Gå til innhold

Blakk og rådvill nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen timer siden skjedde noe ganske utrolig her hjemme.. Jeg satt i sofaen og surfet på nettet, da det PLUTSELIG smalt som en bombe her inne i stua.. Jeg skvatt selvsagt veldig, og da jeg så i retning smellet, ser jeg at et av mine 4 takvindu rett og slett har eksplodert..!! Dvs, det er ikke i tusen knas, men hele vinduet er en stor sprekk og det sprutet fliser av glass.. I timene etterpå har det knirket fra vinduet som bare har sprukket mer og mer.. Helt utrolig i min verden. Hvorfor i ALLE dager skjedde dette HELT ut av det blå?? Det er ingen som har kastet noe på det heller, for jeg så umiddelbart ut, og så ikke et menneske på mårrakvisten. I tillegg er det det INNERSTE glasset som har sprukket..

Mitt spørsmål nå er:

Jeg bor i et bygg med 4 leiligheter hvor hver og en er selveier. Jeg bor altså øverst i 4.etg og er derfor den som har taket direkte over meg.. Jeg har skjønt det slik at hvis noe skulle skje med taket (lekkasje/manglende takstein og div) er dette et felles ansvar for ALLE leilighetene, for husets tak er jo FELLES, ikke bare mitt selv om jeg bor øverst.. Dette har tidligere vært tatt opp i forbindelse med nettopp manglende takstein, og alle leilighetene var enige om det. Vi betaler 500,- kr hver mnd til en felles forsikringskonto som skal gå til nettopp slike ting og evt maling av hus o.l.

Jeg kjøpte her for 5 1/2 år siden og har selvsagt betalt inn på den kontoen. Altså; TAKET er felles ansvar for alle 4 leilighetene, men hva med takVINDUENE?? For jeg må utvilsomt få skiftet det ut veldig snart, men er for tiden arbeidsledig og vil tro at dette blir en ganske så kostbar affere...

Er det noen som vet hva slags rettigheter jeg har og hvordan jeg skal gå frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel naturlig å anta at takvinduene er likestilt med taket ellers, altså er det et felles ansvar.

Skrevet

Vi bor i et sameie med ca 20 boenheter, bygård i Oslo. Her er det slik at vinduer som går ut mot fasaden dekkes av felleskosnader om de må byttes, men vi som bor på toppen må bekoste reparasjon av takvinduene. Vet ikke om dette er standard, men slik er det nå hvertfall hos oss. Om dere har en forretningsfører eller styreleder kan du høre hvordan dere har det?

Vi har akkurat hatt håndtverker som har byttet et stort takvindu (som var pungtert), det kostet rundt 15 000,-.

Skrevet

Sjekk om dette dekkes av husforsikringen. Jeg fikk en gang knust et stor vindu og dette ble dekket av forsikringen. Måtte selvsagt betale en egenandel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...