Gå til innhold

Det skjer ting..

Anbefalte innlegg

Skrevet

God morgen alle sammen :)

Jeg har en litt "teit" ting og komme med, men må bare få det ut.

Etter at vi flyttet til dette huset vi bor i nå så har jeg og samboeren begynnt og få følelsen at huset er overvåket. Vet ikke om dette er bare vi som er paranoide, eller om det virkelig ligger noe bak det.

Husverten vår dukker opp på merkelige tidspunkter, og som regel da han tror at vi sover, sånn som i natt, var jeg våken for og studere, mens samboeren sov.

Jeg og hunden vår satt i stua, hunden hører også disse lydene vi hører.

Det begynner og gi meg litt creeps.

Noen som har opplevd og blitt overvåket av huseieren før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei,dette har jeg ikke opplevd. Men jeg ville ikke ha syntes det hadde vært noe koselig hadde jeg vært i den situasjonen. Høres sikkerlig kjipt ut,å man ønsker jo en viss privatliv også!

Skrevet

Ei jeg kjenner, hadde lenge misstanke om at huseieren var i leiligheten hennes mens hun ikke var hjemme.

En dag når hun egentlig skulle vært på jobben, lå hun å sov på sofaen, og gjett hva hun våknet av? Huseier som står i gangen og blar igjen regningene hennes på kommoden!

Hun blei livredd, og ropte "hva faen gjør du her?", hvorpå huseier skvatt til, løp ut av leiligheten og opp i sin bolig rett over. Hun flyttet forøvrig ut dagen derpå..

FREAKY!

Skrevet

Du sier at huseieren "dukker opp", hva mener du med det? Hvis han bare er i nærheten av huset deres og selv bor rett i nærheten - kan det tenkes at han bare er ute og går tur e.l.? Hvis han kommer inn i huset deres så er det et klart lovbrudd. Han har ikke rett til å gå inn som han vil, dere har krav på varsel i forkant.

Skrevet

Du sier at huseieren "dukker opp", hva mener du med det? Hvis han bare er i nærheten av huset deres og selv bor rett i nærheten - kan det tenkes at han bare er ute og går tur e.l.? Hvis han kommer inn i huset deres så er det et klart lovbrudd. Han har ikke rett til å gå inn som han vil, dere har krav på varsel i forkant.

Vel, som jeg skrev over her, han dukker opp ved merkelige tidspunkteder.

Absolutt alle de gangene han kommer hit så driver vi med private ting.

Han dukker opp da vi nettopp har kommet ut av dusjen, han har nesten sett meg naken 3 ganger, alle gangene etter at jeg kom ut av dusjen.

Andre ganger har han dukket opp da vi har sex på ettermiddagen.

Eller så kommer han alltid da vi har besøk.

Uten om disse gangene det skjer noe "spessielt" ser vi han ikke i hele tatt.

Det er noe muffins her, det virker som han føler med på vårs, eller har video overvåking i huset eller noe.

Skrevet

Han går inn til dere, altså?

Skrevet (endret)

...med andre ord kommer han inn i huset deres?

Si i fra eller helst: skriv et formelt brev (da har du det svart på hvitt at du har klaget).

Siter gjerne husleieloven:

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Han skal KUN inn dit hvis det er i forbindelse med vedlikeholdsarbeider, og da skal dere ha frist i god tid.

Endret av Pingting
Skrevet

Han går inn til dere, altså?

Ja, han går inn til oss, da vi er hjemme verfall, om han gjør det da vi ikke er hjemme aner jeg ikke :glare:

Gjest navnelapp
Skrevet

Ja, han går inn til oss, da vi er hjemme verfall, om han gjør det da vi ikke er hjemme aner jeg ikke :glare:

Det skal han ikkje, som det framgår av lovteksten over, med mindre det er snakk om tilsyn (i praksis viss det er mistanke om at ting blir øydelagt eller det er skade på installasjonar) eller for vedlikehald.

Skrevet

Lås døra fra innsiden når dere er hjemme eller sett på en krok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...