Gå til innhold

Sengetøy i egyptisk bomull

Capricorn

Anbefalte innlegg

Har hørt at det er himmelrike å sove i sengetøy av egyptisk bomull, men at det er fryktelig dyrt. Er det noen som har prøvd? Er det så bra som folk sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at det koster rundt 3000!!! Kan det stemme? Har ikke funnet det i noen butikker her i nærheten, men det kan jo være steder i Oslo som selger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Eg har sove i slikt sengetløy nokre få gongar på veldig dyre hotell, og det er heilt annleis enn vanleg bomull. Det er mykje mjukare, det fell på ein måte ned i rutene i dyna. Deilig. Men eg har ikkje begynt å spare. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke ekstremt dyrt på Linen Factory da, sammenlignet med norske merker som Høie eller Turiform. De har ofte tilbud, og slike sett kan du få ned i fire - fem hundre kroner. Og de tar jo imot bestilling også. Etter at jeg begynte å handle der, har jeg ikke kjøpt annet sengetøy.

Og ja, det er forskjell på "vanlig" norsk sengetøy og dette.

Endret av ashera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et sett med sengetøy fra Gant, og det er visstnok i børstet, egyptisk bomull. Det er det NYDELIGSTE sengetøyet jeg noen gang har prøvd, og det holder seg også utrolig godt. Settet vårt er like pent som da det var nytt for nesten to år siden.

Jeg har faktisk tenkt å ta meg råd til et sett til, men det er ingen tvil om at det er dyrt. Vårt sett med to dynetrekk og to putevar kostet tilsammen nesten 3500kr. På grensen (eller egentlig bikket over) til SYKT, men ååååå så deilig det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sett med sengetøy fra Gant, og det er visstnok i børstet, egyptisk bomull. Det er det NYDELIGSTE sengetøyet jeg noen gang har prøvd, og det holder seg også utrolig godt. Settet vårt er like pent som da det var nytt for nesten to år siden.

Jeg har faktisk tenkt å ta meg råd til et sett til, men det er ingen tvil om at det er dyrt. Vårt sett med to dynetrekk og to putevar kostet tilsammen nesten 3500kr. På grensen (eller egentlig bikket over) til SYKT, men ååååå så deilig det er!

Ja, det var dyrt! Den prisen er vel uten laken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe på Linenfactory. Prisene er ganske høye ser jeg. Denne butikke er ikke i nærheten av der jeg bor heller.

Ser at det står at sengetøyet er i "Egyptisk bomullskvalitet" - betyr det at det er en etterlikning?? Fikk veldig lyst til å prøve et sett, men ikke til 3500,-! DET tar jeg meg ikke råd til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også den fra Gant. Den er deilig men ikke SÅ deilig at den er verdt 3,5 tusen. Og ja, det er uten laken, det er faktisk sånn at hver dynetrekk koster 1100 kr og hver putetrekk koster 600 kroner, de selges hver for seg. Jeg fikk den i gave, men ville ikke kjøpt den selv.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det står at sengetøyet er i "Egyptisk bomullskvalitet" - betyr det at det er en etterlikning?? Fikk veldig lyst til å prøve et sett, men ikke til 3500,-! DET tar jeg meg ikke råd til! :)

Jeg også la merke til at det står bomullskvalitet. Kan jo tro at det bare har samme kvalitet og ikke er egyptisk.

Ingen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linenfactory driver direkteimport, derav prisen. De første Lanoiresengesettene mine kjøpte jeg på Fru Lyng til tre ganger prisen av det jeg betaler på Linen Factory. Lanoire er ikke noe jallamerke, det selges jo på steder som også selger f.eks. Gant og Lexington. Har ikke merket noen kvalitetsforskjeller mellom Lanoire og Lexington, som jeg også har hatt (men Gant og Lexington har kulere design, da ;) ).

Det går ikke an å "etterligne" hverken råvare eller vevemåte for å få et godt resultat. Grunnen til at egyptisk bomull er så bra å lage sengetøy og andre finere tekstiler av, er at fibrene er lengdre enn i andre bomullskvaliteter. Det finnes helt sikkert kvalitetsforskjeller innen egyptisk bomull, og også trådtettheti veven spiller en rolle for hvordan det ferdige tekstilet oppleves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linenfactory driver direkteimport, derav prisen. De første Lanoiresengesettene mine kjøpte jeg på Fru Lyng til tre ganger prisen av det jeg betaler på Linen Factory. Lanoire er ikke noe jallamerke, det selges jo på steder som også selger f.eks. Gant og Lexington. Har ikke merket noen kvalitetsforskjeller mellom Lanoire og Lexington, som jeg også har hatt (men Gant og Lexington har kulere design, da ;) ).

Det går ikke an å "etterligne" hverken råvare eller vevemåte for å få et godt resultat. Grunnen til at egyptisk bomull er så bra å lage sengetøy og andre finere tekstiler av, er at fibrene er lengdre enn i andre bomullskvaliteter. Det finnes helt sikkert kvalitetsforskjeller innen egyptisk bomull, og også trådtettheti veven spiller en rolle for hvordan det ferdige tekstilet oppleves.

Så det er ekte egyptisk bomull selv om det står bomullskvalitet og ikke egyptisk bomull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Lexingtonsengetøy som kostet 3500, og disse er nydelige å sove i. Er usikker på om det er egyptisk bomull, tror ikke det stod på pakken i alle fall. Har hatt to slike sett i ca. 6-7 år nå, og de er veldig fine ennå. Har lyst til å prøve egyptisk bomull også... :romeo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
AnonymBruker

Jeg også har lyst på egyptisk bomull....

Anonymous poster hash: 64460...89c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Jeg bestilte fire sett med sengetøy i egyptisk bomull fra Whites of London i 2005, og tre sett fra The White Company i 2008. På grunn av hudsykdom, MÅ jeg skifte på senga minst en gang i uka. Om jeg vasker sengetøyet på seksti eller nitti grader, tilsetter blekestoffer og alskens kjemikalier (en del av salvene jeg har brukt er veldig fetende og/eller etterlater flekker på sengetøyet) har ikke gjort noe utslag. Jeg veksler mellom å lufttørke det og ha det i tørketrommelen, og det har ikke krympet. Sengetøyet ser fortsatt ut som det er nytt - fantastisk kvalitet. Og er herlig mykt å ligge i - selv om jeg utelater tøymykner. Ja, det koster en del i innkjøp, men vil si at det så definitivt er verdt investeringen. Jeg har hatt mine sett i snart ti år, og som sagt, de har vært hyppig brukt og vasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...