Gå til innhold

Studere samtidig som man har små barn.

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke barn, men jeg har både jobber og studert. Den perioden jeg var student med deltidsjobb ved siden av var nesten som en tre år lang ferie. Jeg tok en innspurt nå og da, men dagene var likevel kortere enn det en arbeidsdag ville vært. Dagene var også mye mindre slitsomme enn det en arbeidsdag er så jeg ville absolutt ikke være redd for å studere og å ha barn. Du får masse ekstra tid med barnet og lesing har du masse tid til mens barnet er i barnehagen.

Fortsetter under...

hehe.. sambo kom hjem fra en fisketur sammen med kompisen sin igår kveld.. Og ble sittende å kikke på meg i sofaen, når jeg spurte hva han tenkte på sa han "skal vi ikke bare slutte å tenke for og imot og gjøre det vi begge vet vi ønsker mer enn noe annet?" (å få barn).

Vi ble sittende og snakke om det og ble enige om å prøve igjen :)

Akkurat denne måneden er toget gådd, men blir ikke mere prevansjon fra nå av.

Jeg vet at han er klar for å bli pappa, med alt det ansvaret det innebærer. Han er en fantastisk mann, en mann som føler ansvar og stor omsorg for alle han er glad i. :rødme:

hehe.. sambo kom hjem fra en fisketur sammen med kompisen sin igår kveld.. Og ble sittende å kikke på meg i sofaen, når jeg spurte hva han tenkte på sa han "skal vi ikke bare slutte å tenke for og imot og gjøre det vi begge vet vi ønsker mer enn noe annet?" (å få barn).

Vi ble sittende og snakke om det og ble enige om å prøve igjen :)

Akkurat denne måneden er toget gådd, men blir ikke mere prevansjon fra nå av.

Jeg vet at han er klar for å bli pappa, med alt det ansvaret det innebærer. Han er en fantastisk mann, en mann som føler ansvar og stor omsorg for alle han er glad i. :rødme:

Så herlig! Masse lykke til!

Jeg har tre barn. Første gang var jeg alenemor, studerte 4 år i Oslo uten familie til å hjelpe meg, men det gikk likevel. Det hadde ikke vært noe verre om jeg skulle ha jobbet i stedet. Faktisk følte jeg at det var bedre, for om det var nødvendig så kunne jeg droppe en forelesning, men det kan du ikke gjøre med en jobb. I tillegg jobbet jeg annenhver langhelg, og da hadde jeg barnevakt for datteren min. Gikk fint det også, selv om det var tøffe tider innimellom, og jeg savnet veldig familien min som var 60 mil unna.

Jeg giftet meg etter at jeg var ferdig med utdannelsen, og vi har fått to barn sammen. Med sistefødte begynte jeg med videreutdanning da hun var i magen, og tre år videre etter det. Dette var på deltid samtidig som jeg jobbet 100 prosent. Gikk bra det også:-)

Nå er jeg igang igjen med mastergrad på deltid samtidig som jeg jobber 80 prosent, og det går også fint. Jeg leser om kveldene, og har masse tid til ungene om dagene.

Når det er spørsmål om det går an å studere mens man har små barn, så er svaret JA! Selvsagt! Hvorfor skulle det være så hardt i forhold til en vanlig jobb?

Annonse

Godt å høre at det er mulig :)

Men, så lurer jeg også, for dere som har studert mens dere hadde små barn. Hvordan gikk det med økonomien?

Sånn som det ligger an her i gården, har jeg regnet meg fram til at jeg er nødt å ha en inntekt på minimum 11 000 i mndn for at vi skal få det til å gå rundt med hus,bil og barn. I tillegg til sambos inntekt som varierer mellom 18 000,- til 40 000,- (utbetalt) alt etter sesong og arbeidsmengde.

Utgiftene våre er på ca 28 000,- nå, (men med disse utgiftene sparer vi ikke så veldig mye på noe, i tillegg har vi en veldig dyr bil som skal selges til fordel for en bil vi ikke trenger lån på).

Vi har en felles bufferkonto på 50 000,- + ca 150 000 tilsammen på våre egne sparekontoer som vi har for sikkerhets skyld.

Er fryktelig redd for at

a) barnet skal bli på noen måte skadelidende av at jeg studerer. (i løpet av denne tråden har jeg jo fått hørt at jeg ikke trenger å bekymre meg for det). :)

b) at vi ikke skal ha økonomi til alt det som kommer med tanke på utgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...