Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å ta opp lån til å kjøpe meg inn i et hus. Jeg tjener ca 420.000 i året. Jeg har vanlig studielån for en bachelor, og 20.000 i forbrukslån. Jeg har ca. 3000 i faste utgifter hver måned. Hva tror dere er realistisk?

Jeg skal selvfølgelig spørre om time i banken, men hadde vært så fint å ha en liten anelse på forhånd, slik at jeg vet hva jeg kan forholde meg til. Takk for all hjelp :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den regerelle regelen er maks 2-3.5 ganger inntekt - lån, men:

- Ikke mer lån enn verdien av boligen

- Du må stå for 10% av egenkapitalen selv, eller sikring i annen bolig

Så skal du ha f.eks 1.3 mill i lån må du frem med 130 000,- om du ikke har foreldre som vil kausjonere sitt hus.

Skrevet

Om det er første gang du kjøper bolig kan du få førstehjemslån og 100 % finansiering.

Du kan regne med å få brutto årsinnekt x 3 i lån, minus den gjeld du har fra før (også studielån).

:)

Skrevet

Jeg har allerede kjøpt meg inn med 200.000, regnes det da som 10 % av egenkapitalen? Har pusset det opp, og jeg får kjøpe det til taksten før oppussing. Så min andel blir ca. 700.000, men har altså betalt 200.000 allerede. Da kan det kanskje være mulig å få 500.000 i lån? Med eventuelt 50.000 til for å pusse opp litt mer for?

Skrevet

Om det er første gang du kjøper bolig kan du få førstehjemslån og 100 % finansiering.

:)

Nei, ikke nå lengre. Absolutt maksimum nå er 90% med mindre man får pant i foreldres(etc) bolig.

Finn gjerne kilder som sier noe annet, etter sommeren i år :)

Skrevet

Nei, ikke nå lengre. Absolutt maksimum nå er 90% med mindre man får pant i foreldres(etc) bolig.

Finn gjerne kilder som sier noe annet, etter sommeren i år :)

*surfer meg inn på banken* Satan! Du har rett Ueland! ;)

Skrevet

Har en grunnlønn på 440k i året, gikk inn med 300k egenkapital og fikk et lån på 2m.

Låner da nesten 5x inntekt!

Så det er individuelt, snakk med banken!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...