einna Skrevet 12. september 2010 #1 Skrevet 12. september 2010 Som tittelen sier - hvor mye "ting", altså småtteri, klær og diverse fiksfakserier har dere? Jeg har akkurat flyttet (snakk om leiligheter på ca 50m2), og da kom jo alt fram i lyset, føler at jeg har mengder vissvass og en haug med klær (men har "ingenting" å ha på). Har akkurat begynt på et rydde/kaste-prosjekt, men synes det er så vanskelig. Lurer derfor på hva dere gjør med alle tingene som hoper seg opp etter hvert
Gjest Consensio Skrevet 12. september 2010 #2 Skrevet 12. september 2010 Hadde det slik før jeg også, men har gjort en helomvendig i livet. Først ryddet jeg unna ALT som jeg anså som unødvendig (solgte, kastet, ga bort) Så ryddet jeg bort ting jeg ikke helt klarte å gi slipp på. Pakket det ned og la det i skaper, skuffer, kjeller. Jeg ga det 1 år. Hadde jeg ikke tatt frem tingene i løpet av det året, brukt det på en eller annen måte, ja så ble det solgt eller gitt bort. Jeg kjøper aldri noe i dag som jeg ikke har en spesifikk plass til eller har bruk for.
Gjest Katee Skrevet 12. september 2010 #3 Skrevet 12. september 2010 Jeg kastet eller ga vekk utrolig mye da jeg flyttet sist. Likevel ser jeg nødvendigheten i å ha en opprydning nå og da. Gir bort en del klær og sånt til familie, venner, veldedighet osv. Videre så ønsker jeg meg for det meste bruksting til bursdag og jul som kan kastes når de er slitt ut. Likevel føler jeg at jeg har utrolig mye Og har gitt meg selv minimum 1 mnd shoppestopp
Gjest Raindrops Skrevet 12. september 2010 #4 Skrevet 12. september 2010 Uff, alt for mye. Jeg har flyttet tre ganger på ett år nå, og hver gang jeg flytter så føler jeg at jeg kaster 1/3 av alt jeg eier. Men likevel er det utrolig mye når jeg skal flytte igjen. Spesielt kleshaugen min har en tendens til å vokse seg ut av klesskapet. Nå ga jeg bort 2 søppelsekker med klær til fretex forrige sommer, to til i løpet av året, og tre nå når jeg flyttet denne gangen. Likevel har jeg mengder med klær igjen. Jeg burde virkelig roe ned på shoppingen.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2010 #5 Skrevet 12. september 2010 Vi kjøper svært sjeldent klær og annet stæsj til å ha i hjemmet. Har som regel at når en ny ting kommer inn, så skal en gammel ut. Tar med jevne mellomrom en skikkelig opprydning i skap og skuffer, kaster gammelt skrot og gir bort brukbare klær til fretex. Det som tar mest plass må være papirer, det kommer utallige papirer fra etater og annet som hoper seg opp i skuffene i løpet av året. Der trengs det mere opprydning. Det som ligger i et skap lenge nok og ikke blir brukt har ingenting der å gjøre, og burde kastes/gis bort.
einna Skrevet 12. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 12. september 2010 (endret) Takk for svar Nå har jeg kastet og sortert masse, men synes det er så vanskelig. Er så mye som en husholdning "trenger". I tillegg er det samboers ting (ikke så masse heldigvis). Skal snart flytte til noe større, og det gleder jeg meg veldig til. Litt av motivasjonen min for å kaste ting nå er at jeg ikke skal fylle opp nyleiligheten med gammelt vissvass, og det hjelper en del. Noen som har flere konkrete tips til hvordan jeg kan motivere meg selv til å kaste/gi bort mest mulig? Det som ikke er brukt på en stund var et godt tips, men tenker mye at "jeg kan jo få bruk for det" og så er jeg så glad i ting (men hater rot, haha). EDIT: Er ung og i etableringsfasen, så det har vært "spare på alt, for vi har lite" modus en stund, og det er vanskelig å snu. Endret 12. september 2010 av einna
einna Skrevet 13. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 13. september 2010 Nå har jeg viet to dager til å sortere det som sorteres kan! Klær/undertøy/sko, toalettsaker, papirer/skolesaker, verktøykasse, magasiner, penner (hehe), roteskuffer... Nå gjenstår bare pyntetingene. Kastet kanskje 4-5 søppelsekker med ting og klær. Har lagt vekk sommerklær og en del klær som ikke passer så bra for øyeblikket - har lagt litt på meg Har kommet frem til at jeg ikke har SÅ masse vas som jeg først trodde. Masse er sesongstuff, og en del er nødvendig en sjelden gang. Skulle gjerne kastet mer, nå som jeg er i gang, men må jo ha litt. Føltes så mye fordi vi har alt framme/stående i ekser, etter flytting og mangel på bod. Deilig å ha en skikkelig gjennomgang, lenge siden sist nå
Christiane_W Skrevet 14. september 2010 #8 Skrevet 14. september 2010 Det har alt for lett for å hope seg opp, det er sikkert og visst! Jeg har dessuten litt for god plass (var bedre å bo på 70 m2, da begrenset det seg litt selv), og er ikke spesielt glad i å kaste ting. Jeg elsker å pynte opp i hjemmet mitt og er veldig detaljorientert, noe som resulterer i at jeg f.eks. hater å ha et sammensurium av forskjellige blomsterpotter i vinduene, de må være fra samme serie. Dermed blir en ny potte til 10 nye potter om jeg skal ha til stua. Jeg har nok tre-fire sett med blomsterpotter i kjelleren. Jeg tenker litt for ofte at "jeg får sikkert bruk for den igjen så jeg setter den i kjelleren/på loftet/i skjulet/på "roterommet" og der blir den stående. Neste sommer skal badet pusses opp og da skal det leies container, så da skal jeg ta en ryddesjau når jeg først har en container i gårdsplassen. Klesskapet mitt er jeg ganske flink til å holde ryddig. Hver vår og høst (når sommer-/vinterklær pakkes opp/bort) går jeg gjennom både det jeg pakker ned og det som pakkes opp med de "kritiske brillene" på. Brukbare ting går til Fretex og noe blir kastet, i vår gikk det en sekk til Fretex og et par bæreposer gikk i søpla. Jeg kjøper en del dyre sko, vesker og accessoirer, disse forsøker jeg som regel å selge på Finn før jeg evt. gir dem til Fretex.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #9 Skrevet 14. september 2010 Jeg har ikke god plass, men veldig mange ting. Ønsker meg større plass sånn at jeg kan sette bort sesongtingene og ha det greit i de rommene som jeg til vanlig bruker. Når mye ikke har sin faste plass, blir det nytteløst å forsøke å rydde. Plassene byttes og det ser bare like rotete ut hele tiden. Har også ryddet og kastet/gitt bort hver gang jeg har flyttet, men det blir ikke mindre ting alikevel. Og hybelen min blir heller ikke større.
Gjest AnneShirley Skrevet 14. september 2010 #10 Skrevet 14. september 2010 Vi har skrekkelig mye ting for tida, men det må nesten bare være sånn. Har f.eks babyting som vi har "pakket bort" etter sønnen, men som snart skal fram igjen til neste baby. Og så har jeg både "før gravidklær" som jeg ikke vil gi opp å komme inn i, gravidklær, ammeklær og romslige "ettergravidklær". Alt dette er ting som vi skal ta en storopprydding på om noen år (3-4 år?) Mannen har skrekkelig mye turutstyr (er friluftsentusiast). Jeg lurer av og til på hvor mang ulike telt, soveposer, kokeutstyr, fjellsko, turklær, skipar osv osv man egentlig må ha, men jeg får overlate det til han å holde orden i det. Selv har jeg garn, stoff, strikkepinner, møster og oppskrifter som absolutt skulle vært ryddet opp og systematisert. Jeg har en vev stående i garasjen pga jeg har arvet den og ikke helt klarer å gi slipp på tanken at "kanskje en dag kan jeg få tid og anledning til å lærer meg å veve". Vi har store mengder bøker, faglitteratur, skjønnlitteratur, barnebøker. Mer enn vi har hylleplass til, men vi vil jo ikke kvitte oss med noen av disse. Lillegutt får stadig flere leker og sprer dem stadig mer i huset. Og når det snart blir to barn blir det sikkert ikke mindre av dette. I det hele tatt har jeg resignert litt for tiden og tenker at OM NOEN ÅR.. DA skal jeg rydde og kaste. Da skal jeg kvitte meg med alt som har med graviditet og babyer å gjøre. Da kan barna etter hvert forventes å være med å holde orden på leker. Da kan vi ha litt flere bokhyller osv osv.
momo Skrevet 14. september 2010 #11 Skrevet 14. september 2010 Jeg har i sommer flytta fra 75 m2 til 120 m2. Og før jeg flytta så kjørte jeg utallige turer på dynga, ga bort masse til venner. Allikevel så aner jeg ikke hvor alt skal plasseres i den nye leiligheten min, føler jeg har alt for mye. Og ikke for å prate om klær, jeg har masse klær, men har aldri noe og ha på meg, og lite som passer sammen. Så har jeg siste årene gått litt opp og ned, så har jo alltid masse klær som er for små eller store.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #12 Skrevet 14. september 2010 Vi flytta fra enebolig til leilighet på 50 kvm i år, og kjørte flere store lass på søppeldynga, ga bort masse til venner, Fretex osv og tok ikke med oss noe særlig store ting bortsett fra senga... vi har vært litt halvetablerte og med begrenset økonomi, så mange ting har båret veldig preg av billig/arvet/utdatert (type stor rød sofa, furubord etc). Det har vært utrolig godt å få sortert så mye som vi måtte, og det er ikke sååå mye som har kommet gjennom nåløyet til den nye leiligheten. Likevel har vi fortsatt flere esker med ting og klær stående, og boden er så godt som stappfull. I tillegg har jeg 5-10 store esker med bøker og noen ting stående hos foreldrene mine - og samboern har satt igjen omtrent like mye hos sine
MonThe Skrevet 14. september 2010 #13 Skrevet 14. september 2010 Jeg og en gjeng med venninner arrangerer byttekveld denne uka -- vi er 6 jenter som alle har rydda i klesskap/accesories/sko/skerf etc . Super måte å kvitte seg med det som er gammlet, og forhåpentligvis blir det med noe "nytt" hjem og! Det ingen har bruk for gir vi til frelsesarmeen/fretex. Har ellers gitt bort møbler/div. kjøkkenutstyr,lamper etc. til familie/venner, bruker finn.no flittig, og er også med i diverse kjøp/selg/bytt-grupper på facebook.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå