Gå til innhold

Hvor henvender man seg om man er misfornøyd med sykehusbehandlingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det steder/instanser der man kan klage inn behandlingen man har fått ved et offentlig sykehus?

Jeg synes det er klandreverdig at et sykehus sier "sorry, vi bommet, det ble ikke pent etterpå, men det er ingen medisinske grunner til å gjøre mer nå" (nei da, bare kosmetiske, etter rotet de har drevet med).

Har leger ikke noe som helst ansvar når de estetisk sett/kosmetisk forverrer utseendet til en pasient? Kan de gjemme seg bak "-dette er ikke medisinsk årsak" til absolutt alt?!

Jeg tenker på leger som har utført et alminnelig "vanlig" inngrep på en pasient der de lyktes med med en kroppsdel, og mislyktes med en annen. På siden der de ikke lyktes å sy, blir det et synlig arr.

Det viser seg at det finnes bedre metoder å gjøre dette på: det finnes bl.a en metode uten sting som ett sykehus i landet benytter seg av.

Det lar seg gjøre å reoperere med denne med sjeldne metoden senere, slik at det ikke blir arr. Dette er i ansiktet.

Legen jeg gikk til kjente ikke så mye til denne metoden, og selv hadde hun ingen erfaring med det. Nå flytter jeg og skal til et annet sykehus som kan denne metoden. Skal på kontroll på nytt sykehus om noen måneder.

Vil legene på det nye sykehuset bli farget av forhenværende leges negative anbefaling, eller kan de vurdere selv?

Inngrepet er ikke høyt prioritert i norsk offentlig helsevesen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan forsøke å klage til bl.a. Helsetilsynet og Norsk Pasientskadeerstatning. Det er også en ide å skrive et skriftlig klagebrev som du deretter sender direkte til sykehuset. Jeg tviler dog på at det får noen som helst konsekvens for legen/sykehuset, da beskyttelse av legestanden er meget høyt prioritert i det norske samfunn.

NPE og Helsetilsynet (eller det aktuelle sykehuset for øvrig) brydde seg ikke om at vår sønn fikk store fødselsskader som nesten endte med at han døde, så igjen: Jeg tror nok ikke at du har noen stor sak. Dessverre. :sukk:

Skrevet

Det er nok bedre å gjøre det sånn som personen over meg foreslår. Selv gikk jeg bare til fastlegen min og sa hvordan jeg følte det, og da fikk jeg ny henvisning til sykehuset for at de skulle rette opp i det.

Skrevet

Arr blir ikke alltid slik man ønsker, det betyr ikke at det ble gjort feil. Og nei, det er ikke noen medisisnk grunn for å rette å ett arr, det må i mange tilfeller betales selv. Du kan klage til NPE eller fylkeslege og helsetilsyn om du er misfornøyd med behandlingen, men ikke over at arret ikke ble så pent som du ønsker. Selv om det finnes andre lukkemetoder for sår er det ikke sikkert de kan brukes i ditt ansikt, det kommer an på sårtypen, størrelse, dybde og skadeforløpet. Ikke kjekt å ha sår i ansiktet, men du bli vant til det også. Jeg har selv to arr i ansiktet etter en ulykke, og selv om jeg gjerne skulle vært foruten, har jeg akseptert at de er der. De har bleknet med årene, og ser bedre ut nå enn de gjorde da skaden var ny. Med sminke over blir det vanskeligere for folk å se at det er noe der. Jeg forstår at du føler deg forulempet, men det er altså ikke slik at legestanden kan fikse alt i denne verden, og det er heller ikke slik at resultatet alltid blir som du ønsker. Du kan klage, men belag deg på å forsone deg med de arrene du har.

• Liker 1
Skrevet

Arr blir ikke alltid slik man ønsker, det betyr ikke at det ble gjort feil. Og nei, det er ikke noen medisisnk grunn for å rette å ett arr.

Arret er i øyet, og det gjør vondt, fordi det merkes at det er "ruglete" ved blunking.

Legen klarte fint å sy i det ene, men ikke i det andre. Der løsnet alt flere ganger.

Mener du da at:

1) Det er greit for legene å si "Sorry, men det funket ikke. Ja, det blir arr, men vi vi likke gjøre mer"? - når vi vet at

2) Det finnes løsninger ved norske offentlige sykehus som bruker en annen metode enn sying på slike standardoperasjoner (regnes som standard, diagnosen er uten høy prioritering når man skal prioritere i offentlige pasientkøer).

Mener du virkelig at dette høres greit ut, og fraskrive seg alt ansvar for hva man har gjor, og ikke gå inn for en løsning som kan rette opp drittjobben?

Hørtes helt merkelig ut. slik fungerer det ikke ellers i verden.

• 3 år senere...
Skrevet

Folk danner arr på ulike måter, så selv om to personer har fått nøyaktig den samme behandlingen, kan artene se veldig forskjellige ut. Men hvis du kjenner en irritasjon når du blunker, er det medisinsk indikasjon for å gjøre en arrkorreksjon. Jeg ville rett og slett snakket med fastlegen om det, og spurt om henvisning til en kirurg for vurdering.

Anonymous poster hash: 7c6f7...c23

• Liker 1
Skrevet

Siden spørsmålet ble stilt for TRE ÅR siden, tenker jeg ts har funnet ut av det nå.

Anonymous poster hash: 3a056...be9
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...