Gå til innhold

Hun nektet å plukke opp søppelet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente som er veldig fin på diverse ting. Hun liker blant annet ikke å ta i ting hun synes er ekkelt og i hvertfall ikke andres søppel.

På skolen fredag så sto henne i gangen og en lærer gikk forbi og så en sån juicekartong og et bananskall ligge på gulvet og læreren ba datteren min plukke det opp. Datteren min sa da at det ikke var hennes og at hun ikke liker å plukke opp andre sitt søppel. Læreren klikket visst helt og kjeftet på henne og gikk uten å selv plukke det opp og sa at hun skulle sørge for at orden og oppførselskaraktern til min datter gikk kraftig ned.

Jeg bare lurer på hva dere mener? Har læreren rett til dette? Var det veldig galt å ikke plukke opp en annens søppel? Dette var også en lærer hun ikke har i noen fag, kan da den læreren sette ned karakterer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Læreren klikket visst helt og kjeftet på henne og gikk uten å selv plukke det opp og sa at hun skulle sørge for at orden og oppførselskaraktern til min datter gikk kraftig ned.

Jeg bare lurer på hva dere mener?

Jeg mener at datteren din har smurt kraftig på i det referatet hun har gitt til deg.

Skrevet

Jeg mener datteren din har helt rett. En ting er om hun selv hadde kastet det mens læreren så det, men bare for at hun var i nærheten gir henne ikke mer ansvar enn det gir læreren selv. Men om læreren kan sette ned karakteren er jeg usikker på. Vil tro hun kan trekke i tråder om hun gidder. Men mest sannsynlig er det bare en dårlig dag. Det blir neppe gjennomført, men på den andre siden kan nok neppe datteren din vente en unnskyldning.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at datteren din overdriver sin versjon en smule!

Skrevet

Hadde vi mennesker kun skulle ryddet opp etter oss selv her på jorden så ville det vært sinnsykt mye (mer) dritt her i verden. Både på søppelfronten og andre...

Skrevet

Jeg synes godt hun kunne plukket opp søppelet - selv om det ikke var hennes. Hvis jeg ber min sønn eller noen av hans venner som er på besøk om noe - så forventer jeg at de gjør som jeg sier. Noe de alltid gjør også. Dette var riktignok en situasjon på skolen - men jeg synes generellt at elevene bør hjelpe til når en lærer ber om det.

Ellers er jeg enig med de andre at det høres ut som om du har fått en noe overdrevet versjon av historie...

Skrevet

Mulig jeg er gammeldags, men jeg synes faktisk barn bør gjøre som læreren sier - iallfall når det ikke er mer urimelige forlangender enn dette. Hun kunne vel vasket hendene etterpå.

Skrevet

Det kan jo være at alle elevene på skolen har ansvar for å holde det ryddig. Syns hun er litt uhøflig og vanskelig.

Vi måtte skrape tyggis av pultene da jeg gikk på skolen. Jeg tygde aldri tyggis selv, men det gjaldt alle elever. Er hun litt bortskjemt kanskje?

Skrevet

Så om jeg går inn på en skole, ser noe rusk på gulvet, så er det helt naturlig at jeg sier til en tilfeldig lærer som står der at han plukker det opp? Det hadde da vel vært mer naturlig at jeg tok det selv, med mindre jeg hadde noe ryggproblemer eller liknende.

Skrevet

Så om jeg går inn på en skole, ser noe rusk på gulvet, så er det helt naturlig at jeg sier til en tilfeldig lærer som står der at han plukker det opp? Det hadde da vel vært mer naturlig at jeg tok det selv, med mindre jeg hadde noe ryggproblemer eller liknende.

Går du på denne skolen da? Eller tenkte du å bare gå inn på en tilfeldig skole?

Jeg antar at lærerene ikke kaster fra seg søppel rundt på skolen. Det er det helt sikkert elevene som gjør og kanskje de selv som burde plukke det opp? Eller skal lærere plukke søppel i tillegg til å oppdra andre sine unger?

Skrevet

Du ser ikke forskjellen på elev-lærer?? Det er kanskje en av årsakene til at dagens elever har så lite respekt for læreren også, nettopp fordi de ikke gjør det selv. Og når man ser hvor enkelte voksne mennesker har hodet sitt så er det kanskje ikke så rart?

Skrevet

Ja, selvfølgelig skal læreren plukke det opp! Skulle bare mangle. Det er jo derfor de utdannet seg til å bli lærere. De elsker nemlig å plukke opp søppel som elevene ikke gidder ta med seg selv!

Ti poeng til deg smarten :fnise:

Skrevet

Jeg spør stadig vekk elever om å plukke opp ting som ligger slengt på gulvet. Vet vi ikke hvem det er så synes jeg at alle kan bidra med å plukke opp. Jeg plukker selv stadig vekk opp etter elever, både søppel og andre ting som mystisk finner veien til gulvet. Vi har alle et ansvar for at det er pent og ryddig rundt oss.

Skrevet

Hun overdrev sikkert noe veldig. Er typisk jenter i "fjortisfasen". Omg, hun, liksom, klikka fullstendig! Bitch! :fnise:

Skrevet

Jeg har hatt min del av lærere som har kommet og beklaget seg til meg etter sånne utbrudd.

Noen lærere/ autoriteter tror de kan si og gjøre som de vil, på grunn av deres stilling. Og de tåler ikke å få nei, så de utbasunerer følelsene sine på en måte som er helt uakseptabelt.

Jeg, ville som datteren i denne tråden, også ha sagt nei til å plukke opp andres søppel. Ikke fordi jeg ikke kan plukke opp andres søppel, men på grunn av måten læreren ber meg om å gjøre det på.

Dette er grunnsteinen i alle medmenneskelige relasjonen. Kommunikasjon. Det er ikke så mye hva man sier, som hvordan man sier det.

I vår tid kan ikke voksne snakke til barn som de vil, og komme unna med det. Det er vi voksne som lærer barn hva respekt er, og hvis vi ikke er i stand til det, kan vi heller ikke forvente at våre barn vokser opp med respekt for sine eldre.

Det våre barn feiler i, gjenspeiler hva vi ikke har klart å lære dem.

TS: Jeg ville tatt kontakt med rektor på skolen og fortalt hva som skjedde, og at du ønsker at datteren din skal få en beklagelse. Og det står jeg for enten datteren din har gitt deg en revidert utgave, eller ikke.

Skrevet

Jeg spør stadig vekk elever om å plukke opp ting som ligger slengt på gulvet. Vet vi ikke hvem det er så synes jeg at alle kan bidra med å plukke opp. Jeg plukker selv stadig vekk opp etter elever, både søppel og andre ting som mystisk finner veien til gulvet. Vi har alle et ansvar for at det er pent og ryddig rundt oss.

Enig i at det er et felles ansvar. Har vikariert i barneskolen og i denne situasjonen ville jeg spurt om eleven kunne hjelpe meg å rydde Jeg ville også spurt om eleven visste hvem som kaster fra seg søppel og tatt det opp i klassen. Hva vet en lærer om en elev har en dårlig dag? Det kan også være noe tvangsnevrotisk, angst for bakterier eller en ny trassalder. Men læreren skal ikke ha hele ansvaret, og burde ringt foreldrene. Som forelder ville jeg ringt læreren og lurer litt på hvorfor du unnlater det og lar saken bli forbigått? Du har heller ikke pratet med barnet, men først må du kontakte læreren og få mer info.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Jeg synes du skal jobbe med å få datteren din til å takle så lite uhygieniske ting som bananskall, i det minste. Greit nok at det ikke var hennes, men hadde alle hatt samme innstilling hadde atmosfæren rundt oss vært ganske ufyselig. Kunne godt ha gjort det samme om jeg var læreren, for å statuere et eksempel.

Skrevet

Jeg har hatt min del av lærere som har kommet og beklaget seg til meg etter sånne utbrudd.

Noen lærere/ autoriteter tror de kan si og gjøre som de vil, på grunn av deres stilling. Og de tåler ikke å få nei, så de utbasunerer følelsene sine på en måte som er helt uakseptabelt.

Jeg, ville som datteren i denne tråden, også ha sagt nei til å plukke opp andres søppel. Ikke fordi jeg ikke kan plukke opp andres søppel, men på grunn av måten læreren ber meg om å gjøre det på.

Dette er grunnsteinen i alle medmenneskelige relasjonen. Kommunikasjon. Det er ikke så mye hva man sier, som hvordan man sier det.

I vår tid kan ikke voksne snakke til barn som de vil, og komme unna med det. Det er vi voksne som lærer barn hva respekt er, og hvis vi ikke er i stand til det, kan vi heller ikke forvente at våre barn vokser opp med respekt for sine eldre.

Det våre barn feiler i, gjenspeiler hva vi ikke har klart å lære dem.

TS: Jeg ville tatt kontakt med rektor på skolen og fortalt hva som skjedde, og at du ønsker at datteren din skal få en beklagelse. Og det står jeg for enten datteren din har gitt deg en revidert utgave, eller ikke.

MÅTEN læreren ba om? Det står da ingen ting i innlegget til TS om hvordan læreren sa det.

Hadde jeg som rektor fått hevndelse fra en hystrisk mor som svelger alt datteres sier rått, så hadde jeg nok fått meg en god latter.

Det er sånne som deg som gjør det vanskelig å være lærer i dag. Desverre finnes dere og jeg håper dere er en utdøende rase.

Skrevet

Dette er grunnen til at det ble opprør på min skole når avdelingsleder sier at fra nå av skal det være så og så rent når hver time er over. Hvorfor lærerne ble forbannet?

Jo, fordi at selv om ledelsen sier at det bare skal være rent og at vi kan la elevene rydde etter seg så er det hver dag lærere som står og koster opp snusklysene og papirarkene til elevene sine etter timen, fordi de er de som står ansvarlig om det ikke blir gjort. Elevene har ikke noe formelt ansvar og vet det, og de skyver det over på læreren igjen de også fordi de vet at lærer ikke har noe faktisk makt.

Skrevet

Er ikke lærer selv, men kjenner flere. Hadde ikke orket for alt i verden å hamle opp med andre sine bortskjemte unger. Beunderer de som faktisk vil gjøre det hver eneste dag. De fortjener mye høyere lønn. Ingen tvil om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...