Gå til innhold

Er dette vanlig i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke vært i så veldig mange bryllup, i hvertfall ikke "tradisjonelle" bryllup, så jeg har lite erfaring med hva slags seremonier og "leker" som er vanlige. Da min bror giftet seg for ikke så lenge siden, så hadde de en lek/seremoni som jeg aldri har hørt om før, og jeg lurer på om andre her kjenner til.

Hvis min bror (brudgommen) gikk ut av rommet et øyeblikk, så var det flere menn som reiste seg, løp opp til bruden, og kysset henne på kinnet. Tror det var ment å være en slags "pass deg så ikke andre menn tar henne"-ting, det hele var jo selvsagt bare morsomt. Men jeg lurer på om det er jeg som er litt treg og dette er en vanlig ting å gjøre i bryllup, for det var jo tydelig at mange av mennene rundt bordet visste hva de "skulle gjøre".

Andre som har vært borti dette? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd det samme, men da gikk ikke brudgommen ut av rommet. Men jeg tror det er ganske vanlig at menn kysser bruden på kinnet :)

Skrevet

Hørtes slitsomt ut for bruden, synes jeg.

Skrevet

Har vært i mange bryllup, og dette har skjedd mange ganger - og også vært med på det når bruden har forlatt bordet et øyeblikk og alle damer har da kysset brudgommen på kinnet. En morsom tradisjon, og veldig vanlig:)

Skrevet

Jeg har opplevd det flere ganger -første gangen i Danmark, tror det kommer derfra.

Skrevet

Jeg ble, som deg, veldig overrasket da jeg så denne greia første gang. Har nå vært ut for det ved flere bryllup, så det er vel en form for tradisjon da...

Skrevet

Det har jeg aldri vært borti. Tror jeg som brud hadde blitt veldig sliten av det hvis det var mange menn der :)

Skrevet

TS her.

Ok, kjekt å høre at det var flere som har vært borti det. Synes også det var litt morsomt. Det skjedde bare to ganger i løpet av kvelden, så tror ikke det var så veldig slitsomt. :) Var ikke alle mennnene som var med heller. ;)

En annen ting som skjedde var at alle gjestene banket i bordet og hauset opp brudeparet til å stå på stolene og kysse. Det var også morsomt. Er ikke så vant med tradisjonelle bryllup, har ellers bare vært i et katolsk og et svært lite og enkelt bryllup uten stor middag. Regner med det også er vanlig. :)

Skrevet

Dette hendte i mitt bryllup. Jeg har aldri opplevd dette noe annet sted og ble ganske overrasket, hadde ikke engang hørt om dette. Det var ganske morsomt egentlig, bortsett fra litt såre kinn etter mange skjeggete menn. Tror kjære syntes det var enda festligere enn hva jeg syntes det var.

Og det var ikke mer enn en gang hver, det ville ha vært slitsomt om det skulle skjedd hele tiden.

Vi hadde mange utenlandske gjester og de syntes dette var hysterisk morsomt, de snakker om dette fremdeles.

Skrevet

Har ikke hørt om dette, men det hadde ikke vært noe for meg. Jeg er ingen klemmer en gang, og kyssing på kinnet fra alle mulige menn hadde ikke vært noe for meg. Da hadde det blitt en løpende brud. Sikkert ekstra underholdende da men :gjeiper:

Skrevet

Dette har jeg opplevd i nesten samtlige av bryllup jeg har vært i, inkludert mitt eget. I tillegg er det vanlig at brudeparet går opp på stolen og kysser når gjestene klirrer med glassene, og at de kysser under bordet når gjestene tramper i gulvet ;)

Skrevet

Alt dette er danske skikker som vi har adoptert. I tilegg har vi skikken med å sikre seg en bit av enten brudgommens sokker eller brudens slør. Dette gir en automatisk inbydelse til sølvbryllupet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er skikker jeg aldri har hørt om. Kan det være et østlandsfenomen eller? Jeg har vært i mange bryllup!

Skrevet

Dette er skikker jeg aldri har hørt om. Kan det være et østlandsfenomen eller? Jeg har vært i mange bryllup!

østlendinger kopierer alt fra alle verdens hjørner og kaller det for "tradisjon"...

splitte par skal de og alt skal være så borgerlig og fisefint for venstreradikale som elsker å ha regler for hva folk skal gjør, men som nekter å stille med åpen bar så folk kan få ha seg en fest!

Skrevet

Her er det vanlig at alle SINGLE menn kysser bryden på kinnet når brudgommen er ute av rommet for FØRSTE GANG etter middagen.

Og da det samme med bruden at alle SINGLE damer kysser brudgommen.

Her er det også vanlig å klirre i glassene med skjeen, så må brudeparet oppå stolene og kysse.

Tramper man med føttene rett etterpå, er det brudeparets foreldre som må opp på stolene og kysse! :D

(Har hørt at noen også bruker under bordet, men det er da så skittsomt i penklær :) )

Mange slike skikker ute å går her og der. Jeg syns det bare er morsomt!

Er da bare en ang i livet (forhåpentligvis) at man skal vere brudepar!

(Verre for foreldrene om man har maaaange barn som gifter seg...hehehe....)

Skrevet

Huff, syns ikke dette virker noe morsomt i det hele tatt... Bryllup blir bare mer som en grov versjon av barneselskap. Opp og ned på stoler i stor og tung kjole, masse single damer som kysser mannen din hver gang du skal på do, leker der du blir splitta fra den du kom der med. Og utenom dette kommer taler fra en hel del orginaler + "nå tar vi den gule sangen" (beklager negativiteten) Lenge leve god mat og drikke, normale samtaler og en liten fest i stemmningsfyllte lokaler ;)

Skrevet

Det är jättevanligt här i Sverige! :) Det är bara en kul grej som de allra flesta är medvetna om. Till och med föräldrar och syskon pussar på bruden och vice versa. Vanligast är att det sker när brudgummen eller bruden lämnar rummet. Alla brukar vara införstådda med den här traditionen när de gifter sig, och förhoppningsvis litar man på varandra tillräckligt mycket när man har gift sig att man inte tar illa vid sig. ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

østlendinger kopierer alt fra alle verdens hjørner og kaller det for "tradisjon"...

splitte par skal de og alt skal være så borgerlig og fisefint for venstreradikale som elsker å ha regler for hva folk skal gjør, men som nekter å stille med åpen bar så folk kan få ha seg en fest!

Spar oss for samfunnskritikken.

Skrevet

TS igjen!

Takker for masse svar. Hvorvidt dette er mest vanlig på østlandet vet jeg ikke, men dette var på vestlandet. Ja, brudens foreldre måtte også opp på stolen og kysse en av gangene. ;) Jeg tror alle bare syntes det var morsomt i dette bryllupet. :)

Skrevet

Jeg opplevde dette i Trøndelag, så jeg tviler på at dette er bare østlandet.

Jeg for min del synes det bare er koselig. Det er jo ikke snakk om kyss på munnen en gang, bare et kyss på kinnet, og det er jo bare morsomt ment. Ikke vær så grusomt negative!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...