Gjest Gjest Skrevet 12. september 2010 #1 Del Skrevet 12. september 2010 Hei, etter nå og ha besøkt to hudleger og snakket med allmenlege har jeg skjønt at det ikke er noen vei uten om kniven om jeg ønsker å bli kvitt en føflekk i ansiktet jeg finner svært sjenerende. Først fikk jeg beskjed av fastlegen at det lett kunne fryses bort. Jeg ble henvist til en hudlege som sa at han ikke kjente til dette og mente fastlegen min var uvitende... Jeg fant dermed en annen hudlege på egen initiativ og skaffet ny henvisning. Denne hudlegen var åpenbart langt proffere enn den første. Jeg beskjed om at å fryse den ville skape et hvitt merke samt at den ville dukke opp igjen før eller senere og forklarte at denne måtte gjøres av privat kirurgisk klinikk siden det er de som kan gjøre det best ettersom de syr på en mye proffere måte enn vanlige leger. Det har selvsagt sin pris, men jeg har bestemt meg for at dette er noe jeg ønsker. Faren er at jeg får et småsynlig arr i en tid. Spørsmålet mitt er som følger, har andre erfaringer med dette og hvor stort arr jeg risikerer? Jeg er gutt, så i forhold til jente er det ikke fullt så farlig for med et lite "bad ass" arr... Heller det enn en stygg føflekk. Og for det andre, er det mulig å dekke evt. arr rett etter operasjonen med dekkstift? Gjerne andre tips og erfaringer også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2010 #2 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg har fjernet 7 føflekker siste halve året. 4 ble skåret bort og der er det arr som ikke er pene (men allikevel mindre synlig enn før). 3 stk har jeg fryst bort (det var sånne utsikkere) på privat laserklinikk, det ble sagt at frysing var det beste mtp arrdannelse. Dersom de skulle gro ut igjen kunne jeg komme tilbake og få det rettet. (har ikke sett resultatet ennå, er bare 4 dager siden). Om en stund skal jeg tilbake tilklinikken og fjerne et par føflekker i annsiktet med laser, blir spennende å se resultatet. Personlig ville jeg ikke ha brukt dekkstift på arret før det var gått minst 14 dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eternity Skrevet 12. september 2010 #3 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg har fjernet 2 i ansiktet hos hudlege, og det blir et lite hvitt merke, ja, men det er ingen andre enn meg selv legger merke til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestana Skrevet 12. september 2010 #4 Del Skrevet 12. september 2010 Hei! Jeg fjernet en føflekk i ansiktet i vinter/vår. Den var ca 8 cm i diameter, og av typen som stod litt ut. Hudlegen brente den bort, og det var kjempeeffektivt! Det var litt vondt å få satt bedøvelse i den, men selve brenningen bare kilte litt (den brente lukta var litt ekkel, men absolutt til å leve med). Jeg gikk med plaster i et par uker, som jeg skifta ofte for å rense såret. Etter at skurven datt av brukte jeg et spes plaster (mepiform eller noe) som jeg klipte til slik at det var like stort som arret. Dette var for å gjøre arret penest mulig. Dette brukte jeg nesten døgnet rundt i en mnds tid, etter det brukte jeg det når jeg var ute i sola, for det var viktig ikke å utsette arret for sol det første året, for da blir arret penest. Nå er det 6-7 mnd siden, og man kan nesten ikke se at det har vært en føflekk der. Jeg er kjempefornøyd, og anbefaler det absolutt Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest traadstarter Skrevet 12. september 2010 #5 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg har fjernet 7 føflekker siste halve året. 4 ble skåret bort og der er det arr som ikke er pene (men allikevel mindre synlig enn før). Men var det hos proff kirurg? Har også skåret bort en på leggen, og der er det et tydelig merke, men det var hos fastlegen der jeg man kun betaler et par hundre kroner. Hos privat bruker de en helt annen type sting. Jeg har fjernet 2 i ansiktet hos hudlege, og det blir et lite hvitt merke, ja, men det er ingen andre enn meg selv legger merke til det. Men det blir kanskje tydeligere når man blir brun? Dessuten ønsker jeg helst å kvitte meg med problemet, ikke bare gjemme det. Hudlegen jeg var hos fortalte at det etter hvert begynne å komme pigmenter til overfalten igjen... Jeg fjernet en føflekk i ansiktet i vinter/vår. Den var ca 8 cm i diameter, og av typen som stod litt ut. Hudlegen brente den bort, og det var kjempeeffektivt! Jeg går ut i fra at du mener mm. Brenne, dvs. laser? Hudlegen jeg var hos frarådet laser, men hvordan er det med det? Brener man bort roten også? Min er hvert fall rundt 8 mm.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestana Skrevet 13. september 2010 #6 Del Skrevet 13. september 2010 Jeg går ut i fra at du mener mm. Brenne, dvs. laser? Hudlegen jeg var hos frarådet laser, men hvordan er det med det? Brener man bort roten også? Min er hvert fall rundt 8 mm.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 13. september 2010 #7 Del Skrevet 13. september 2010 Jeg betalte masse penger for å få gjort det hos en privat plastikkirurg. Sitter med et temmelig stygt og skjemmende arr. Venninnen min som skar bort sin, fikk bare en bitteliten tynn strek. Så jeg tror ikke man sikre seg uansett, det har nok litt med hva slags groevne huden har også. Jeg synes uansett at det er bedre med arret jeg har nå, enn den stygge føflekken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Traadstarter Skrevet 13. september 2010 #8 Del Skrevet 13. september 2010 Jeg betalte masse penger for å få gjort det hos en privat plastikkirurg. Sitter med et temmelig stygt og skjemmende arr. Venninnen min som skar bort sin, fikk bare en bitteliten tynn strek. Så jeg tror ikke man sikre seg uansett, det har nok litt med hva slags groevne huden har også. Jeg synes uansett at det er bedre med arret jeg har nå, enn den stygge føflekken. Var det hos ulike hudleger? I så fall ville gjerne likt å vite hvor både du og venninnen din gjorde det Uansett, at du foretrekker arret gjør meg ikke noe mindre sikker i min sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 13. september 2010 #9 Del Skrevet 13. september 2010 Når de fryses bort får du en hvit flekk som aldri blir brun, når de skjæres bort får man arr. Skal ta noen selv og vet ikke hva jeg skal velge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Serena Skrevet 13. september 2010 #10 Del Skrevet 13. september 2010 Jeg har også en stor føflekk i ansiktet jeg gjerne vil ha bort, da av rene kosemtiske grunner. Heller ett lite arr enn stor mørkebrun føflekk som ligger utenfor huden. slenger meg med i tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 14. september 2010 #11 Del Skrevet 14. september 2010 Var det hos ulike hudleger? I så fall ville gjerne likt å vite hvor både du og venninnen din gjorde det Uansett, at du foretrekker arret gjør meg ikke noe mindre sikker i min sak. Nei, jeg tok mine hos plastikkirurg, mens hun skar bort sin og sydde igjen hos fastlegen sin. På meg brukte de en form for laser og brant dem bort. Det er på en måte blitt litt fordypninger. De på ryggen og brystet ser ok ut, men de i ansiktet har blitt stygge. Men så er jo sikkert huden i ansiktet mer sart også. Tror i alle fall at jeg ville valgt å få skjært dem bort og sydd igjen, for da blir det ikke fordypninger, bare små arr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 14. september 2010 #12 Del Skrevet 14. september 2010 Hvis det ikke er noen helsefare ved å ha den føflekken, ville jeg aldri ha tatt den bort og risikert å se "verre" ut enn da jeg startet. Ved frysing kan det også oppstå dyprød/blåsvart blodblemme under huden, og det ser ikke vakkert ut. Er det virkelig forfengeligheten som får deg til å ønske å ta den bort, ts? Å ha slike særpreg synlige (enten det er åpning mellom tennene, fregner eller hva det nå kan være) gjør den enkelte til noe annet, noe mere, enn bare en i mengden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Traadstarter Skrevet 14. september 2010 #13 Del Skrevet 14. september 2010 Nei, jeg tok mine hos plastikkirurg, mens hun skar bort sin og sydde igjen hos fastlegen sin. På meg brukte de en form for laser og brant dem bort. Det er på en måte blitt litt fordypninger. Jeg trodde faktisk at laser var en slags garanti for ikke noe arr, det gjør meg i grunn sikrere på at å skjære den bort er det beste valget. Er det virkelig forfengeligheten som får deg til å ønske å ta den bort, ts? Å ha slike særpreg synlige (enten det er åpning mellom tennene, fregner eller hva det nå kan være) gjør den enkelte til noe annet, noe mere, enn bare en i mengden. Absolutt, jeg føler meg høyst ukomfortabel med den Jeg har flere på halsen som ikke plager meg, mens denne ligger såpass sentralt og ødelegger et ansikt jeg stort sett er fornøyd med. Som sagt, så er jeg gutt, et lite synlig arr vil ikke plage meg på lang nær av dette. Og bruker du privat plastkirurg så blir det neppe noe storre greier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 14. september 2010 #14 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Hvis det ikke er noen helsefare ved å ha den føflekken, ville jeg aldri ha tatt den bort og risikert å se "verre" ut enn da jeg startet. Ved frysing kan det også oppstå dyprød/blåsvart blodblemme under huden, og det ser ikke vakkert ut. Er det virkelig forfengeligheten som får deg til å ønske å ta den bort, ts? Å ha slike særpreg synlige (enten det er åpning mellom tennene, fregner eller hva det nå kan være) gjør den enkelte til noe annet, noe mere, enn bare en i mengden. Det skal mye til før det blir et styggere arr enn en føflekk man skjemmes over. Jeg har fortsatt en "skjønnhetsflekk" ved munnviken som jeg synes er ganske sexy (og er et særpreg for meg), men den andre føflekken min stod litt "utover" og var absolutt ikke pen i det hele tatt. De fleste tror bare arret mitt er et vannkopparr. Forøvrig har jeg tenkt litt på om jeg skal fikse på det, men jeg skjemmes mindre enn ved føflekken, så jeg har ikke kommet meg så langt at jeg har fått gjort det enda. Edit: Hvordan ser føflekken ut, TS? Hvis det er en sånn svak, overflatisk, brunlig en som står litt ut, ville jeg tatt med laser (de jeg hadde som var sånne, synes det ikke at jeg har tatt). Det samme om det er sånne føflekker som på en måte ser litt vorteaktig ut. Kjenner en som hadde sånn og tok den med laser, og det synes ikke. Hvis det er en stor, brun føflekk som antagelig har dype røtter, ville jeg skåret den bort og sydd, ellers vil du antagelig få en fordypning slik jeg har. Endret 14. september 2010 av Badabing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #15 Del Skrevet 14. september 2010 Noen som kan anbefale en privat lege som kan fjerne føflekker i Oslo da? Er føflekk-klinniken bra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Traadstarter Skrevet 14. september 2010 #16 Del Skrevet 14. september 2010 Edit: Hvordan ser føflekken ut, TS? Helt flat Blir nok kniven ja. Noen som kan anbefale en privat lege som kan fjerne føflekker i Oslo da? Er føflekk-klinniken bra? Om du skal fjerne med kniv er det nok ikke store forskjellen på de forskjellige plastiske kirurgene. Hvert fall i følge hudlegen jeg besøkte. Å sy pent er det første de lærer, ellers må du jo nesten forhøre deg, tror du får et rimelig godt inntrykk av å spørre og se reaksjonene du får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest guest Skrevet 21. oktober 2011 #17 Del Skrevet 21. oktober 2011 Hei, etter nå og ha besøkt to hudleger og snakket med allmenlege har jeg skjønt at det ikke er noen vei uten om kniven om jeg ønsker å bli kvitt en føflekk i ansiktet jeg finner svært sjenerende. Først fikk jeg beskjed av fastlegen at det lett kunne fryses bort. Jeg ble henvist til en hudlege som sa at han ikke kjente til dette og mente fastlegen min var uvitende... Jeg fant dermed en annen hudlege på egen initiativ og skaffet ny henvisning. Denne hudlegen var åpenbart langt proffere enn den første. Jeg beskjed om at å fryse den ville skape et hvitt merke samt at den ville dukke opp igjen før eller senere og forklarte at denne måtte gjøres av privat kirurgisk klinikk siden det er de som kan gjøre det best ettersom de syr på en mye proffere måte enn vanlige leger. Det har selvsagt sin pris, men jeg har bestemt meg for at dette er noe jeg ønsker. Faren er at jeg får et småsynlig arr i en tid. Spørsmålet mitt er som følger, har andre erfaringer med dette og hvor stort arr jeg risikerer? Jeg er gutt, så i forhold til jente er det ikke fullt så farlig for med et lite "bad ass" arr... Heller det enn en stygg føflekk. Og for det andre, er det mulig å dekke evt. arr rett etter operasjonen med dekkstift? Gjerne andre tips og erfaringer også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest guest Skrevet 21. oktober 2011 #18 Del Skrevet 21. oktober 2011 jeg har gjort dette, hos privatklinikk, plastisk kirurg. veldig fornøyd med resultatet, det blir så klart et lite arr, men det er hudfarget, jeg hadde iallefall ikke nølt med å gjøre det igjen. dette "arret" er ingenting i forhold til hvordan det var å ha en føflekk der.. lykke til! du kan så klart bruke laser også, men det var ikke aktuelt for min del, da den stod litt ut ifra huden, og laser kun tar fargen.. er generelt litt skeptisk til laser på sånne ting, men søk det opp og les litt om det! lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dunkel Skrevet 21. oktober 2011 #19 Del Skrevet 21. oktober 2011 Jeg har en utstående føflekk i pannen som jeg skjemmes veldig over. Den er ikke liten heller og den er i så alle kan se den uansett hvor mye dekkstift jeg klæsjer på den hver eneste dag. Jeg var hos hudlege for 2 år siden (jeg er 16 nå), og han nektet å fjerne den. Dette synes jeg er ganske urettferdig fordi jeg har blitt mobbet for den tidligere. Jeg ønsker så svært å fjerne den, siden jeg har ekstremt dårlig selvtillit siden den ødelegger utseendet mitt føler jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #20 Del Skrevet 21. oktober 2011 Jeg har en utstående føflekk i pannen som jeg skjemmes veldig over. Den er ikke liten heller og den er i så alle kan se den uansett hvor mye dekkstift jeg klæsjer på den hver eneste dag. Jeg var hos hudlege for 2 år siden (jeg er 16 nå), og han nektet å fjerne den. Dette synes jeg er ganske urettferdig fordi jeg har blitt mobbet for den tidligere. Jeg ønsker så svært å fjerne den, siden jeg har ekstremt dårlig selvtillit siden den ødelegger utseendet mitt føler jeg. Gå til fastlegen og få henvisning til en annen hudlege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå