AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 Jeg og mannen min har snakket om å invitere en bekjent av oss her til julen. Han har ikke familie, og ikke noe særlig med venner (mannen kjenner ham gjennom jobb), og han har tidligere uttrykt at han gruer seg til jul fordi det blir så ensomt. Vi har veldig lyst til å invitere ham her på julaften, både fordi han er en hyggelig mann og fordi vi ønsker å gjøre noe som gleder andre. Men nå har svigermor begynt å blande seg inn. Hun mener vi ikke skal invitere ham, fordi jula er noe som hører familien til... Jeg synes ikke svigermor har noe hun skulle sagt her, iom at jula skal feires hos oss og at svigers da vil være gjester hos oss. Det blir ikke noe ekstraarbeid for svigermor akkurat, jeg tar meg av alle forberedelser, matlaging osv. Hva ville dere sagt til henne? Jeg vet at hun kan finne på å selv nekte å komme, og da blir jo barna lei seg. Samtidig er det litt prinsippsak for meg. Vi har lyst å gjøre noe uselvisk, for å glede et annet menneske, og da synes jeg ikke svigermor skal få ødelegge dette.
Tabris Skrevet 13. september 2010 #2 Skrevet 13. september 2010 Jeg er enig med dere. Jeg synes det er en flott ting å gjøre. Så lenge julen skal feires hos dere, så er det dere som bestemmer hvem dere vil invitere. At svigermor kan synes det er litt uvant forstår jeg godt, men hvis det gjør at hun ikke vil komme så er det hennes sak.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #3 Skrevet 13. september 2010 Jeg syns vertskapet skal få bestemme hvem som skal komme på en så spesiell dag. Veldig koselig å be han som er ensom. Saken hadde stilt seg helt annerledes hvis svigermor skulle ha det hos henne. På en måte kan jeg forstå henne. Julaften med den nærmeste familien er for mange spesiell. Det kan nok bli litt anstrengende å ha en vilt fremmed mann ved bordet.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #4 Skrevet 13. september 2010 Tror svigermor hadde hatt godt av å tilbringe julen alene et par år på rad, så kan hun se hvordan det er. Flott initiativ av dere, og jeg hadde blåst i hva svigermor tenkte.
Wonders Skrevet 13. september 2010 #5 Skrevet 13. september 2010 julen er tid for store hjerter, og vi har alltid noen som enten ikke har barna i julen, eller som nylig er skilt osv. I oslo er man lett alene, og med gode venner med store hjerter er det lett å dra opp en stol til, mat er det alltids Jeg hadde minnet svigemor på hvilke tradisjoner julen er bygget opp på. Ville ikke krysset henne, men satt ned hele familien og forklart hva samhold egentlig er...
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #6 Skrevet 13. september 2010 Dere bestemmer, det er deres hjem. Det kan jo være greit at hun i det minste har hilst på han før den store julekvelden. Hva med å la svigermor møte han først? Bare ta en kaffe sammen hos dere eller noe? Vi har invitert folk utenom familien som vi vet sitter alene, men da har alle møtt dem først.
Gjest Raindrops Skrevet 13. september 2010 #7 Skrevet 13. september 2010 Jeg er enig med de andre i tråden Familien min har et par ganger hatt besøk i julen av folk som ellers ville vært ensomme, og jeg synes det er en flott ting å gjøre!
ludo Skrevet 13. september 2010 #8 Skrevet 13. september 2010 Dette synes jeg var en kjempebra ting å gjøre.Julen er ikke like koselig for alle. Du har et stort hjerte,kanskje svigermor ser dette etterhvert også?
Gjest Emo Fisk Skrevet 13. september 2010 #9 Skrevet 13. september 2010 Deres hus, deres regler Inviter i vei!
Anglofil Skrevet 14. september 2010 #10 Skrevet 14. september 2010 Kjempeflott at dere gjør dette. Det er dere som bestemmer, ikke svigermor. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2010 #11 Skrevet 14. september 2010 Flott initiativ. Så lenge det skal være hos dere så synest jeg dere kan be i vei. Julen er samhold og jeg får nesten tårer i øynene av å tenke på hvor snille dere er som ber en ensom bekjent, dette sender også gode verdier til barna deres og jeg tror han ensomme mannen blir kjempeglad for å bli invitert. Hvis svigermor nekter så la hun bare sitte alene en jul. Men som noen over nevner kanskje greit at de møtes hjemme hos dere over en kopp kaffe i forkant.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #12 Skrevet 14. september 2010 Hva ville dere sagt til henne? Jeg vet at hun kan finne på å selv nekte å komme, og da blir jo barna lei seg. Samtidig er det litt prinsippsak for meg. Vi har lyst å gjøre noe uselvisk, for å glede et annet menneske, og da synes jeg ikke svigermor skal få ødelegge dette. Her må du være klok... Min svigermor kunne reagert som din svigermor, men jeg vet at jeg kunne klart å fått henne på min side likevel, dersom jeg handlet klokt. Måten å gjøre det på med min svigermor, er å få henne til å føle seg som den snille, den som gjør noe stort for et annet menneske. Mitt råd er at du bør få svigermor med på laget, få henne til å føle seg raus og inkluderende, i stedet for å tre avgjørelser over hodet på henne. På hvilken måte du kan lykkes best er det bare du og mannen din som vet, det er dere som kjenner henne best. For meg, ville metoden vært å bruke svingermors omsorgsfulle sider, minne henne på at hun er så flink til å få andre til å føle seg vel, at jeg trenger henne den kvelden, fordi jeg vil være opptatt med ditt og datt osv... hun elsker å føle seg nyttig og betydningsfull, og da ville jeg gitt henne den følelsen. Men som sagt, hva som fungerer på din svigermor vet de som kjenner henne. Dette vil gå bra, dersom du og mannen din klarer å opptre klokt i denne situasjonen.
Lvly Skrevet 14. september 2010 #13 Skrevet 14. september 2010 Synes ikke hun har noe med dette å gjøre så dette er et opp til dere. Om hun ikke vil komme så er det hennes problem og hun som oppfører seg umodent som heller vil at barna blir lei seg... Synes det er kjempe flott at dere gjør dette, viser hvor stort hjerte dere har!
Rabadamtimtim Skrevet 14. september 2010 #14 Skrevet 14. september 2010 kanskje lurt om sviger mor møter han før middagen et par ganger?! så de er kjent?1
Kråkesaks Skrevet 14. september 2010 #15 Skrevet 14. september 2010 Kjempeflott om dere inviterer han. Jeg ble selv invitert til familien til en kompis i jula for noen år siden og det var den beste julegaven jeg kunne få.
uten filter Skrevet 16. september 2010 #16 Skrevet 16. september 2010 Har hatt samme "dilemma" med min ekssvigermor. Hun kom alltid innom på lørdager, så vi inviterte julegjesten på kaffe en lørdag. Vi sa ikke til henne at det var den personen vi kom til å be, men de fant tonen og det gikk veldig bra. Litt senere sa jeg "forresten, det er NN vi vil invitere til jul", og da var det plutselig helt ok.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2010 #17 Skrevet 16. september 2010 For en utrolig fantastisk ting dere er villige til å gjøre for et annet menneske! Blir helt rørt jeg! :rødme: Stå på, jobb med svigermor og vær gode eksempler for barna deres!
Kara W Skrevet 17. september 2010 #18 Skrevet 17. september 2010 Flott at dere vil invitere noen som er alene i julen. Vi har selv gjort det et par ganger. De har alltid blitt veldig glad for invitasjonen, men noen ganger valgt å takke nei. Muligens av frykt for å komme over slike som din svigermor? Da har vi heller invitert til restemiddag på 26. eller noe, gjerne med flere single venner, slik at det blir et mer inkluderende miljø.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå