Gå til innhold

Tove

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å lære meg å lage tovede tøfler, men synes at alle mønstrene jeg finner på nett er noe mangelfulle.

Har jeg forstått det riktig at man bare strikker en sokk, og så vasker den i maskinen? Hvor mye for stor må man evt. strikke sokken? Blir sålen noe særlig tykk av dette, eller vil de fleste tøfler slites ut relativt raskt?

Jeg husker å ha sett noen som tover på gammeldags vaskebrett, men det var kanskje det man gjord før man brukte vaskemaskin?

Setter pris på litt starthjelp her!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Disse er veldig lette å lage :

http://blogg.hobbyboden.com/tonem/index.php?cat=775

http://strikkepinnen.blogg.no/1256471929_firkant_tfler.html

Vet ikke hvordan det vil være å bare strikke sokker og tove de, leste et sted at når man skal tove så bør man strikke plagget 30% større enn hva man vil plaget skal bli etter toving, men vet ikke om det stemmer.

Sålen blir endel tykkere, men det avhenger av hvilket garn du bruker og hvor mye plagget blir tovet. Det kan være greit å strikke noen prøvelapper og prøve seg frem :) Jeg bruker grønnsåpe i maskinen når jeg tover. Lykke til :)

Skrevet

Hvor mye det krymper avhenger av garnet du bruker. Spør i en garnbutikk, de kan nok hjelpe deg :) Og jeg tover med zalo og oppvaskhansker. Man kan tove de i vaskemaskin, men jeg synes det er sløseri med vann og strøm for å tove en eller to sokker :P Dessuten føler jeg at jeg har bedre kontroll med formen om jeg tover for hånd. Da kan man ta litt ekstra enkelte steder for å forme :)

Skrevet

Må man vaske dem alene i maskin, eller kan jeg slenge dem inn sammen med den vanlige tøyvasken min? Er enig i at det høres litt bortkastet ut å kjøre en hel maskin for ett par sokker.

Når du tover for hånd så bruker du bare varmt vann og gnikker?

(trenger noen ganger ting med teskje, jeg :sjenert: )

Skrevet

for all del, ikke legg de i maskinen sammen med noe annet. Da blir alt ullete. Helst bør du kjøre en skylling etter tovingen også, siden det ofte er litt ull igjen i vaskemaskinen etter tovingen. Men du kan jo greit kjøre flere tøfler i en vask samtidig.

Skrevet

Et godt tips er å legge inn en gammel jeans (moden for kasting) eller et håndkle. Dette vil gjøre at tovingen blir tettere!

Prøv med temperatur på 40 grader, og kjør evt en runde til på 60 grader om du syns det ble for lite tovet. Jeg har nemlig brent meg på at det ble for mye tovet, og dermed også for lite til å bruke til noe fornuftig.

Skrevet

Må man vaske dem alene i maskin, eller kan jeg slenge dem inn sammen med den vanlige tøyvasken min? Er enig i at det høres litt bortkastet ut å kjøre en hel maskin for ett par sokker.

Når du tover for hånd så bruker du bare varmt vann og gnikker?

(trenger noen ganger ting med teskje, jeg :sjenert: )

Bruker varmt vann ja, og MASSE zalo. Også gnikker og gnur jeg i vei! Blir ganske svett etterhvert! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...