Gå til innhold

Hvordan oppgi inntekt, foretak..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver et lite fortak ved siden av min vanlige jobb, hvordan skal jeg melde fra om disse inntektene?

Setter jeg de bare opp i selvangivelsen, og sparer på dokumentasjon? Det er ikke snakk om så mye penger, men vil gjerne gjøre dette på rett måte.

Takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Driver et lite fortak

Blir kanskje et dumt spørsmål, men jeg blir litt stuss...: Driver du virkelig et foretak, hvilket betyr at du er registrert i brreg og har fått organisasjonsnummer?

Hvis du har opprettet et foretak, og jeg antar da at det er et enkeltpersonforetak - for hvis det er et AS så hadde du vel bare spurt revisor - så skal du også ha mottatt nok informasjon til å vite at du får selvangivelse for næringsdrivende.

Hvis du derimot har en inntektsgivende hobby, så bør du starte med å lese her: Bedin.

Skrevet

Ja, et enkeltmannsforetak, registrert i brreg og fått org nr ;)

Det er ikke en hobby, det er kosmetiske injeksjoner som Botox og Juvederm.

Må jeg ha selvangivelse for næringsdrivende for det? Eller kan jeg føre opp de inntektene jeg har på en post i min vanlige selvangivelse. Det er ikke mye penger det er snakk om, men jeg må jo føre det uansett? Jeg jobber jo som sagt fullt ved siden av.

Gjest navnelapp
Skrevet

Du må fylle ut næringsoppgåve, berekne overskot/underskot og føre dette på den ordinære sjølvmeldinga di. i tillegg er du vel mva-pliktig, så du bør ha ein regnskapsførar som kan stå for beregning og innbetaling av mva og føring av sjølve regnskapet.

Skrevet

Behandlingene er ikke mva pliktige.

Jeg skal altså ha dokumentasjon på alt jeg kjøper inn, og alt jeg får inn av penger?

Næringsoppgaven laster jeg ned fra skatteetaten sine sider og legger denne ved selvangivelsen?

Skrevet

Er kanskje litt dumme spørsmål jeg kommer med, men har ikke peiling :sjenert:

Gjest navnelapp
Skrevet

Ja, det du skriv over er rett. Du fyller ut skjemaet basert på rekneskapen din på Altinn. Men kvifor er det du gjer ikkje mva-pliktig? Det er vel ikkje medisinsk behandling?

Skrevet

Det går under medisinske behandlinger siden de er utført av sykepleier/lege.

(Det er hvertfall det jeg har fått oppgitt av lege og av klinikker)

Gjest navnelapp
Skrevet

Det ville eg ha sjekka med Toll- og avgiftsdirektoratet. Viss du trår feil her kan du få deg ein baksmell med mva-krav som påfører deg store tap.

Skrevet

Vet at elipse klinikken vant en sak som gikk på dette. Men jeg kan jo sjekke for å være på den sikre siden :)

Skrevet (endret)

Ringte skatteetaten nå, og behandlingene var ikke mva pliktige :)

Endret av isse
Skrevet

Ja, et enkeltmannsforetak, registrert i brreg og fått org nr ;)

Det er ikke en hobby, det er kosmetiske injeksjoner som Botox og Juvederm.

Må jeg ha selvangivelse for næringsdrivende for det?

Ligger an til at jeg blir litt streng nå, men du får filtrere ut det slemme og skrive deg resten bak øret.

Du sier det er et enkeltmannsforetak, og du er registrert i brreg, og vi konkluderer dermed at det ikke er en hobby. Samtidig lurer du på om du må fylle inn selvangivelse for næringsdrivende?

Ja konstabel, dette er en ordentlig bil; den har bensinmotor og den har bilskilt. Hva, sier du at jeg må ha lappen for å kjøre den?

I tillegg til at du selvfølgelig skal ha selvangivelse for næringsdrivende, så er det også viktig at du faktisk setter deg inn i hva du har begitt deg ut på. Dette er ikke lenger en hobby, det er som du sier et foretak, med alt som hører med når man driver eget firma.

Hvis jeg leser det riktig, så er det i tillegg videresalg av produkter, hvilket betyr at du har en varekostnad og ikke minst lager. Det betyr i så fall at du påtar deg risiko - og enkeltmannsforetak med risiko er noe du ikke skal kimse av. Folk har brent seg stygt på den kombinasjonen før.

Kort oppsummering: Sett deg inn i hva det vil si å drive et firma. Skaff deg en forretningsfører som kan bistå deg i den første tiden. Dersom du over tid lærer nok til å gjøre denne biten selv, så blir det penger spart. Slik den nærmeste horisonten ser ut nå, så må det dog frarådes å seile uten styrmann.

Gjest Blondie65
Skrevet

Inntektene dine skal enten slås inn på et kassaapparat eller kunden din skal ha nummererte faktura. Det er ikke lov å lage faktura i Excel.

Nå vet ikke jeg hvor høy inntekt du har, men det rådet jeg pleier å gi til de som spør er: driv med det du kan og la andre ta seg av det du åpenbart ikke kan noe om - regnskap og skatt. Hør med et regnskapsfirma hva de skal ha for å gjøre jobben for deg samt litt skatterådgiving. Dette er faktisk ikke så dyrt.

Skrevet

Inntektene blir slått inn på kassaapparat, og det blir ikke snakk om de store inntektene. Dette er noe jeg driver med ved siden av min vanlige jobb.

Det er jo åpenbart jeg ikke kan noe om dette, men siden det ikke blir så veldig mange bilag, så trodde jeg kanskje det gikk an å gjøre dette selv med litt tips og råd ;)

Skrevet

Hvis jeg leser det riktig, så er det i tillegg videresalg av produkter, hvilket betyr at du har en varekostnad og ikke minst lager. Det betyr i så fall at du påtar deg risiko - og enkeltmannsforetak med risiko er noe du ikke skal kimse av. Folk har brent seg stygt på den kombinasjonen før.

Jeg kjøper inn de produktene jeg trenger til behandlingen av pasientene, derfor har jeg jo ikke noe stort lager av produktene.

Jeg selger jo en tjeneste, ikke produktet.

Du får bare bli streng, spør jo fordi jeg lurer, og er takknemlig for svarene ;) Er selv klar over at jeg ikke har noe peiling på dette heller. Bedre å spørre enn å late som jeg har det ;)

Skrevet

De kursene Skravla linker til har jeg tatt, og syntes de var veldig bra. Sjekk evt. med din egen kommune om de har noe lignende. De fleste tilbyr en eller annen form for kurs, som regel gratis.

Hvis man driver veldig lite kan du ha rett på en forenklet næringsoppgave. Der fører du rett og slett opp hvor mye penger som har kommet inn og hvor mye som går ut, og det som blir igjen fører du over på selvangivelsen. Husk å spare på alle kvitteringer, og noter deg gjerne hva ting er dersom det ikke er helt åpenlyst (produkter du bruker i behandlingen er det, en taxitur eller en lunch er det ikke).

Dersom du føler deg veldig blank på dette kan det lønne seg å få noen til å se over regnskapet ditt. Et regnskapsbyrå trenger ikke å være veldig dyrt, da de tar betalt pr time med faktisk arbeid.

Skrevet

Takk for tipsene Skravla!

De kursene Skravla linker til har jeg tatt, og syntes de var veldig bra. Sjekk evt. med din egen kommune om de har noe lignende. De fleste tilbyr en eller annen form for kurs, som regel gratis.

Hvis man driver veldig lite kan du ha rett på en forenklet næringsoppgave. Der fører du rett og slett opp hvor mye penger som har kommet inn og hvor mye som går ut, og det som blir igjen fører du over på selvangivelsen. Husk å spare på alle kvitteringer, og noter deg gjerne hva ting er dersom det ikke er helt åpenlyst (produkter du bruker i behandlingen er det, en taxitur eller en lunch er det ikke).

Dersom du føler deg veldig blank på dette kan det lønne seg å få noen til å se over regnskapet ditt. Et regnskapsbyrå trenger ikke å være veldig dyrt, da de tar betalt pr time med faktisk arbeid.

Det er såpass lite at jeg tenkte det kunne gjøres på den måten du sier der. Eneste jeg har utgifter på er jo produktene, og småting som sprøyter, betaling av terminal osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...