Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke kommet helt dit at vi skal kjøpe hus enda, men vi har fått en tomt av min pappa. Da lurer jeg på, vet noen hvor mye man kan få i lån dersom vi har en inntekt på ca. 300.000 og 500.000?

Vet ikke helt hvor mye vi har i egenandel, ikke så mye penger - men blant annet grunnmur, maling, og noe annet.

Vi er i startfasen begge to, jeg i begynnelsen av 20, han i slutten av 20 årene

Går ikke banken utifra inntekt? Eller har jeg missforstått feil?

Mvh en som gleder seg til å bygge hus!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt kan man låne 2,5-3 ganger inntekt. Så kommer det jo an på hvilke andre utgifter dere har, studielån, billån, barnebidrag etc. Ta en tur til banken dere og ta med dere lønnsslippene og likningen fra sist år så får dere et anslag.

Skrevet

Banken baserer seg på:

-boligens verdi

-Inntekt

-Egenkapital

Dere får mellom 2-3.5 ganger inntekten i lån, men dere må ha 10% av lånet i egenkapital(noe som fort blir 1-300 000 Kr). Egenkapitalskravet forfalles om dere har foreldre som vil bruke sine boliger som kausjon, noe en ikke bør gå ut ifra ;)

Dere får (selvsagt) heller ikke mer lån enn verdien på huset :)

Skrevet

Ok. Flott, tusen takk!

Men egenkapital kan vel også være andre ting enn penger? Stemmer ikke det?

Skrevet

Ok. Flott, tusen takk!

Men egenkapital kan vel også være andre ting enn penger? Stemmer ikke det?

Dere har egenkapital, tomten.

Skrevet

Egeninnsats ved bygging av hus f.eks teller og som egenkapital ja, dog litt usikker på hvordan det regnes ut siden det heter at bankene maks låner ut 90% av leiligheten/huset sin verdi.

Gjest Constanze
Skrevet

Dere har tomten i tillegg til bla grunnmur og det er en ganske solid egenkapital.

Skrevet

Tusen takk til dere som svarer!

Skrevet

När du ska bygga hus må du ha et byggelån och då krävs som oftast 30-35% egenkapital. Som nämnt ovan har du en god start med tomten som sikkerhet, så gå in på banken och prata med dem!

Skrevet

Banken baserer seg på:

-boligens verdi

-Inntekt

-Egenkapital

Dere får mellom 2-3.5 ganger inntekten i lån, men dere må ha 10% av lånet i egenkapital(noe som fort blir 1-300 000 Kr). Egenkapitalskravet forfalles om dere har foreldre som vil bruke sine boliger som kausjon, noe en ikke bør gå ut ifra ;)

Dere får (selvsagt) heller ikke mer lån enn verdien på huset :)

Det er ikke korrekt. Hva og hvor man kan låne til er opp til banken. Men det de vil ha er sikring for lånet. Og da kan du maksimalt sikre 90% av boligens verdi i lånet. Dvs 10% av boligens verdi + evt lån utover til omkostninger/dokumentavgift/etc må sikres enten i egenkapital eller i andre verdier (f.eks. foreldres bolig).

Når det gjelder lånesum så bruker de en tabell til å regne ut din likviditet. Da regner de med at renten stiger til minst 8% og ser om du har penger til å betjene det i mnd. De bruker stortsett SIFO sitt budsjett.

Selv fikk jeg tilbud om å låne nesten 5x min årsinntekt og likevel hadde jeg nok penger til overs i mnd (dersom renten steg).

Har du anledning til å sikre lånet ditt i foreldres bolig så bør du sikre ca 75% i egen bolig og ca 25% i foreldres. Da oppnår du best rente. Ett prosentpoeng rente utgjør et del tusen i året.

Husk at banken vurderer alle kunder individuelt, gjør et godt inntrykk og sett dere inn i konsekvenser ved å ta opp store lån dersom betingelsene eller livssituasjon endrer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...