AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 Hva er en ekte nordmann? Er en person med foreldre eller besteforeldre fra et annet land en nordmann hvis h*n er født og oppvokst i Norge? Kommer det an på hvor de er i fra? Hva med barna til den personen hvis h*n får barn med en fra Norge? Blir barnet nordmann? Hvor mange generasjoner mener du det tar før man blir nordmann?
Inx Skrevet 13. september 2010 #2 Skrevet 13. september 2010 Jeg mener dette er kriteriene. 1. Har norsk statsborgerskap. 2. Snakker flytende norsk. 3. Anser Norge som sitt hjemland.
Gjest Raindrops Skrevet 13. september 2010 #4 Skrevet 13. september 2010 Har norske verdier. Hva legger du i "norske verdier"?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #5 Skrevet 13. september 2010 Må ha norske verdier, men hva jeg legger i begrepet kommer også an på sammenhengen. Søkes det etter "ekte nordmenn" til å jobbe på en norsk restaurant i f.eks USA ville det vært unaturlig å ansette en japaner, uansett hvor mange generasjoner slekta hans hadde bodd her, og uansett hvor norsk han måtte føle seg.
LeaMichele Skrevet 13. september 2010 #6 Skrevet 13. september 2010 en ekte normann, er en som snakker flytende norsk, jobber eller går på skole. følger norsk kultur og norske skikker.
Fanderay Skrevet 13. september 2010 #7 Skrevet 13. september 2010 Ekte nordmann er født i Norge, og kjenner den norske kulturen og norske verdier. Jeg mener at man ikke er 'ekte nordmann' selv om man har norsk statsborgerskap (derimot syns jeg man kan tenke på seg som norsk hvis man har statsborgerskapet, skal litt mer til for å bli ekte). Hvis jeg for eksempel giftet meg med en amerikaner og fikk amerikansk statsborgerskap ville jeg ikke tenke på meg selv som 'ekte amerikaner' - så det går begge veier. Syns man må minst til tredjegenerasjonsinnvandrere for å regnes som 'ekte nordmenn'.
Mann 42 Skrevet 13. september 2010 #8 Skrevet 13. september 2010 Det hører vel med at han er av skandinavisk avstamning, også, tenker jeg. Sånn som jeg ser det, så er begreper som "ekte nordmann" og "ekte japaner", nærmest prototyper, og da kan man ikke ha avvik som f.eks at man stammer fra en annen rase enn de som opprinnelig hører til her. Det er ikke noe problem å si at folk som har foreldre eller besteforeldre fra andre kulturer og raser, er norske i den forstand at de snakker språket, er en del av kulturen og selv betrakter seg som norske. Men "ekte nordmann" er et uttrykk som jeg syns går litt utenpå nasjonal identitet og tilhørighet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå