Birdbrain Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 Jeg er en mann som har foretatt ett innbrudd her på kvinneguiden, men tror det er få andre steder å få svar på disse spørsmålene. Jeg har tenkt å prøve om brodering er noe kult å holde på med. Hadde tenkt å prøve meg på en løper i første omgang, men alle de pakkene med mønster/stoff/garn jeg har funnet har ett slags hullet stoff for å brodere på. Jeg synes ikke dette ser noe særlig pent ut, og hadde lyst til å bytte ut stoffet med "vanlig dukestoff". jeg vet overhodet ikke noe om dette, så noen spørsmål: 1: Hva er "vanlig dukestoff"? 2: På pakkene står det f.eks at det er 5,4 ruter per cm. Er dette direkte overførbart til vanlig stoff, slik at om jeg skal beholde størrelsen blir det da 5,4 tråder pr cm i veven på det vanlige stoffet? 3: Mener å uske fra da mor drev med slik at hun delte broderitråden i mindre deler slik at den ble tynnere. Bør jeg følge det som eventuelt står i pakken når jeg velger annet stoff å brodere på, eller bør jeg ta hensyn til noe annet?
lilleGrethe Skrevet 13. september 2010 #2 Skrevet 13. september 2010 Broderistoffet med hull (Aida) er beregnet på broderi som korssting o.l. Det gjør det lettere å telle og få det rett. Hvis du vil brodere på dukstoff uten hull, er det vanskeligere å brodere rett, siden du da må telle hver enkelt tråd, men det ferdige resultatet blir jo gjerne finere. Dukstoffet du da bør velge heter tellelin, og er beregnet på broderi. Disse kommer med ulikt antall tråder per cm, f.eks. 11x11 tråder per cm. Det er nok ikke så lett å bare overføre mønsteret fra en oppskrift beregnet på aida til broderi på tellelin - du må også ta hensyn til antall tråder, som sannsynligvis bør være færre med tellelin enn med aida. Du husker riktig at moren din delte tråden - broderitråd har 8 tråder, og deles vanligvis til 4, 3 eller 2 tråder, og noen ganger bare 1 tråd, avhengig av stoffet og mønsteret. Du kan jo sjekke litt på forskjellige nettsider for broderi, f.eks. http://www.brodeributikken.no Kanskje du kan få litt veiledning av noen som har drevet med broderi i nærheten av der du bor? Hvis det finnes et husflidlag, kan de helt sikkert hjelpe deg videre! Lykke til!
Birdbrain Skrevet 13. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2010 Takk for svar. Det var en del å tenke over der. Var innom en brodeributikk før helga, og det var ikke mye hjelp å få der. Får prøve husfliden i ettermiddag. Ellers får jeg prøve meg med Aida som det første for å se om jeg skal prøve å gjøre noe mere "avansert" etterhvert. BB
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå