Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

har lyst til å starte opp en liten forretning og skal med dette søke om støtte fra kommunen. de har bedt meg lage fullstendig forretningsplan med forretningside,markedsoversikt,budsjetter osv..

jeg klarer ikke å få til alik at salgsbudsjettet skal være lik likviditetsbudsjettet! salgsbudsjettet viser år1,der jeg går i minus.og likviditetsbudsjettet viser hver mnd i år1-og her går jeg i nøytral. skal disse være likt i det hele tatt??

har tenkt å be en regnskapsfører se på dette før jeg sender til kommunnen,men ikke lyst å bruke alle sparepengene på regnskapsføring om ikke nødvendig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Likviditetsbudsjett er en kontantstrømanalyse som hensyntar utgifter (ikke kostnader) og er ikke likt et budsjett som hensyntar den reelle kostnaden ved produksjonen.

Dvs at om du kjøper inn varer i dag har du en utgift, men kostnaden tas ikke før du bruker av varen. Foruten avskrivinger for forringelse.

Skrevet

Kort fortalt så er likviditetsbudsjett om nårinnbetalingene og utbetalingene blir gjort , mens et resultatbudsjett handler om det regnskapsmessige overskuddet eller underskuddet .

Resultatbudsjett og likviditetsbudsjett er ofte forskjellige , men det er likviditetsbudsjettet som ofte påvirker konkursrisiko ; har man ikke pengene når man må betale , så hjelper det fint lite om man kommer til å tjene disse pengene 2 år etter at noen har tatt ut konkursbegjæring hos skifteretten !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...