AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 Jeg vet ikke hvor mange det finnes her i verden som lager musikk, men det er vel temmelig mange? Men vil melodiene vare evig? Vil det være mulig å lage nye melododier til evig tid eller vil man noen gang komme til et punkt der alt er brukt?
Gjest Trajan Skrevet 13. september 2010 #2 Skrevet 13. september 2010 De vil vare evig så lenge de ikke blir glemt
Gjest gjestdeluxe Skrevet 13. september 2010 #3 Skrevet 13. september 2010 Jeg vet ikke hvor mange det finnes her i verden som lager musikk, men det er vel temmelig mange? Men vil melodiene vare evig? Vil det være mulig å lage nye melododier til evig tid eller vil man noen gang komme til et punkt der alt er brukt? Ja, de vil leve evig. Man vil aldri komme til et punkt der alt er brukt. Akkurat som i matematikk (som musikk er bygget på) og så lenge det finnes mennesker.
Mann 42 Skrevet 13. september 2010 #4 Skrevet 13. september 2010 Men om man skal tro Ravi, så er det mange motiver i musikk som resirkuleres igjen og igjen i forskjellige stykker og i forskjellige sjangere.
Meridian Skrevet 13. september 2010 #5 Skrevet 13. september 2010 Dette har jeg også filosofert over. Har tenkt på om alle de forskjellig mulige kombinasjoner av toner/noter som vi har vil komme til en slutt der man ikke kan lage en ny meldi uten at den ligner på en annen. Siden vi har så vannvittig mange kombinasjonsmåter, vil nok musikk vare evig. Det vil alltid bli lagd masse ny bra musikk, og noe dårlig ...
tineline Skrevet 14. september 2010 #6 Skrevet 14. september 2010 Nå driver vi i vesten kun med halve toner som minste intervall, men det fins jo langt flere mulige oppdelinger. Samer og visse andre kulturer bruker f.eks mye kvarttoner, og en tone kan deles i enda mindre fragmenter før det trolig blir uhørbart for oss. Når man hører noen synge surt, er det oftest slike små intervaller man hører. Så det gir oss så mange muligheter at jeg stemmer for uendelig!
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #7 Skrevet 14. september 2010 Men om man skal tro Ravi, så er det mange motiver i musikk som resirkuleres igjen og igjen i forskjellige stykker og i forskjellige sjangere. Det betyr jo ikke at det er helt likt: de er bare variasjoner over samme tema. Og det er lov. Det er uansett unikt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå