AnonymBruker Skrevet 12. september 2010 #1 Skrevet 12. september 2010 En kompis var på restaurant og hadde en meget festlig kveld, der ting ble endel dyrere enn han hadde forventet seg. Da regningen kom, viste det seg at han ikke hadde dekning på kortet. Han var nå relativt full, og politiet ble tilkalt. Det endte med at han måtte legge igjen klokken og mobilen som pant. Han skaffet penger og betalte regningen noen dager senere, og fikk tilbake mobil og klokke. Det viser seg i etterkant at restauranten har anmeldt han for tyveri! Saken ble imidlertid henlagt umiddelbart. Problemet er at også slikt vil bli stående i en utvidet vandelsattest, og dette ønsker ikke min venn å ha på seg. Det står at man kan anke henleggelsen, og spørsmålet er: Hvis henleggelsen ankes av min kompis fordi han ønsker å "frikjenne seg selv", kan han da få bort dette fra rullebladet sitt?
Kjetil E Skrevet 12. september 2010 #2 Skrevet 12. september 2010 En kompis var på restaurant og hadde en meget festlig kveld, der ting ble endel dyrere enn han hadde forventet seg. Da regningen kom, viste det seg at han ikke hadde dekning på kortet. Han var nå relativt full, og politiet ble tilkalt. Det endte med at han måtte legge igjen klokken og mobilen som pant. Han skaffet penger og betalte regningen noen dager senere, og fikk tilbake mobil og klokke. Det viser seg i etterkant at restauranten har anmeldt han for tyveri! Saken ble imidlertid henlagt umiddelbart. Problemet er at også slikt vil bli stående i en utvidet vandelsattest, og dette ønsker ikke min venn å ha på seg. Det står at man kan anke henleggelsen, og spørsmålet er: Hvis henleggelsen ankes av min kompis fordi han ønsker å "frikjenne seg selv", kan han da få bort dette fra rullebladet sitt? Er saken hennlagt av politiet, så kommer det aldri i verden på vandelsatesten. For at ham skal få den på vandelsatesten, må han enten bli dømt i retten, eller få en bot utferdiget av Politi/statsadvokat.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #3 Skrevet 13. september 2010 Er saken hennlagt av politiet, så kommer det aldri i verden på vandelsatesten. For at ham skal få den på vandelsatesten, må han enten bli dømt i retten, eller få en bot utferdiget av Politi/statsadvokat. Feil, det står på utvidet vandelsattest. Og ved en eventuell rettssak senre, vil det komme frem.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #4 Skrevet 13. september 2010 Feil, det står på utvidet vandelsattest. Og ved en eventuell rettssak senre, vil det komme frem. Kilde? Alle andre jeg har googlet meg frem til sier at henlagte saker ikke vil stå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå