Gå til innhold

Avhengig av trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her og prøver å studere. Men klarer det ikke fordi hele hodet mitt er opphengt i trening.

Vanligvis så trener jeg om morgenen. Det har jeg ikke gjort i dag, og jeg føler jeg har helt "abstinenser" fordi jeg ikke har fått utført min daglige rutine. Selv om jeg VET at jeg skal på 2 timers trening i kveld, så klarer jeg ikke å få vekk følelsen av at jeg har noe ugjort, og jeg har dårlig samvittighet fordi jeg sov litt lengre istedenfor å ta en 30min liten joggetur som jeg opprinnelig hadde tenkt. (Og bare det å planlegge to treningsøkter på en dag er vel, ja, ikke strengt tatt nødvendig?)

Jeg føler bare hele dagen er ødelagt - klarte ikke gå på skolen heller fordi jeg følte meg så "neddpå"...Og nå planlegges det og kalkuleres det oppi hodet om de neste treningsøktene i uken, og hvor bra de skal bli fordi den første i dag ble forsømt. Men dersom jeg legger meg ned på gulvet og gjør 10 min med mage/rygg øvelser, så er "problemet" løst, da har jeg ihvertfall gjort *noe*, og deler av den dårlige samvittigheten er borte...

Sant skal sies; jeg elsker å trene, det gjøres ikke av plikt, men fordi jeg vil det selv. Men jeg føler denne selvbestemmelsesretten har gått litt i glemmeboken, jeg har lyst å kunne føle at det er OK å ha en dag med treningsfri uten at verden går under. Eller så er jo problemet mitt at jeg planlegger for mye og blir skuffet over megselv når jeg ikke klarer å gjennomføre det jeg har sett for meg at jeg skulle gjøre.

Noen andre som har det på samme måte. Eller evt har tips til hvordan jeg kan være litt mindre opphengt i trening (uten at det går på bekostning av selve treningen, den vil jeg beholde.........)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg har HATT det sånn, men det var fordi jeg alltid trente på morgenene, og når jeg ikke kunne det lenger pga forelesninger som ble lagt tidlig, så følte jeg det sånn.

Nå bytter jeg om, gjør av og til tidlig, av og til på kvelden, slik at det ikke blir rutine å trene kun på morgenen. Da slipper jeg abstinensene. Det var som om jeg ikke kunne fokusere på å lese før jeg hadde trent

Skrevet

Jeg som er avhengig av tv og sofa lurer veldig på hvordan i store verden klarer dere å trene på morran?

Har nok med å manne meg opp til en treningsøkt et par kvelder i uka jeg :sjenert:

Skrevet

Ja jeg har HATT det sånn, men det var fordi jeg alltid trente på morgenene, og når jeg ikke kunne det lenger pga forelesninger som ble lagt tidlig, så følte jeg det sånn.

Nå bytter jeg om, gjør av og til tidlig, av og til på kvelden, slik at det ikke blir rutine å trene kun på morgenen. Da slipper jeg abstinensene. Det var som om jeg ikke kunne fokusere på å lese før jeg hadde trent

God idé. Må bare stole på meg selv at jeg klarer å utføre treningen like godt om kvelden som om morgenen. Jeg er egentlig ganske godt fornøyd med å være med sofaen/tv på kveldene jeg:-p

Ja, jeg klarer ikke gjøre noe annet før jeg blir ferdig med den daglige treningsøkten. Tidlige forelesninger er ingen hindring, jeg har stått opp kl.0530 (!) ved et par anledninger for å kunne få noe ut av dagen ved at treningsøkten var ferdiggjort før forelesning og dagen ordentlig kunne begynne......

TS

Skrevet

Ja =) du får prøve det. Jeg husker jeg satt foran pulten med boka og bare tenkte for meg selv "faen faen faen" , fikk jo ikke gjort en dritt! Det var som om det klødde i hele kroppen ; )

Skrevet

Har det sånn selv. Er bare å røre litt på seg når en føler for det, er aldri usunt. Om du er i god form kan du trene 2 økter om dagen, mange som gjør det. kroppen din kan fint takle det i perioder. Evt begynne på en kveldssport.

Skrevet

Har det akkurat på samme måte. Er litt sånn "En dag uten trening er en dag uten mening". Har jeg ikke trent en dag, må jeg ta det igjen neste dag. Trener ikke for å gå ned i vekt eller noe, men jeg elsker å trene :D føles så godt etter en økt

Skrevet

Ja, det føles så sinnsvakt deilig etter endt treningsøkt. Og noe av det beste med å trene om morgenen er at man vet at man er ute å gjør fornuftig arbeid før de fleste andre har stått opp og er klar til å møte den nye dagen samtidig som dem - bare med en smule mer energi. Ofte føler jeg at jeg sitter på en liten hemmelighet; det er jo ingen andre som vet at jeg har trent, føler meg litt ekstra stolt og flink! Og det har mye å si for selvtilliten. (Men når vi først er inne på denne avhengigheten....Jeg pleier aldri å si til venner og familie at jeg har trent, prøver å unngå å snakke om det, og har tatt meg selv i å lyge flere ganger og si at "nei bu jeg har ikke fått trent i dag jeg, ikke på flere dager faktisk!" Hvorfor??? Prøver jeg å skjule det at jeg ikke er fornøyd med meg selv (kroppen min) slik den er nå - og trener for at den skal bli sunn og sterk? Å innrømme for venner og bekjente at man ikke trives i "huset sitt" er kanskje ikke det som står på toppen av listen man liker å gjøre, men helt ærlig så syns jeg det er rart at jeg prøver å kamuflere treningsøktene mine...)

I dag har jeg vært ukonsentrert, sløv, trøtt (sov middag som jeg ALDRI pleier å gjøre, selv når jeg står opp i 6-tiden for å trene, i dag stod jeg opp 0830 u/trening..) og i tillegg følt meg som en deigklump. En skikkelig unyttig dag syns jeg. Får bare ta det som en ordentlig lærepenge til neste gang, og du kan tro jeg kommer til å komme meg opp i morgen;-)

Og forresten, jeg fikk trent ordentlig nå i kveld; en styrketime i sal etterfulgt av en aerobictime i sal + jogging til og fra treningssenteret. :-)

Deilig å høre at det ikke bare er jeg som har det slik:-)

Skrevet

Ja, det føles så sinnsvakt deilig etter endt treningsøkt. Og noe av det beste med å trene om morgenen er at man vet at man er ute å gjør fornuftig arbeid før de fleste andre har stått opp og er klar til å møte den nye dagen samtidig som dem - bare med en smule mer energi. Ofte føler jeg at jeg sitter på en liten hemmelighet; det er jo ingen andre som vet at jeg har trent, føler meg litt ekstra stolt og flink! Og det har mye å si for selvtilliten. (Men når vi først er inne på denne avhengigheten....Jeg pleier aldri å si til venner og familie at jeg har trent, prøver å unngå å snakke om det, og har tatt meg selv i å lyge flere ganger og si at "nei bu jeg har ikke fått trent i dag jeg, ikke på flere dager faktisk!" Hvorfor??? Prøver jeg å skjule det at jeg ikke er fornøyd med meg selv (kroppen min) slik den er nå - og trener for at den skal bli sunn og sterk? Å innrømme for venner og bekjente at man ikke trives i "huset sitt" er kanskje ikke det som står på toppen av listen man liker å gjøre, men helt ærlig så syns jeg det er rart at jeg prøver å kamuflere treningsøktene mine...)

I dag har jeg vært ukonsentrert, sløv, trøtt (sov middag som jeg ALDRI pleier å gjøre, selv når jeg står opp i 6-tiden for å trene, i dag stod jeg opp 0830 u/trening..) og i tillegg følt meg som en deigklump. En skikkelig unyttig dag syns jeg. Får bare ta det som en ordentlig lærepenge til neste gang, og du kan tro jeg kommer til å komme meg opp i morgen;-)

Og forresten, jeg fikk trent ordentlig nå i kveld; en styrketime i sal etterfulgt av en aerobictime i sal + jogging til og fra treningssenteret. :-)

Deilig å høre at det ikke bare er jeg som har det slik:-)

Obs obs, hilsen TS:-)

Skrevet

Huff da, det hørtes ikke kjekt ut..;s

Sikkert deilig å ha trent, men jeg synes synd på deg som tyner deg sånn hvis du ikke får gjort det!

Synes ikke du skal fortsette sånn. Du tar vel treningsfri noen dager?? Det er ikke normalt å MÅTTE trene hver dag for å føle seg bra. Da er det treningen som styrer deg og ikke du som styrer treningen..

Tenk for eksempel om du hadde blitt syk. Hadde du kommet til å holdt deg hjemme hele dagen uten å få superdårlig samvittighet?

Skrevet

Ja, det er den tyningen og dårlige samvittigheten av å ikke få trent en dag som ødelegger. Treningen er blitt som et "dop" som holder meg igang. Blir irritabel og stresset dersom jeg går glipp av en økt. (Men jeg stiller også krav til øktens kvalitet, føler jeg at jeg kunne ha løpt litt mer i oppoverbakkene, istedenfor å gå etc, så blir jeg irritert på meg selv....)

Bruker også mye tid på å surfe på nettsteder og lese i blader om diverse treningsprogram og om trening generelt. Det er blitt som en besettelse. Selv om jeg kan veldig mye om trening og slikt nå, så velger jeg også å skjule det for venner og familie på samme måte som treningen:-S

Men men tenker jeg, det kunne vært verre ting jeg hadde vært avhengig av! Tror ikke jeg trener hardt nok til å ødelegge kroppen min på noe måte; kardio hver dag (stort sett jogging, noen ganger aerobic/spinningsykkel/ellipse), og styrke 2-3 ganger + pilatesøvelser 4-5 ganger i uken.

Øvelse i fremover må være det at jeg PLANLEGGER en dag i uken med treningsfri, da er det ikke like dårlig samvittighet over det dersom jeg ikke skulle få tid til å trene likevel.

TS

Skrevet

Ja, husk at det er LURT med en treningsfri dag i uken!

Så den dårlige samvittigheten for å la være er ikke fornuftig..;)

Men hvordan er matinntaket i forhold til treningen, da?

For du kompenserer vel med å spise ekstra mye, håper jeg? Sånn at du ikke blir undervektig, liksom.

Hehe, nå høres jeg ut som en liten hønemor her, men jeg vet at det IKKE er bra å bli såpass treningsnarkoman at det påvirker livskvaliteten din når du ikke får trent. Det beste er SOM VANLIG den gyldne middelvei, hvor du f.eks kan ta deg en ukes ferietur uten å tenke på at du ikke får trent.

Det gjelder å være fleksibel og heller være glad for de gangene du faktisk får trent, og ikke bli deppa når du ikke gjør det:)

Det kan jo nesten sammenliknes med en spiseforstyrrelse når folk får helt angst dersom de har spist noe usunt og ikke fulgt planen sin..

Bare vær litt snillere med deg selv og ikke still for høye krav, rett og slett:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...