Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er min bestemor gått bort, og det ble mye mer trist enn jeg hadde trodd og forventet. Men nå har det seg slik at av ulike årsaker så hadde det vært best for meg om jeg kom og reiste igjen på samme dag som begravelsen. Tror dere familien min vil bli støtt av det? Hadde dere sett på det som disrespekt dersom ett av barnebarna kom tidlig på morgenen, og reiste igjen samme kveld? Dersom barnebarnet forklarte det skikkelig, og spurte først om det var greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alltid vondt når besteforeldre dør, så først av alt - kondolerer.

Jeg tror ikke familien din ville bli støtt av det, dødsfall kommer brått på, og det med stram timeplan tror jeg de fleste forstår. Jeg ville uansett tatt mer hensyn til meg og min egen sorg i en sånn situasjon, enn hva de i familien tenkte. Som du sier, du kan jo forklare hvorfor du velger å gjøre det på den måten du gjør.

Skrevet

Det er alltid vondt når besteforeldre dør, så først av alt - kondolerer.

Jeg tror ikke familien din ville bli støtt av det, dødsfall kommer brått på, og det med stram timeplan tror jeg de fleste forstår. Jeg ville uansett tatt mer hensyn til meg og min egen sorg i en sånn situasjon, enn hva de i familien tenkte. Som du sier, du kan jo forklare hvorfor du velger å gjøre det på den måten du gjør.

Takk for kondolanse. Hun var svært gammel, og døde av alderdom. Ble svakere og svakere de siste dagene nå.

Jeg vil først og fremst ta hensyn til min mor. Hva søskene mine syns mener jeg at ikke er like viktig. Dette var den eneste besteforeldren jeg har hatt i livet mitt, og moren min var en av to barn hun hadde. Men hvordan uttrykker jeg meg uten å høres ut som om jeg ikke eier respekt? Syns dette er litt vanskelig.

Skrevet

Ja jeg synes det er greit at du kommer og drar på samme dag. Dette er en naturlig følge av å være gammel! Og er først og fremst dine foreldres tap. Du er ikke til for å trøste dem. Det er en uting det der at generasjonene bakover konsekvent vender seg til egne unger for å få dekket sine behov, når det SKAL til ehver tid være motsatt!

Vær rolig og bestemt. Sorg har ingen tidsramme. Og for deg må det utsettes akkurat nå.

Kondolerer så mye og masse lykke til med alt sammen.

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon selv når min bestefar døde.

Mamma var takknemlig for at jeg kom - uansett tidspunkt (for jeg valgte å ikke dra i begravelsen) og uansett hvor lenge jeg kunne bli. Det handler om å være der for familien sin, selv om det kun er i et par timer. Det er kjempefint at du tar deg tid/har mulighet til å dra, selv om det ikke blir over flere dager. Det regnes ikke i antall minutter du har mulighet til å være tilstede, for eksempel, hva din familie betyr for deg eller hva din bestemor betydde for deg.

Selv om det er en tung tid for din mor, så tror jeg hun vil forstå. Jeg syns du skal ringe og si det som det er. Og det kan være lurt å legge vekt på at du ønsker at hun skal forstå hvorfor du ikke hadde muligheten til å gjøre det annerledes, uten å spørre om det er greit. Hvis dette er den beste måten for deg, så er det det. Det ordner seg nok!

Skrevet

Ja jeg synes det er greit at du kommer og drar på samme dag. Dette er en naturlig følge av å være gammel! Og er først og fremst dine foreldres tap. Du er ikke til for å trøste dem. Det er en uting det der at generasjonene bakover konsekvent vender seg til egne unger for å få dekket sine behov, når det SKAL til ehver tid være motsatt!

Vær rolig og bestemt. Sorg har ingen tidsramme. Og for deg må det utsettes akkurat nå.

Kondolerer så mye og masse lykke til med alt sammen.

Du høres skikkelig ut osm en egotripp.

Skrevet

Du høres skikkelig ut osm en egotripp.

Ikke enig i at hun høres ut som egotripper, men kan være moren trenger litt støtte nå? Likevel er det fakta at noen foreldre bruker barna som støtte. Dødsfall er noe man ikke kan forberede seg på og ikke sorgen som kommer selv om man tror man er forberedt. Alle har også sin måte å vise sorg på. Tror jeg ville satt av noen dager, men litt avhengig av hvem familien hadde rundt seg nå. For min egen del ville jeg brukt noen dager sammen med familien, hvis det ikke var umulig.

Kondolerer ts. Ta et valg på grunnlag av hele situasjonen og ikke på hva som skrives på kg.

Skrevet

Takk for gode innspill. Jeg har snakket med min mor, og hun hadde ingen innvendinger mot at jeg kom og reiste samme dag, tvert imot. Hun syns at dersom det var den eneste måten jeg kunne få det til på så var det helt flott.

Jeg må bare si: Jeg er litt enig i at det på en måte ikke handler om alle andre, men om en selv og hvordan en velger å håndtere sorg. For min del er ikke begravelsen noe jeg ser på som viktig. Det som er viktig er hvilke minner jeg sitter igjen med av min bestemor og hvordan jeg velger å sørge. Selvfølgelig skal jeg støtte familien min. Jeg mener f.eks at hva min mor syns akkurat nå er mye, mye viktigere enn hva f.eks mine søsken, tanter og onkler. Jeg er der for hennes støtte. Fordi hun syns at det er viktig at vi alle er der. For meg er det bare en formaligtet.

Det er ikke enten eller. Man skal tenke på seg selv, men samtidig ta hensyn til de rundt en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...