommelig enn ellers pg gjett hvem som blomstra opp i februar igjen? Nå er blomstene i ferd med å takke for seg for i år så jeg skal prøve samme oppskrift i år igjen.

Skrevet

Hvor har du hatt den stående da, Cata? Jeg sliter litt hvis den skal stå halvmørkt, det er veldig lyst her!

Skrevet

Mutter vatnar ein gong i veka ja, og eg veit ikkje om ho klipper dei først. Ho styrer veldig lite med dei, og dei kjem igjen og igjen. Knepet lærte ho av tanta mi, som har gjort det same i mange år, og har over 20 orkidear som blømer og blømer, år etter år. Men dei set dei mørkt (ikkje direkte sollys) når dei er avblomstra, gjerne i trappeoppgangen frå kjellaren der det er vindu men aldri direkte lys.

:)

Da skal jeg flytte den, står i en vinduspost nå...

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har fått til blomstring når de står i vinduspost også. Jeg tror nøkkelen ligger i å klippe visne stilker og vanne ved gjennombløting. Min første gjenblomstende orkidee begynte å blomstre etter at den var blitt vannet på denne måten.

Jeg har fått blomstrer både fra helt vekk klippet stilk og fra første "ledige" øye. Orkideen må gro et nytt blad for hver stilk / ranke med nye blomster den lager. Et nytt blad i emning er derfor et signal om at nye blomster er på vei.

Skrevet

Jeg klippet av litt på tuppene og satte den ut på verandaen i løpet av sommeren. Nå har den fått nye knopper, men er passe grønn og rotten av grønske :tristbla: ..Den stod oversvømmt i en potte i et par dager flere ganger i strekk..Dødde ikke da! =P :fnise:

Skrevet

Spurte nettopp svigerinna mi om dette med orkidear (kva gjer ein ikkje for KG damer?? Har aldri hatt ein orkide i mitt liv...). Jaffal, svigerinna gjer som mutter, med å verkeleg dynke dei ein gong i veka og la vatnet renne av, men ho lar dei glatt stå i vannbad i 30- 60 minutt, og så renne skikkeleg av etterpå. Når dei blomstrar av så klipper ho dei, og så lar ho dei berre stå til ho orkar å begynne med vannbad igjen... Og så fort vannbadet er i gang, så kjem blomstrane. Ho og har mange som har blomstra ofte. Og ho lar dei berre stå i vinduskarmen når dei er avblomstra og, sitat: "aldri så nøye". Så verkar som om vannbad kvar veke er trikset, ikkje lys eller klipping eller mørke eller temperatur. Trur eg vil bli heilt dronning om eg skal kjøpe meg ein orkide no! Ho sa også at det var veldig viktig at desse vannbada var kvar veke, ellers forsvant blomane fort. Så feriar over 7 dagar er frå no av avlyst for dåkke alle, eller så må de skaffe orkidevakt...

Skrevet

Må bare fortelle om orkideen min som stod på hybelen min alene i 2mnd, den var i full blomst da jeg dro, og var like mange blomster på den da jeg kom tilbake.. Jeg har den i en potte der den plastpotta ikke går helt nedi, så jeg hadde litt vann stående nederst sånn at det kunne fordampe ;) Bladene ser ikke tipp-topp ut, men jeg regner med det bedrer seg etterhvert :)

Skrevet

Jeg hadde to stengler med blomster på. Den ene stengelen døde helt og visnet bort, så jeg fjernet den. Stengel nummer to mistet alle blomstene, men ble værende så jeg rørte den ikke.

På våren kom det en ny stengel opp, men det skjedde ikke noe med den som fortsatt var i live uten blomster, så jeg klipte den ned til tredje ledd og like etterpå vokste det jammen meg ut en ny stengel på den som blomstret.

Og til min store overraskelse vokste det jammen ta meg opp en helt ny stengel i tillegg, så nå har jeg tre stengler med blomster på :)

Bruker å la dem få vannbad i vasken en gang i uken cirka, og den står i potte med underdel så den ikke blir fuktig.

For snart to uker siden begynte det å vokse ut et nytt grønt blad også, så det må jo bety at den trives.

Håper du får din orkide til å blomstre igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...