Gå til innhold

sparke leietager

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

saken er slik at jeg har en leiboer som har bodd hos meg i den nedre delen av huset (1/3del) i ca 7år nå. første året han leide er med kontrakt utover 1år.og ikke fornyet kontrakten siden. saken er at mine barn som nå har fått barnebarn vil flytte hjem til oss igjen slik at vi kan passe på barnet slik at de kan jobbe og tjene inn igjen. jeg vet nå ikke hvordan jeg skal gå fram og be han flytte. siden det ikke er en kontrakt,er oppsigelsesfristen 3mnd,det er jeg klar over. men hvordan går jeg frem?

skal jeg fornye en kontrakt uteover 3mnd frem i tid slik at leietager kan få 3mnd på å finne nytt hus? og hva om han ikke flytter etter 3mnd? vil ikke blande inn advokat og poiliti og sånt..........

det andre alternativet er å gi han beskjed å flytte innen 3mnd,uten å skrive ny kontrakt. men denne "muntlige" beskjeden,er den valid? fordi,leietager kan etter 3mnd si at han har aldri fått denne beskjeden,og da må jeg begynne på nytt advarsel som vil ta nye 3mnd...??

uff...mye rart her.... men er det noen jeg kan ringe som kan om lover rundt dette?uten å måtte ringe advokat...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du skal selv ta i bruk utleiedelen holder det å bruke det som grunn, leietaker har da 3 kalendermåneders oppsigelsestid, sier du h*n opp nå må vedkommende flytte innen 3 måneder fra oktober av :)

Skrevet

TS her...

glemte å si at jeg virkelig trenger huset til barna mine og barnebarna... og jeg vet at leietager ikke har lyst til å flytte ut,det har han sagt til meg.så denne saken kommer til å bli vanskelig..

jeg glemte dessuten et 3alternativ: jeg kan forhøye husleien med 1000kr i mnd. jeg har siden han har flyttet inn ikke forhøyet noe i det hele tatt. er ikke pengene som er viktigst,men vil "tvinge" han til å flytte. er dette mulig? huset er verdt rundt 8000kr å leie ut i mnd etter markedspris.vi annonserte for 7år siden 7000kr i mnd.og fikk mange interesserte,men han her syntes vi så synd for-for han hadde så dårlig økonomi-så vi ble enige om 6000kr i mnd,jeg tenkte å forhøye til 7000kr etterhvert,men har aldri passet liksom....

Skrevet

Levér skriftleg oppsigelse. Leietakeren din har ikkje så mykje å komme med. Dei fleste klarer å finne seg ny plass å bu innen 3 mnd...

Skrevet

Levér skriftleg oppsigelse. Leietakeren din har ikkje så mykje å komme med. Dei fleste klarer å finne seg ny plass å bu innen 3 mnd...

Bare å lever skriftelig oppsigelse. Siden det gjelder fra den første i mnd, så skal dermed leietager være ute innen 1. januar. Siden det da blir fra 1. okt-1. jan. Så lenge du skal bruke leiligheten selv, eller for barna dine, så har du full rett til å si opp kontrakten med leieboer. Er vel sånn ca den eneste måten man kan hive ut folk på nå til dags :P

Skrevet

okey...skal han "skrive" på/signere på den skriftlig oppsigelsen?

for han kan jo si at han ikke har fått den...samme dilemma som hvis jeg gir en muntlig oppsigelse...

kanskje jeg kan ha vitner tilstede mens jeg gir muntlig oppsigelsen eller skriftlig?

Gjest Blondie65
Skrevet

okey...skal han "skrive" på/signere på den skriftlig oppsigelsen?

for han kan jo si at han ikke har fått den...samme dilemma som hvis jeg gir en muntlig oppsigelse...

kanskje jeg kan ha vitner tilstede mens jeg gir muntlig oppsigelsen eller skriftlig?

Send rekommandert, og legg samtidig en kopi i postkassen hans. Det skal være samme oppsigelsen, skriv at original sendes som rekommandert, men at han får kopi for at han skal få lengst mulig tid på seg til å finne ny bolig. Gjør det med det samme.

Husleieloven forteller deg ALT du trenger å vite og den greier du faktisk å finne selv ved å slå opp på www.lovdata.no.

Ærlig talt altså. Ikke skriftlig kontrakt, ikke aning om noe som helst angående husleielov og adgang til økning i leie (glem hele den +1000 pr mnd - du må følge SSB indeks), ingen anelse om hvordan man sier opp, etc. Blir oppgitt av slike husverter.

:kjefte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...