Gå til innhold

Utbetaling av feriepenger i staten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ola slutter i en godt betalt jobb i Staten i juli 2010. Vil ikke de opptjente feriepengene bli utbetalt i 2011 da for å unngå å måtte skatte av dem?

I det private marked trodde jeg at du måtte gi beskjed hvis du vil ha feriepenger utbetalt samme år som du slutter. I august har Ola fått utebetalt opptjente feriepenger og har måtte skatte 45% av disse, han har ikke gitt noe beskjed om at han vil ha dem nå... Er det rett da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ola slutter i en godt betalt jobb i Staten i juli 2010. Vil ikke de opptjente feriepengene bli utbetalt i 2011 da for å unngå å måtte skatte av dem?

I det private marked trodde jeg at du måtte gi beskjed hvis du vil ha feriepenger utbetalt samme år som du slutter. I august har Ola fått utebetalt opptjente feriepenger og har måtte skatte 45% av disse, han har ikke gitt noe beskjed om at han vil ha dem nå... Er det rett da?

Ja, det er helt korrekt. Dersom Ola ønsker å ikke få utbetalt feriepengene sluttåret må han be om dette, og det er ikke noe han har krav på å få.

Fra Ferieloven:

§ 11. Utbetaling av feriepenger

(...)

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html#11

Skrevet

Ola skatter like mye uansett om han får feriepengene utbetalt i år eller til neste år. Det er altså ikke slik at han taper noe på å få dem utbetalt i år (med mindre feriepengene fører til at han får toppskatt).

Skrevet

Takk for svar. Skjønner det nå:)

Ble nok litt forvirret da jeg på tidligere arbeidsplasser har fått utbetalt feriepenger året etter at jeg sluttet og trodde det var sånn ellers også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...