Gå til innhold

Dere kommer til å bli fryktelig irriterte på mitt innlegg MEN..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg vet dere kommer til å bli grusomt irriterte over mitt innlegg nå, fordi jeg spør om noe som før har blitt diskutert men jeg trenger å få klarhet i dette:

Jeg er veldig glad i smoothie og har før drukket en del av en smoothie laget av bær, juice, banan osv. Den er på ca 400 kalorier. Men så har jeg hørt at smoothie er like ille for slankheten som iskrem ettersom fruktsukkeret i smoothien påvirker kroppen på samme måte som annet sukker (og i tilegg rik på karbohydrater) og at det dermed produseres insulin i kroppen som igjen gjør at man får mer fett på kroppen.

Tror jeg bør kutte mest mulig ned på karbo for å bli slank og skjønner da at smoothien ikke er bra.

Hvis 400 kalorier smoothie er like ille som 400 kalorier iskrem eller sjokolade vil jeg heller ha sistnevnte! Stemmer alt dette? Blir smoothie som en godsak som påvirker deg likt som om man skulle spist godis?

Jeg trenger ikke drikke den som dessert, kan gjerne være et mellommåltid. Stemmer dette? Blir det som å spise en liten sjokolade? Vet det er sunt og rikt på vitaminer men nå tenker jeg kun på for vekten og slankhetens skyld!

Tusen takk hvis noen vil svare! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du innrømmer at det er et irriterende innlegg så skal jeg komme med et like irriterende svar: Du legger ikke på deg hvis du forbrenner like mye som du spiser. Så du kan fint drikke både smoothie og spise is uten å legge på deg så lenge du mosjonerer nok til å forbrenne (minst) like mye som du har inntatt. :gjeiper:

Skrevet

Siden du innrømmer at det er et irriterende innlegg så skal jeg komme med et like irriterende svar: Du legger ikke på deg hvis du forbrenner like mye som du spiser. Så du kan fint drikke både smoothie og spise is uten å legge på deg så lenge du mosjonerer nok til å forbrenne (minst) like mye som du har inntatt. :gjeiper:

Okey takk. Men jeg hadde inntrykket av at raske karbohydrater og varer som smoothie, is, sjokolade etc. gjorde at kroppen ble mer fet enn med f.eks protein. Så det er samme hva man spiser bare man forbrenner mer kcal enn man inntar? Og myten om at kroppen blir slank på en annen måte med sjokolade og kaloriunderskudd, altså mer dvask er bare tull?

Skrevet

Fruktsukker holder blodsukkeret mer stabilt enn råsukker, gir lengre metthetsfølelse og påvirker ikke insulinet i like stor grad. Men er legger på seg like mye.

Skrevet

Så det er samme hva man spiser bare man forbrenner mer kcal enn man inntar?

Ja

Og myten om at kroppen blir slank på en annen måte med sjokolade og kaloriunderskudd, altså mer dvask er bare tull?

Skrevet

Her er det mye tull, trådstarter er inne på noe, det er jo en grunn til at mange går ned i vekt med lavkarbo, raske karbohydrater påvirker fedmen negativt! Så ja smoothie bør man nok styre unna, er jo mer enn bare kalori-inn og ut, ernæringsfysiologi er så mye mer.

Skrevet

Jepp... Nettopp. Når det gjelder å være slank og stram er en smoothie som lunsj omtrent som å spise 100 gram sjokolade eller tre kroneis... Det er fetende.

Men altså berre når det samla inntaket er høgare enn det samla forbruket...

Skrevet

Men altså berre når det samla inntaket er høgare enn det samla forbruket...

Nei. Karbohydrater, ihvertfall storee mengder av det raske slaget, utløser hormoner i kroppen som virker fetende, på lik linje med stress og lite søvn. Det er ikke bare å forbrenne mer enn man spiser, det skjer faktisk prosesser i kroppen. Mange som går ned 12 kilo med lavkarbo går i kalorioverskudd - men det gjør ingenting, når de blir lite karbo går de ned og blir tynnere uansett. Kroppen reagerer forskjellig på forskjellige stoffer.

Skrevet

Det som styrer vekten til syvende og sist er kalorier inn vs kalorier ut :)

Så da er 400 kalorier like dårlig/bra uansett.

Skrevet

Helt enig :vekt::popcorn:

Skrevet

Er det noen her som skjønner at det er mer vitaminer og raske karbohydrater i smoothie enn i sjokolade og is? SÅKLART er smoothie en sunnere variant!!

Skrevet

Feil. Karbohydrater bidrar til magefett uansett kalorioverskudd eller ikke, det gjelder ikke protein etc.

Skrevet

Er det noen her som skjønner at det er mer vitaminer og raske karbohydrater i smoothie enn i sjokolade og is? SÅKLART er smoothie en sunnere variant!!

Hvis du leser hovedinnlegget så ser du at trådstarter spør om slankhet og vektnedgang isolert. Så ja alle her skjønner nok at smoothie er sunnere, men vi forsøker å svare på det trådstarteren spør om.

Skrevet (endret)

Jeg vil gjerne poengtere en liten ting. I frukt er det det fiber, og et ganske bra innhold med fiber også. Det er det nok ikke så mye av i is og sjokolade.

Fiber er viktig fordi det trekker til seg vann og bedrer fordøyelsen. God fordøyelse er viktig for å gå ned i vekt. Så JA, smoothie er bedre enn is og sjokolade når du skal ned i vekt.

Endret av toyses

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...