AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 hei har lyst til å starte opp en liten forretning og skal med dette søke om støtte fra kommunen. de har bedt meg lage fullstendig forretningsplan med forretningside,markedsoversikt,budsjetter osv.. jeg klarer ikke å få til alik at salgsbudsjettet skal være lik likviditetsbudsjettet! salgsbudsjettet viser år1,der jeg går i minus.og likviditetsbudsjettet viser hver mnd i år1-og her går jeg i nøytral. skal disse være likt i det hele tatt?? har tenkt å be en regnskapsfører se på dette før jeg sender til kommunnen,men ikke lyst å bruke alle sparepengene på regnskapsføring om ikke nødvendig..
Illuminati Skrevet 13. september 2010 #2 Skrevet 13. september 2010 Likviditetsbudsjett er en kontantstrømanalyse som hensyntar utgifter (ikke kostnader) og er ikke likt et budsjett som hensyntar den reelle kostnaden ved produksjonen. Dvs at om du kjøper inn varer i dag har du en utgift, men kostnaden tas ikke før du bruker av varen. Foruten avskrivinger for forringelse.
mousepad Skrevet 13. september 2010 #3 Skrevet 13. september 2010 Kort fortalt så er likviditetsbudsjett om nårinnbetalingene og utbetalingene blir gjort , mens et resultatbudsjett handler om det regnskapsmessige overskuddet eller underskuddet . Resultatbudsjett og likviditetsbudsjett er ofte forskjellige , men det er likviditetsbudsjettet som ofte påvirker konkursrisiko ; har man ikke pengene når man må betale , så hjelper det fint lite om man kommer til å tjene disse pengene 2 år etter at noen har tatt ut konkursbegjæring hos skifteretten !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå