minienthe Skrevet 12. september 2010 #1 Skrevet 12. september 2010 min bedre halvdel tok nylig til seg en omplasseringskatt på +\- ett år. hun har vært drektig og har ammet fem unger før hun kom til oss, følgelig er hun en smule mager av dette. frøkna er i tillegg svært liten av størrelse, ble veid til ca to kilo når vi hadde henne hos dyrlegen til kastrering/vaksinering/chipping. det vi mistenker er at hun har blitt drektig alt for tidlig så veksten har stoppet opp, dyrlegen er enig i denne mistanken. katten er ellers frisk og fin, blodprøver etc viser ingenting unormalt. men til poenget... hun eter som en hest og mesteparten ser ut til å komme ut igjen. hun røyter en del men har lagt på seg ut litt i kantene etter hun kom til oss. hun gikk på "royal canin sterilized 37" når vi fikk henne (det var det eneste hun ville spise) og vi har fortsatt med det foret nå for å ikke stresse opp magen for mye med tanke på flytting, kastrering etc. logisk sett så burde jo dette foret fungere siden hun nå er kastrert men jeg skulle gjerne sett litt mer vekt på frøkna og helst litt bedre utnyttelse av maten og mindre røyting (det er mer en vanlig "høstrøyting"). hjemme så bruker jeg hill's C/D pga kastrerte gutter hvorav en har tendenser til krystallisering på annet for og det virker ganske så fetende på gutta. kan dette være et alternativ for frøkna ? evnt andre tips ?
Gjest Lille-pus Skrevet 12. september 2010 #3 Skrevet 12. september 2010 Dersom dyrlegen du bruker fører Specific så kan Specific Struvite Management være en idé Det foret er spesialdesignet for katter med tendenser til (eller som har hatt/har) struvitt (krystaller i urinen). De fleste katter synes det smaker utrolig godt :D - er en god del fett i det foret - det er Specific sin utgave av Hill's c/d Når hunkatten nå er kastrert også så bør det være helt ok å fore i vei med noe som de alle sammen liker
minienthe Skrevet 12. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 12. september 2010 Orm kanskje? hun er ormebehandlet etter boken både hos tidligere eier og her hos oss. dyrlegen hadde heller ingen mistanke om dette. Dersom dyrlegen du bruker fører Specific så kan Specific Struvite Management være en idé Det foret er spesialdesignet for katter med tendenser til (eller som har hatt/har) struvitt (krystaller i urinen). De fleste katter synes det smaker utrolig godt :D - er en god del fett i det foret - det er Specific sin utgave av Hill's c/d Når hunkatten nå er kastrert også så bør det være helt ok å fore i vei med noe som de alle sammen liker spesificforet er av typen som må kjøpes hos dyrlegen ? den omtalte frøkna bor ikke sammen med mine (dvs.. jeg og halvdelen er ikke samboere...enda) så det er egentlig det samme hva hun bruker. mistenker vel egentlig at hill's er litt enklere å få tak i en spesific hos dyrlegene her i området.
Aurora M. Skrevet 12. september 2010 #5 Skrevet 12. september 2010 (endret) Jeg anbefaler på det varmeste at dere en periode gir henne Hills Precription AD. Det er et veldig energirikt for som samtidig er skånsomt for magen. Det fåes i bokser, er mykt og pastalignende og kattene elsker det! Det brukes ofte til katter som skal komme seg etter operasjoner o.l, men jeg har også brukt det mye som "oppfeting" av katter som har vært i hardt vær, har en litt skjør mage o.s.v. Kjøpes hos veterinær. Endret 12. september 2010 av Aurora M.
minienthe Skrevet 13. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 13. september 2010 Jeg anbefaler på det varmeste at dere en periode gir henne Hills Precription AD. Det er et veldig energirikt for som samtidig er skånsomt for magen. Det fåes i bokser, er mykt og pastalignende og kattene elsker det! Det brukes ofte til katter som skal komme seg etter operasjoner o.l, men jeg har også brukt det mye som "oppfeting" av katter som har vært i hardt vær, har en litt skjør mage o.s.v. Kjøpes hos veterinær. bare ett problem... hun kan tydeligvis ikke fordra våtmat
Gjest BabyBlue Skrevet 13. september 2010 #7 Skrevet 13. september 2010 Royal Canin har mye bra for alle slags problemer. Nesten så det er for mye å velge mellom. Men... det kan godt være orm.
minienthe Skrevet 13. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 13. september 2010 Royal Canin har mye bra for alle slags problemer. Nesten så det er for mye å velge mellom. Men... det kan godt være orm. når hun er ormebehandlet etter alle kunstens regler i samsvar med dyrlege ? heller litt mer mot at hun har brukt opp alt av ressurser på ungene og sliter nå med å legge på seg.
Gjest BabyBlue Skrevet 13. september 2010 #9 Skrevet 13. september 2010 Aha Leste det om ormebehandling nå. Men må bare nevne at kattungefor er mye feitere enn vanlig kattemat, noe som er anbefalt å bruke blant annet etter kattemor har født kattunger : ) I den perioden trenger de jo ekstra næring. F.eks royal canin babycat? TS kan sikkert sende mail til diverse katteoppdrettere, siden de har erfaring med drektige katter og perioden etter fødselen.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #10 Skrevet 13. september 2010 Kaster hun maten opp? Og drikker hun unormalt mye? Isåfall ville jeg vurdert ultralyd av nyrene. Hvis ikke så¨må du bare prøve deg frem. Roal canin har et for som det er ekstra masse proteiner i. Og alle våre katter elsker det. Hvis ikke så kan jeg trøste deg med at ene katten vår også er tynn,3 kg, og ikke så liten av vekst ellers. Men dyrlegen sa at hun var frisk. Det jeg ville bekymra meg for var at maten kommer for fort ut igjen. Katter er som mennesker, ikke alle legger på seg.
Gjest Lille-pus Skrevet 13. september 2010 #11 Skrevet 13. september 2010 (endret) ......heller litt mer mot at hun har brukt opp alt av ressurser på ungene og sliter nå med å legge på seg. Høres ikke usannsynlig ut det du sier Både graviditet, - og ikke minst amming - er utrolig ressurskrevende for kattemor. Så siden "lille frøken Pus" er så ung, og har båret frem og ammet hele 5 små pusunger så er jeg absolutt enig med deg i at her er nok alle lagre tomme og det må fylles på med energi og kroppsmasse. Det kan være en meget god idé å prøve med en boks Hills Prescription AD, som Aurora M. sier. Alternativt en boks Royal Canin Recovery. Begge typene er fullgode for for å bygge opp ressurser etter å ha tømt alle lagere Selv om hun ikke liker våtmat så tror jeg at jeg vil driste meg til å foreslå å kjøpe inn en boks for å prøve. Dette siden AD / recovery (så vidt jeg vet) kun kommer i våtutgave. Etter omfattende kirurgi for to av mine ble Hills Prescription AD anbefalt av vetrinæren (spising var meget smertefullt i en periode grunnet omfattende kirurgi med påfølgende sying i munnhulen). Blandet litt av nevnte våtfor med en spiseskje skikkelig varmt vann (det fikk frem den gode aromaen i maten). Gjorde et forsøk med Royal Canin Recovery, men det falt så absolutt ikke i smak (eneste RC foret de ikke har likt !). Endret 13. september 2010 av Lille-pus
minienthe Skrevet 14. september 2010 Forfatter #12 Skrevet 14. september 2010 (endret) Aha Leste det om ormebehandling nå. Men må bare nevne at kattungefor er mye feitere enn vanlig kattemat, noe som er anbefalt å bruke blant annet etter kattemor har født kattunger : ) I den perioden trenger de jo ekstra næring. F.eks royal canin babycat? TS kan sikkert sende mail til diverse katteoppdrettere, siden de har erfaring med drektige katter og perioden etter fødselen. skader ikke å teste. det er ca fem måneder siden hun fødte så den verste ungematings og nedmagringsperioden burde jo vært over nå. Kaster hun maten opp? Og drikker hun unormalt mye? Isåfall ville jeg vurdert ultralyd av nyrene. Hvis ikke så¨må du bare prøve deg frem. Roal canin har et for som det er ekstra masse proteiner i. Og alle våre katter elsker det. Hvis ikke så kan jeg trøste deg med at ene katten vår også er tynn,3 kg, og ikke så liten av vekst ellers. Men dyrlegen sa at hun var frisk. Det jeg ville bekymra meg for var at maten kommer for fort ut igjen. Katter er som mennesker, ikke alle legger på seg. nyrer er sjekket, var litt inne på mistanken nyresvikt etc selv så dyrlegen tok en fullsjekk. hun kaster ikke opp i det hele tatt, normalt vanninntak. problemet er at hun har noe enormt med avføring. nesten så jeg klør meg i hodet og funderer på hvordan en så liten katt kan klemme ut så mye :klø: Høres ikke usannsynlig ut det du sier Både graviditet, - og ikke minst amming - er utrolig ressurskrevende for kattemor. Så siden "lille frøken Pus" er så ung, og har båret frem og ammet hele 5 små pusunger så er jeg absolutt enig med deg i at her er nok alle lagre tomme og det må fylles på med energi og kroppsmasse. Det kan være en meget god idé å prøve med en boks Hills Prescription AD, som Aurora M. sier. Alternativt en boks Royal Canin Recovery. Begge typene er fullgode for for å bygge opp ressurser etter å ha tømt alle lagere Selv om hun ikke liker våtmat så tror jeg at jeg vil driste meg til å foreslå å kjøpe inn en boks for å prøve. Dette siden AD / recovery (så vidt jeg vet) kun kommer i våtutgave. Etter omfattende kirurgi for to av mine ble Hills Prescription AD anbefalt av vetrinæren (spising var meget smertefullt i en periode grunnet omfattende kirurgi med påfølgende sying i munnhulen). Blandet litt av nevnte våtfor med en spiseskje skikkelig varmt vann (det fikk frem den gode aromaen i maten). Gjorde et forsøk med Royal Canin Recovery, men det falt så absolutt ikke i smak (eneste RC foret de ikke har likt !). skader jo ikke å teste men jeg har mine tvil. denne her er så til de grader hunnkatt og har hun bestemt seg for å ikke like noe så liker hun det IKKE får vel ta tiden til hjelp og, ser jo hun har blitt bedre, bare ikke i den grad jeg ønsker i forhold til tidsbruken. Endret 14. september 2010 av minienthe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå